Hulp m.b.t. inrijden en inspannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roossssa

Hulp m.b.t. inrijden en inspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:24

Hallo allemaal!
Ik zit met een aantal vragen :) Mijn shetland merrie wordt aankomende maart (2011) 3 jaar en ik zou haar later heel graag voor een karretje willen hebben. Nu wil ik haar eigenlijk eerst onder het zadel hebben om alvast het sturen e.d. onder de knie te krijgen. Hiervoor moet ik dus ook opzoek naar een klein ruitertje.

Hoe kan ik dit volgens jullie het beste aanpakken? Moet ik beginnen met longeerwerk of kan ik beter eerst wat anders doen? En hoe vind je een ruitertje die ervaring heeft en klein is want het lijkt me niet handig een klein ruitertje zonder enige ervaring een shetje in te laten rijden.

Ik hoop op veel nuttige en bruikbare tips! :)

Alvast bedankt!!

(als dit verkeerd staat mag dit uiteraard verplaatst worden, wist niet waar ik dit het beste kon plaatsen)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:59

Hoi hoi,

Je argument van eerst inrijden om sturen aan te leren is een beetje krom. Je kunt je shetlander prima het sturen aanleren met dubbele lijnen. En dan ben je direct waar je wezen wil: namelijk het karretje.
Het vinden van een ruitertje kan best lastig zijn, en een grotere ruiter is met drie jaar (in ieder geval) nog te belastend.
Is je shet straks lekker beleerd voor de kar en heeft hij verder nog een jaartje kunnen groeien en is hij spiermatig beter voor elkaar.....
is het misschien ook makkelijker omdat je dan een iets (!) groter en dus ervarener ruitertje op hem kan zetten zonder dat het dier hier (te) veel onder lijdt. Omdat hij dan al wat bespiering heeft en ook al gewend is aan allerlei handelingen aan en om zich heen zal het inrijden daardoor waarschijnlijk ook makkelijker gaan.

Succes!

Roossssa

Re: Hulp m.b.t. inrijden en inspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 11:48

kippetje, ja ik was gisteravond laat nog info gaan zoeken en overal staat inderdaad dat je beter eerst kunt beleren voor de kar. heb je verder nog tips om dit goed aan te pakken? ik heb al een dubbele longe aangeschaft.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:56

Het is een shetlander, dan kun je het dier toch zelf al laten wennen door een beetje over hem heen te gaan hangen (begrijp me niet verkeerd, niet dat je op hem moet gaan hangen, maar er overheen zodat hij went aan allerlei vreemde dingen) Overal langzaam aan laten wennen kloppen, wat druk geven op de rug, vanaf de ene kant de andere kant helemaal gaan betasten etc. Zadeltje erop leggen, misschien wat schriktraining (plastic over diertje heen) daarmee kun je al zoveel peilen op gebied van wat hij/zij zou gaan doen als je er iemand opzet, en uiteindelijk als hij/zij echt alles wat je doet helemaal vertrouwd kun je er echt wel iemand opzetten, dan maar voor een paar keer iemand die iets groter is. Ze is misschien nog niet volgroeid, maar kan het wel aan met drie jaar. En daarbij als je pas beleerd bij 4 jaar (meeste shetlanders zijn brutaal en eigenwijs) dan wordt het alleen maar moeilijker aangezien ze wat meer praatjes krijgen...

Dit is hoe ik het aan zou pakken. Heeft bij onze welsh goed uitgepakt, en hij is echt nergens bang voor, kun je gewoon op gaan zitten zonder problemen.. stap, draf en galop en is nog niet eens officieel beleerd...;)

Succes ermee...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:12

Ik zou inderdaad eerst aan de lange lijnen beleren.
Als je paardje braaf is aan de longe, kan je het van daaruit gaan uitwerken.
je gaat dus eerst met dubbelle longe longeren en dan kan je je steeds meer gaan richten op het erachter lopen.
Als ie braaf is met het sturen etc. Dan kan je beginnen met het tuigje omdoen. en kan je er bv een zware/grotere autoband achter binden, zodat hij leert wat te trekken.
Als ie dit helemaal begrijpt en niet meer bang voor is kan je hem rustig aan laten wennen aan een karretje. Ik zou dan de voorkeur geven aan een sulky. Die zijn wat lichter en wat wendbaarder, dus mocht ie een keer opzij springen of willen omdraaien draait je karretje mee. Dat is wat lastiger als je een vierwielig karretje hebt.

Met het inrijden zou ik nog even wachten.
je kan hem straks natuurlijk wel al aan gewicht laten wennen, door er lichtelijk op te hangen en leunen. Maar meestal als ze braaf zijn voor de kar, is het inrijden niet zo'n probleem meer, helemaal omdat die kleintjes al gewend zijn dat je boven ze uit steekt.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:00

Kim & Yvet bedankt voor de heldere uitleg! Ik ga inderdaad eerst beginnen met de dubbele longe. Ik denk dat het handig is om dit met minstens 2 mensen te doen aangezien ze nog helemaal niks kent behalve meelopen aan het halster en de standaard dingen als voetjes geven e.d.

Weet iemand misschien iemand die al wat ervaring heeft en die mij zou kunnen helpen aangezien ik nog nooit heb gement en ik bang ben iets fout te doen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:19

Dan zou ik eerst beginnen met een enkele longe, ik denk dat een dubbelle longe iets te veel van het goede is als ze nog niks kan.

Tsjah ik kan je qua mennen wel vertellen hoe ik het geleerd heb, maar ik kom uit de dravers en dat is weer heel anders mennen als echt met een karretje volgens mij.
Maar wat je in jou geval misschien het beste kan doen, is in jou omgeving kijken of er iemand is die aan mennen doet. Even bij stallen in de omgeving informeren.
Vaak vinden ze ze het hardstikke leuk om mensen te helpen beleren van een men pony, en jou de beginsellen van het mennen bij te brengen.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:22

Dankje wel blue_kim :) Ik ben nu ook met iemand via Pb aan het praten die zelf paarden beleerd voor de kar. Hun wonen dicht bij mij in de buurt :)
Hopelijk is het qua geld nog redelijk te doen want ik heb natuurlijk ook nog een sulky en een tuig nodig :) Mocht iemand daar iets leuks voor weten is dat ook meer dan welkom trouwens :)

Ben echt blij met al jullie positieve bruikbare reacties! Bedankt!

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:40

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:03

Slotje ivm dubbeltopic