Mijn paard valt soms echt niet te rijden. Volgens mij haat hij het gewoon. Ik heb em nog niet lang maar ik heb er toch al een paar keer 'mee gereden'.
Het gaat zo: paard ziet je komen met halster of hoodstel in de wei en denk 'oh jee niet weer' loopt steeds weg. mijn truc is dan om hem steeds op te jagen zodat hij uiteindelijk wel naar me toe komt. Tot zo ver dus het halen uit de wei.
Als ik hem dan borstel en afkom met het zadel, gaan zn oren al plat. Nogthans, ik wil hem echt geen uur laten dressuren hoor
gewoon een paar rondjes hobbelen in de wei. Ok, opgezadeld, erop en vooruit. Welgeteld een halve ronde in de wei. Dan staat hij stil. Spoor hem aan (rij western met losse teugel), gaan niet vooruit. Spoor nog meer aan: een bokje. Nog hardere tik (ik gebruik hiervoor het lederen stukje aan mn teugel), weer een bok en een halve meter omhoog; Dit spelletje gaat zo maar door, schraapt constant met zn hoeven over de grond. begint rondjes te draaien, loopt richting stal...
Bij iedere reactie van mij krijg ik een bok of gaat hij omhoog. Resultaat: ik ben schijtebang
Nu denkt iedereen: laat je toch niet zo doen, hij profiteert ervan, geef hem een tik. Dat weet ik wel, maar ik heb gewoon schrik om eraf te liggen. Laatst duwde hij mn vriend gewoon op de grond toen hij hem vasthield zodat ik kon opstijgen.
Ik moet wel zeggen dat dit paard nooit veel gereden is, en waarschijnlijk dat liever niet wil. Maar ik wil toch wel leuke bosritjes gaan maken. Ik beloon hem dan ook steeds door iedere stap die hij zet, hem de vrijheid te geven. Ik weet niet of dit een goede oplossing is (bij staken contact in de mond nemen, bij stappen loslaten). Ik weet echt niet wat doen.
Aan zadel of bit ligt het niet, hij doet het ook zonder
Ik denk dat ik eens iemand laat komen die goed rodeo kan ofzo
Maar achteraf doet hij het mss terug?Ik doe ook wel grondwerk met hem, maar als hij me nog maar ziet, loopt hij al weg
Ik vind dit echt zo erg, ik heb echt het gevoel dat mijn paard me haat... Alleen bij eten geven kan hij nog lief doen. Ik begrijp het echt niet... Wat zouden jullie doen?
.
En daarbij, je paard haat je echt niet hoor, paarden haten niet.