raar gedrag van mijn paard, Weven???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

raar gedrag van mijn paard, Weven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 09:32

1e probleem
Een tijdje geleden dacht de DA dat mijn paard een fissuur had. Dan heeft een paard een scheur in zijn bot en tijdens bewegen kan het dan doorbreken. Daarom moest mijn paard op stal. Ruim 10 dagen. Hij verveelde zich natuurlijk te pletter ondanks dat hij veel hooi had en er goed voor hem gezorgd werd. Hij heeft een stal met uitkijkluik. Hij deed steeds zijn hoofd uit het luik en er weer in. Ik had het neit echt door. Mijn moeder vond het op weven lijken en daarom deed ze het luik 's dicht en kwam er een klein maatje voor hem. Inmiddels mocht hij ook weer naar buiten en voila het probleem was verholpen.

2e probleem
Inmiddels heeft hij volgensmij iets nieuws. Zijn luik is tegenwoordig overdag wel gewoon weer open. Hij gaat tegenwoordig met zijn kont tegen de drinkbak staan. Hij hangt als het ware met zijn kont tegen de drinkbak. Hij waggelt met zijn kont tegen de drinkbak. Van links naar rechts. Het is geen schuren, hij heeft ook geen afgeschuurde staart(punten). Hij heeft zomers ook geen last van eczeem ofzo. Dus het lijkt net alsof hij weeft alleen dan met zijn achterhand. Als ik de staldeur open doe (de drinkbak zit links naast de deur) draait hij zich niet om. Hij blijft 'waggelen' als ik hem dan een paar keer aantik en roep draait hij zich om.

De vraag
Weeft mijn paard? Als hij met zijn achterhand tegen de drinkbak van links naar rechts gaat.

Beweging en stress
van 8 tot 5 uur ongeveer in de wei ook met de sneeuw. Behalve met heel slecht weer als gisteren dan een paar uurtjes.
3 keer per weer ongeveer een uur rijden
1 keer per week een ruim halfuur longeren (soms balkjes)
alle dagen dat ik hem niet rij in de stapmolen en soms ok met de stal uitmesten
altijd 1 maatje bij hem in de wei. en een heleboel andere paarden die naast hem in de wei staan etc.
Hij krijgt dus best veel beweging.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:37

klinkt als weven, of in ieder geval een soortgelijk iets waardoor hij lekker in trance komt :z
kan het misschien zijn dat jíj stress hebt ipv hij? kan zijn dat ie dat ook overneemt..?

apple01

Re: raar gedrag van mijn paard, Weven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 09:48

@m_ss Nee, ik heb geen stress. Soms ben ik een beetje bang om op hem te rijden. Vooral als ik geen les heb. Maar dat gaat eigenlijk steeds beter. In de eerste situatie was ik niet eens bang om met hem te rijden, dat is pas iets van de laatste tijd. Ik vind het zelf wel dom van mezelf. Maar ja... Ik rijd in de les gewoon met hem op 1% na zonder angst. En als ik zelf rij ben ik wel iets banger maar ik wordt goed geholpen. En het gaat weer hard vooruit.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:28

Nog een toevoeging: Ik denk niet dat hij stress overneemt. Volgensmij is hij daar niet zo gevoelig voor. Mijn vorige paardje had dat heel veel meer! En net kwam ik in de stal. Stond ie weer met zijn kont tegen de bak...:(

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:57

Ik denk dat hij het gewoon lekker vind.. wat doet ie als jij in zijn staart gaat jeuken of gaat kriebelen op z'n kont?

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:07

Misschien heeft hij gewoon iets anders gevonden om te doen als hij zich verveelt, nu gaat hij tegen de drinkbak aanstaan ipv in en uit het luik te gaan, is er niet de mogelijkheid om hem iets voor in stal te doen te geven?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:25

@Ezz93 tja, hij heeft ook een paar keer zo'n jollybal gekregen. Daar was ie eerst bang van. En later deed ie er niks meer mee.
Hij heeft wel bijna altijd hooi. Net als vanochtend toch stond ie weer zo raar te doen. Hij heeft ook altijd een liksteen.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:35

het lijkt erop of hij hartnekkige jeuk heeft, mijn paard deed het ook en later kwam er schimmel opduiken.mss kan de jeuk/kriebel ook komen door wormen? of is ie pas ontwormt ? mijn paard doet het nu niet meer.

xkalanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:44

mijn paard weefde ook, de enige oplossing is gewoon veel beweging geven, veel voor dr te doen hebben en inderdaad een vriendje haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:18

kun je hier een filmpje van maken?
zoals jij het beschrijft vind ik het namelijk toch wel op jeuk klinken en een filmpje kan dan wel duidelijkheid geven

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 12:52

@Tarek ik ontworm hem altijd ooptijd met het juiste middel. Ik moet hem volgende week wel ontwormen. Maar hij doet het al langer. Voor de rest schuurt hij namelijk nergens tegen aan. Hij heeft namelijk nog een voerbak en nog een drinkbak. Zijn stal was namelijk eerst 2 stallen. Maar ik ga hem ontwormen en dan zal ik wel zien. Hij is wel gevoelig voor schimmel e.d. Heeft hij al 3 keer gehad :+ Niet bij mij maar toen die bij mij kwam, toen die zadelmak werd gemaakt en later nog een keer.
@xkalanca denk jij dat dit weven is?
@ellepel nee, ik kan geen filmpje maken. Mijn camera is kapot en ik moet wachten op een of ander ding. Heb ik net gebeld of ik die van de buren kan lenen. Zegt ze dat die kapot is. Heb haar net zien filmen :+ Ook leuk! :+
Tja ik snap dat je denkt dat ie jeukt. Dacht ik eerst ook. Ik heb daarom ook avs14 gebruikt hielp niet. En hij heeft geeneens schuurplekken of iets dergelijks. Het lijkt namelijk op weven met zijn achterbenen....

Edit:
Ik heb ook al naar filmpjes gezocht op internet kan niks vergelijkbaars vinden. Wat is het engelse woord hiervoor? Weet iemand dat? Of kent iemand iemand die dat wel weet? :? :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:57

je kunt er iets op smeren,maar als hij jeuk heeft omdat hij last heeft van aarsmaden dan helpt een zalfje niet.
zou er in elk geval een goede wormenkuur in stoppen.

iets omschrijven is vaak moielijk.
kijk es of hij het ook doet als het luik dicht zit.
er zijn geen vreemde geluiden die hij kan horen en daardoor wat gestressed kan raken?
het kan best een vreemd stereotiep gedrag zijn,dat hij dus inderdaad uitgevonden heeft dat waggelen misschien een lekker gevoel geeft?
neem aan dat er voldoende hooi en stro in de stal ligt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:03

Een gewoonte kan zich gemakkelijk ontwikkelen in een paar weken tijd, zowel een 'goede' als 'slechte'.
Overleg anders met je DA of dit kwaad kan (of het schadelijk is voor de achterbenen)
Ik denk dat je paard gewoon behoefte heeft aan meer beweging dan hij nu krijgt. Hij moet z'n energie ook kwijt kunnen.
Een andere optie is om de voerbak er uit te halen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:32

@ellepel ja ik stop er dan maar een moxidectine in.
Ja hij doet het nu op deze manier als het luik dicht is. Door de kou is het overdag ook dicht anders bevriest de stal. Sorry, als dat onduidelijk is. Nee we wonen best erg afgelegegen. Er is dus niks te horen en weinig te zien. Hij staat op vlas. Hij eet bijna onbeperkt hooi omdat hij snel aan de magere kant is. Ja, het is zo'n echt zo'n bloederig type.

@senna21 ja, ik ga de DA maandag eens bellen. Tja maar hij krijgt ook veel beweging, toch?

Nog een update
Vandaag was ie een beetje ontregeld. Zn maatje kon door omstandigheden niet mee met hem in de wei. Mijn moede rhad de paarden uit de wei gehaald. Eerste de pony's en hem als laatste. Er zit maar 5 min. tussen maar toch. Anders als dat ik het zelf doe. Ook zijn peeskap (die hij normaal nooit omheeft maar ik dacht dat hij gek zou doen hij was namelijk erg wakker) was afgezakt. Hij was mooi braaf en rustig (lijkt) zoal altijd. Toen die in de stal kwam. Ging die direct kijken door een klein doorkijk luikje of zn maatje er was. En die was er. Toen pakte die hooi- brok - hooi en was iets nerveus?? Hij ging snel staan schuren. Nu kon ik het goed zien. Het kwam dus door een soort van stress. Hij staat met zijn kont tegen de drinkbak en gaat met zijn VOORbenen op en neer (niet schrapen maar net als met lopen inknikken en dan weer recht en dan een beetje van links naar recht) Ik denk dat ie 'iets' van een soort stalgebrek achting gedrag vertoond. Het lijkt dus echt op weven. Ik had namelijk nu extra gelet op zijn voorbenen. Dus misschien weeft ie gewoon met zijn kont tegen de bak. Gewoon daarom? Of maakt dat het extra fijn? Of heeft hij het ooit tijdens schuren ontdekt en denkt hij dat het fijne gevoel daar vanaf komt. Ik weet het niet. Het was nu duidelijk dat het door stress kwam. Dus tja...
Alle info en hulp en ervaringen zijn welkom. Ik hoop iemand tegen te komen waarvan zijn paard ook weeft op zo'n soort manier. N.a.v mij verhaal denken jullie dan ook dat het door stress komt? En het lijkt op weven? Nou ik hoor graag van jullie!!1 Ik hoop echt dat mijn paard geen stalgebrek heeft. En ook niet dat het nog erger wordt... Ik wil graag fanatiek dressuur rijden en als dat niet kan door het weven omdat hij veel blessures krijgt daardoor.... |( |(