Pony kreupel van graven in de stal...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Pony kreupel van graven in de stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 15:15

Onze pony is sinds ruim een maand op rantsoen, omdat ze al te dik werd.
Sindsdien is ze beginnen te graven in de stal. Ze zet de hele boel op de kop.
Inmiddels is ze kreupel, omdat de voorvoetjes helemaal afgesleten zijn. Ze heeft bijna vierkante voorvoeten ;(

Ze stond op vlas, inmiddels staat ze op stro om de verveling tegen te gaan.
Daaronder liggen dikke rubber stalmatten.
Een aantal uren per dag gaat ze naar buiten, verder 3 hooibeurten, 2 voerbeurten en tussen de middag wortels.

Iemand een idee hoe ik dit graven tegen kan gaan?

Becs

Re: Pony kreupel van graven in de stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:21

Ik ga dit ook even volgen. Mijn paard doet dit namelijk, maar niet in de mate die jij beschrijft. Ik heb hem nu een jollybal (appelgeur) gegeven en dit lijkt iets te werken.

Wat is er aan het voer van je pony veranderd ten opzichte van voor het rantsoen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:29

het kan natuurlijk zijn dat je pony iets te weinig voer binnen krijgt en gaat graven omdat ze ontevreden is.
stro is al goed om er in te doen,dan heeft ze in elk geval wat te knabbelen.

te dikke pony's moet je geen wortelen gaan geven omdat daar best nog wel wat suiker in zit en dat is niet goed voor de lijn.
laat de wortels maar weg en geef een plukje hooi daarvoor in de plaats.
eventueel doe je het hooi in een hooinet zodat ze langer bezig is.

of haal wat ouder hooi met wat minder voedingswaarde,daar kunnen ze meer van eten zonder dik van te worden

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:24

Als ze inmiddels vierkante hoeven heeft zou ik er snel hoefijzers of hoefschoenen onder stoppen. Dit kan best pijnlijk worden voor een paard.
Je hebt ook van die hooitassen waar kleine gaatjes in zitten zodat het veel meer tijd kost om te eten. Ik denk dat het beter is dat je haar meer haar best laat doen met eten zodat ze zich niet te snel verveeld.

Bijv: http://paddockparadijs.actieforum.com/l ... n-t256.htm

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:07

Graven is geen medisch probleem, maar gedrag, daarom verplaats ik dit topic van MD naar OPG.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:31

Ik heb eens bij een paardje wat zich erg snel verveelde en aan het slopen sloeg , de tip gekregen een petfles gevuld met wat biks aan een touwtje op te hangen , onderin een gaatje en het dier had al snel door dat wanneer hij er wat moeite voor deed er af en toe wat lekkers eruit kwam.
Hij had er zoveel afleiding van dat hij zijn hele stalondeugden vergeten was.
Nu hang ik af en toe nog wel eens zo'n fles aan de overkapping als de paardjes door slecht weer bij huis moeten blijven , om hun dag een beetje te doorbreken.

Gr M

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:14

Gaat het om die Haflinger jaarling uit je profiel? In dat geval is het probleem mij duidelijk, een jong dier met veel energie dat ook nog eens te energierijk voer krijgt, namelijk wortels en als ik het goed begrijp ook nog krachtvoer. Waar moet ze al die energie laten? Die uurtjes buiten zijn duidelijk onvoldoende voor dit dier. Pas op dat je straks geen neurotische Haf krijgt want die heb ik helaas wel meer gezien. Vlug uit die stal trekken en lekker met wat andere paarden of pony's naar buiten doen is mijn advies. Tot die tijd oppassen met stro want hoewel het idee sympathiek lijkt zou het niet de eerste zijn waarbij het verkeerd afloopt.

Edit: Hoefijzers lijken me bij zo'n jong dier niet aan de orde maar sowieso zouden die het probleem volgens mij alleen maar verergeren omdat de botten en pezen dan nog hardere klappen te verwerken krijgen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 10:16

Becs schreef:
Ik ga dit ook even volgen. Mijn paard doet dit namelijk, maar niet in de mate die jij beschrijft. Ik heb hem nu een jollybal (appelgeur) gegeven en dit lijkt iets te werken.

Wat is er aan het voer van je pony veranderd ten opzichte van voor het rantsoen?

Helemaal van krachtvoer af en minder hooi...
En ze heeft twee jollyballen, eentje aan een touw en eentje los in de stal.
Ook heeft ze een himalaya liksteen.
Laatst bijgewerkt door nadita op 05-12-10 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 10:18

Myca schreef:
Als ze inmiddels vierkante hoeven heeft zou ik er snel hoefijzers of hoefschoenen onder stoppen. Dit kan best pijnlijk worden voor een paard.
Je hebt ook van die hooitassen waar kleine gaatjes in zitten zodat het veel meer tijd kost om te eten. Ik denk dat het beter is dat je haar meer haar best laat doen met eten zodat ze zich niet te snel verveeld.

Bedankt voor de tip.

Hoefijzers hebben we zelf ook aan gedacht, maar ze is pas 1,5 jaar dus nog erg jong. Hoefschoenen zou evt een oplossing kunnen zijn.
Vind het zowiezo ook vreemd dat de voeten nog afslijten op de rubber matten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 10:20

marjolein08 schreef:
Ik heb eens bij een paardje wat zich erg snel verveelde en aan het slopen sloeg , de tip gekregen een petfles gevuld met wat biks aan een touwtje op te hangen , onderin een gaatje en het dier had al snel door dat wanneer hij er wat moeite voor deed er af en toe wat lekkers eruit kwam.
Hij had er zoveel afleiding van dat hij zijn hele stalondeugden vergeten was.
Nu hang ik af en toe nog wel eens zo'n fles aan de overkapping als de paardjes door slecht weer bij huis moeten blijven , om hun dag een beetje te doorbreken.

Gr M

Dat is voor haar geen oplossing. Ze heeft die fles in een mum van tijd van het touw af, gaat erop staan en doet zich tegoed aan de brokjes die erin zitten...
Ze is nl niet alleen heel snel verveeld, maar ook heel slim en vindingrijk :o

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 10:23

goeroe schreef:
Gaat het om die Haflinger jaarling uit je profiel? In dat geval is het probleem mij duidelijk, een jong dier met veel energie dat ook nog eens te energierijk voer krijgt, namelijk wortels en als ik het goed begrijp ook nog krachtvoer. Waar moet ze al die energie laten? Die uurtjes buiten zijn duidelijk onvoldoende voor dit dier. Pas op dat je straks geen neurotische Haf krijgt want die heb ik helaas wel meer gezien. Vlug uit die stal trekken en lekker met wat andere paarden of pony's naar buiten doen is mijn advies. Tot die tijd oppassen met stro want hoewel het idee sympathiek lijkt zou het niet de eerste zijn waarbij het verkeerd afloopt.

Edit: Hoefijzers lijken me bij zo'n jong dier niet aan de orde maar sowieso zouden die het probleem volgens mij alleen maar verergeren omdat de botten en pezen dan nog hardere klappen te verwerken krijgen.

Ze krijgt al maanden geen krachtvoer meer. En het is ook niet zozeer de energie, maar de verveeldheid waardoor ze graaft. In het land haalt ze ook kattenkwaad uit als er geen gras meer staat. Per dag krijgt ze 3 wortels, tussen de middag.

Om haar nu hele dagen naar buiten te doen heb ik geen mogelijkheid voor. Heb maar twee paarden....

Kan je me vertellen waarom op te passen met stro? Ivm strokoliek mss? Verstopping. Graag je advies hierin.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 10:26

Edit: de pony haar voerbeurten bestaan uit twee keer een handje Pavo Daily plus (ruwvoer) en 's avonds 100 gram Pavo Podo Supply supplement.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:16

Ik wist niet dat het om zo'n jong beestje ging, maar dan zijn hoefijzers inderdaad niet zo'n goed plan.
Toch is het goed als je je hoefsmid eens raadpleegt, je hebt bijvoorbeeld ook van die plastic opplak schoentjes.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:50

Myca schreef:
Ik wist niet dat het om zo'n jong beestje ging, maar dan zijn hoefijzers inderdaad niet zo'n goed plan.
Toch is het goed als je je hoefsmid eens raadpleegt, je hebt bijvoorbeeld ook van die plastic opplak schoentjes.

Ja, dat weet ik. Maar dat neemt de oorzaak niet weg.
Blijft het feit dat ze blijft graven, wat slecht voor haar gewrichten en pezen is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:01

Jammer dat je geen mogelijkheid ziet om haar hele dagen en met meer paarden naar buiten te doen want ik blijf erbij dat dat eigenlijk de enige echte oplossing is en de rest symptoombestrijding. Als ze dit gedrag niet of in elk geval minder vertoont als ze meer ruwvoer krijgt zou ik toch daar voor kiezen en dan maar voor lief nemen dat ze iets dikker wordt. Afslanken kan altijd nog maar dat gegraaf lijkt me heel slecht voor de gewrichten en het is maar de vraag of en hoe zich dat hersteld. Verkijk je er ook niet op hoor, een goedgevulde hooibuik lijkt dik maar het is geen vet maar onverteerd ruwvoer wat je ziet zitten. Met het gevaar van stro doelde ik inderdaad op koliek. Op zich is stro voor haar denk ik een goed idee maar let goed op dat ze niet de hele stal leeg eet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 17:53

goeroe schreef:
Jammer dat je geen mogelijkheid ziet om haar hele dagen en met meer paarden naar buiten te doen want ik blijf erbij dat dat eigenlijk de enige echte oplossing is en de rest symptoombestrijding. Als ze dit gedrag niet of in elk geval minder vertoont als ze meer ruwvoer krijgt zou ik toch daar voor kiezen en dan maar voor lief nemen dat ze iets dikker wordt. Afslanken kan altijd nog maar dat gegraaf lijkt me heel slecht voor de gewrichten en het is maar de vraag of en hoe zich dat hersteld. Verkijk je er ook niet op hoor, een goedgevulde hooibuik lijkt dik maar het is geen vet maar onverteerd ruwvoer wat je ziet zitten. Met het gevaar van stro doelde ik inderdaad op koliek. Op zich is stro voor haar denk ik een goed idee maar let goed op dat ze niet de hele stal leeg eet.

Nee, die mogelijkheid is er niet. Dan zou ik haar ergens in moeten scharen en dan is mijn Fries alleen. De pony dient juist als gezelschap voor de Fries.

Met stro pas ik wel op, ze eet niet alles op wat ik haar geef. En ze is echt wel dik -> echt vet op haar ribben. Niet goed voor een jaarling. Snap trouwens ook niet echt waar het probleem in zit dat ze al wat te vet is.

Het gevaar van verstopping valt wel mee denk ik, ze krijgt wel enkele uren per dag beweging. In het weekend gaat ze mee als handpaard. Helaas werkt het weer momenteel niet echt mee om pony te geven wat ze nodig heeft.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:58

Ik ben het met goeroe eens, eigenlijk zou ze meer jonkies om zich heen moeten hebben. Jammer dat er niet de mogelijkheid voor is. Snap wel je punt van je fries.
Je kunt ook maispulp of luzerne voeren. Lekker lang kauwen en vol gevoel. Vooral maispulp geeft vol gevoel zonder iets toe te voegen.
Hoe staan ze op stal? Staan ze bij elkaar/ naast elkaar/ tralies/ open/ etc..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:00

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 06:52

ellepel schreef:
het kan natuurlijk zijn dat je pony iets te weinig voer binnen krijgt en gaat graven omdat ze ontevreden is.

te dikke pony's moet je geen wortelen gaan geven omdat daar best nog wel wat suiker in zit en dat is niet goed voor de lijn.

of haal wat ouder hooi met wat minder voedingswaarde,daar kunnen ze meer van eten zonder dik van te worden

heb je mijn stukje wel gelezen over anders gaan voeren?
meeste dieren gaan graven omdat ze "honger" hebben, zou dus echt gaan zoeken naar ander voer

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 07:08

Ik heb laatst twee hooi netten aangeschaft met hele kleine mazen. Twee vierkante centimeter ofzo. Misschien kan je het hooi hierin gaan voeren, eventueel twee netten over elkaar doen? Daar is ze dan wel even zoet mee, mijn paarden in ieder geval wel!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 07:52

ik zou ook voor de hooi netten gaan met super kleine maas,als je de mogelijkheid niet hebt om ze dehele dag buiten te laten.kraht voer zou ik niet geven(maar dit deed je al niet meer).ook zei iemand pulp dit zou ik zelf ook niet geven aan een te dik paard want zet aan.misshien wat zemelen geven voor wat buik vulling en gewoon veel hooi in hooinet.verder zou ik geen tips weten en hoefijzers/schoenen lijkt me geen optie.suces

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 10:11

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 10:14

ellepel schreef:
ellepel schreef:

heb je mijn stukje wel gelezen over anders gaan voeren?
meeste dieren gaan graven omdat ze "honger" hebben, zou dus echt gaan zoeken naar ander voer

Zeker heb ik dat gelezen, ik lees alles wat er gepost wordt.
Oud hooi krijgt ze al, dat krijgen mijn beide paarden. Heb een fijnmazig hooinet besteld, zodat ze langer bezig zal zijn met haar hooi.
Hoop dat het een sterk hooinet is, want dat zal ze ook met haar voeten gaan bewerken :+

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:20

En wat als je er nog een shetje of zo bij zet?? Je geeft aan dat de haflinger dient als gezelschap voor de fries, dus ik snap dat je ze niet in wilt scharen, maar waarom niet er nog een kleintje bij??

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:01

Myca schreef:

Dit is een mooie site. Heb daar veel handige tips gevonden mbt hooi voeren.
Zo'n hooibak met een draadnet erover lijkt me wel wat. Denk dat dat wel ponyproof is ;)