is dit wel een goede koop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

phebe1994

is dit wel een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 23:37

hallo,
ik ben opzoek naar een paard.
En heb via het internet een paard gevonden,
ben er al verschillende keren naar gaan kijken en heb die bereden.
Hij is 12 jaar, is een oud koerspaard geweest maar nooit blessures gehad.
Hij is nu dressuurmatig aangereden, en is zeer leuk om te rijden loopt mooi rond , heeft zeer mooie gangen, gewoon een zeer leuk paardje maar behalve dan het steigeren.
Heb er nu al 4 keer opgereden, en hij gaat telkens in het begin lichtjes naar omhoog.
Duw dan eens goed mijn benen in, en hij gaat goed verder.
Maar de laatste keer, ik stap op en nog geen 5 meter verder begon hij echt hoog te steigeren met als gevolg dat we allebei gevallen zijn. ( het was wel donker, en het was super koud, sneeuw net weggetrokken).
Ben dan terug opgestapt en hij ging dan goed terug verder
Ik vraag mij nu af, ligt dit aan mij? of heeft dit paard ergens pijn? Of ligt dit aan zijn koersverleden?
Is dit een goede koop of niet?

alvast bedankt!

Livito

Re: is dit wel een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:39

lijkt me dat hij ergens last van heeft .
een paard steigert niet zomaar uit het niets .
laat hem nakijken door een dierenarts mocht je hem evt kopen , en zowiezo het zadel / gebit / hoofdstel enzo nakijken :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:40

Je hebt dit paard dus nog niet gekocht? Persoonlijk zou ik geen steigerend paard kopen.. kan levensgevaarlijk zijn!!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:42

Nee, dat is geen goede koop.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:42

Nee ik zou er ook niet aan beginnen, tenzij je helemaal verliefd bent en zin, geld en tijd hebt voor een "projectje"....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:43

Als het paard bij het uitproberen al steigert, zou ik het paard laten staan. Er zijn genoeg andere leuke paarden, die niet steigeren ;) .
Succes met je beslissing.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:43

Niet aan beginnen! Er zijn genoeg leuke paardjes die dit probleem niet hebben.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:44

Ik zou lekker verder zoeken. Als het nu al gebeurt kan het zomaar zijn dat het van kwaad naar erger gaat. :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:48

als het voor de rest echt een toppertje is, en je wilt en kunt er de tijd en het geld insteken,
dan zou ik hem eerst héél goed laten nakijken door een DA met scans alles erop en eraan,
als je de spullen erbij neemt zou ik er ook meteen een goede zadelmaker laten nakijken of er daar iets niet goed zit.

als het enkel in het begin is zou hij bv last van een gespannen rug kunnen hebben en daarom steigeren.
als hij na 1keer steigeren verder braaf is is het het proberen waard.

succes!!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:52

Ik zou dit niet doen, er zijn nog zoveel paarden die zoiets niet hebben + dat (stel) het paard dadelijk inderdaad last heeft van iets komen de kosten van onderzoek en behandeling(osteopaat e.d.) er ook nog bij..
ik zou even doorzoeken naar een paard waar ''geen'' minpuntjes aanzitten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:52

lekker laten staan ,als je dit paard gaat laten nakijken ,behandelen enzoverder ben je zoveel meer geld kwijt ...kan je beter in een ander leuk niet stijgerend paard steken ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:53

Als je hem echt wilt, dan eerst idd helemaal laten nakijken! Grote kans dat het dier ergens last van heeft...

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:54

op naar de volgende

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:55

marise83 schreef:
Als je hem echt wilt, dan eerst idd helemaal laten nakijken! Grote kans dat het dier ergens last van heeft...

Of misschien wel gezond is, maar dat dit zijn manier is om onder het werk uit te komen. En daar wordt je niet gelukkig van.

Helemaal in deze markt waar je voor 'weinig' een relatief goed paard kunt kopen.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:58

Laat hem na kijken door de Dierenarts. lijkt mij dat je hem zoiezo laat keuren? ik zou echt een goede dierenarts ernaar laten kijken en kijken wat hij zegt! doe je dit niet zou ik hem niet kopen het kan best dat het paard pijn heeft.

heeft hij voordrest geen nare ervaringen met rijden buiten het koersen om? dus bij zijn eigenaar nu?
heb je aan de eigenaar gevraagd waarom hij dit doet? en doet ie dit vaak bij haar? en wanneer als je gaat beginnen met rijden of ook eronder? zou even goed navragen en na laten kijken!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:59

2 Celano Mee eens! ;)

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:01

Wat zegt je gevoel.......

Alleen er al aan twijfelen, dan moet je het zeker niet doen.

Grz Sabina

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:01

misschien is dat wel juist de reden van verkoop?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:05

alison_belle schreef:
misschien is dat wel juist de reden van verkoop?

Inderdaad, pas op hoor. Mensen zijn niet altijd zo eerlijk als we verwachten. Ik zou er niet aan beginnen, met iets meer geduld vind je vast een paard zonder dit probleem. En nee, geen paard is perfect, maar er zijn wel genoeg paarden met problemen die minder gevaarlijk zijn dan steigeren en achterover vallen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:08

mja, ik ben zelf ook zoekende en het valt me op dat ineens in de verkoop niet 1 paard ooit koliek gehad heeft, niet 1 is ooit kreupel geweest, niet 1 heeft ooit een DA nodig gehad ect ect ect.
Mensen hebben ze niet voor niets te koop staan.
Het is nu echt een slechte tijd dus wees op je hoede hoor.
Niet iedereen is eerlijk maar ook niet iedereen liegt er om.
Persoonlijk ga ik nu eerder voor een paard waarvan de eigenaar gewoon eerlijk is in het verleden van het dier.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:22

alison_belle schreef:
mja, ik ben zelf ook zoekende en het valt me op dat ineens in de verkoop niet 1 paard ooit koliek gehad heeft, niet 1 is ooit kreupel geweest, niet 1 heeft ooit een DA nodig gehad ect ect ect.
Mensen hebben ze niet voor niets te koop staan.
Het is nu echt een slechte tijd dus wees op je hoede hoor.
Niet iedereen is eerlijk maar ook niet iedereen liegt er om.
Persoonlijk ga ik nu eerder voor een paard waarvan de eigenaar gewoon eerlijk is in het verleden van het dier.

Ja, heb het zelf recent ook ondervonden. Heb uiteindelijk een heel fijn paard van super eerlijke mensen gekocht, maar daarvoor meerdere keren gehad dat mensen niet de (hele) waarheid vertelden over paard.

Dus TS, ik kan je aanraden om kritische vragen te stellen en zoveel mogelijk de verkoper te controleren (op internet bijvoorbeeld). Kan je zoveel ellende besparen later, als je kunt vertrouwen op mededelingen van de vorige eigenaar. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:27

crazyshar schreef:
als het voor de rest echt een toppertje is, en je wilt en kunt er de tijd en het geld insteken,
dan zou ik hem eerst héél goed laten nakijken door een DA met scans alles erop en eraan,
als je de spullen erbij neemt zou ik er ook meteen een goede zadelmaker laten nakijken of er daar iets niet goed zit.

als het enkel in het begin is zou hij bv last van een gespannen rug kunnen hebben en daarom steigeren.
als hij na 1keer steigeren verder braaf is is het het proberen waard.

succes!!!

voor een paard die je net gekocht hebvt, vind ik dit een zeer hoge kostenpost, en behalve bij een soort Totilas de 2de, lijkt me dit niet echt realistisch :=
als ik kijk naar slechts 8 foto's van de bene van mijn paard vorig jaar.. 350 euro.. dan zul je voor minimaal 500 euro aan foto's ( nek,rug,benen) bij dit paard alleen al moeten dokken.
dierenarts onderzoek, zadelmaker en eventueel ander zadel.. weer flink wat geld verder.. en dan nog heb je de kans dat je A: nog steeds een steigerend paard hebt
B: je zo'n 1000 euro lichter bent, en je alsnog een "neutraal" paard hebt, die je ergens anders zonder die onderzoeken vast en zeker ook wel kan vinden.

ik zou er dus niet aan beginnen :n

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:52

je zou de kosten van onderzoek van de vp af kunnen halen, als dat lukt bij de eigenaar, dan is het te overwegen om hem te kopen. misschien is het iets simpels als een slecht zadel en 1 of 2 maal een kraker erbij halen... het kan ook een flink gedragsprobleem zijn...dan zit je ermee.

dus... durf je zel fhet risico te nemen?

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 07:28

Ik zou het ook niet doen.
Je weet niet wat er achter wegkomt .
Ooit in het verleden een paard met een probleem(pje) gekocht , het is een horror scenario geworden.

GR M

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 07:41

Ik zou met de verkopende partij afspreken dat wanneer dit paard 100% ggk wordt, jij de kerurings kosten op je neemt en bij afkeur dat de verkopende partij de kosten op zich neemt.
Zet dit dan wel zwart op wit, zodat je ook iets hebt staan, mochten er problemen voordoen.

Geef dan bij de keurende DA aan, dat dit paard steigert bij opstappen en wegrijden. Zo erg dat je nu al achter over bent gevallen met paard en al.
Dan kijken ze over het algemeen nog beter/kritischer