Veulen van 5 maanden, hoe lang/hoe ver

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bockereyder

Veulen van 5 maanden, hoe lang/hoe ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:23

Sinds een kort tijdje verzorg ik Fiddah af en toe en neem hem aan de hand mee, waarbij ik wat lichte oefeningen mee neem (Voetjes, stukje gewenning aan verzorging hiervan enz.)
Dit gaat allemaal wel goed, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden wat ik als grens moet nemen voor de beweging die ik hem kan geven, als ik met hem wandel. (En ik wil de eigenaresse en mijn vrouw niet constant lastig vallen met vragen := )

Fiddah is een lekker bewegelijk veulen, en hij is zelf continue in beweging, maar als ik hem meeneem aan het halster wil ik hem niet forceren. (En dus eventuele spierproblemen/vergroeiingen veroorzaken.) Ik wil hem graag wat verder meenemen tijdens deze wandelingen, maar ben er wat huiverig voor op het moment.

Iemand suggesties/een idee waar ik me het beste tot kan beperken? (tijd en/of afstand)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:31

BEH --> OPG

Bockereyder

Re: Veulen van 5 maanden, hoe lang/hoe ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:32

Sorry, zat te twijfelen tussen die twee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:38

Het belangrijkste bij zo'n jong veulen is in de gaten houden of hij het nog leuk vind.
Als je alleen maar wandeld kun je weinig kwaad doen, lopen doet hij ook gewoon in de weide.
Voetjes geven, borstelen enz is alleen maar goed om te oefenen.
Waar die grens ligt is moeilijk, als je merkt dat hij het leuk vind en graag met je mee gaat kun je hem eens wat vaker pakken, merk je dat hij het zat wordt zet hem dan terug, ookal is het al na 5 minuten, zo houd hij plezier in het bezig zijn met jou.
Let met voetjes geven ook op dat je ze niet te hoog optilt, liefst zo kort bij de grond houden omdat een veulen nog moeilijk zijn balans kan houden.
Met verzorgen kun je ook een stukje schriktraining meepakken, dat versterkt het vertrouwen dat hij in je heeft. Dus eens een plastic zakje meenemen en over de rand van de stal hangen als je poetst ed.

Ik zou proberen het te beperken tot max 2x per week 10-20 minuten wandelen, dat is ruim voldoende voor zo'n ukje. En wees vooral niet bezorgd als je hem eens een paar weken laat staan, dat vind hij geen probleem.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 30-11-10 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:38

Een veulen kan zich maar heel kort concentreren, dus ik zou de wandelingen niet al te lang maken. In de natuur leggen ze flinke afstanden af, ga je wandelen over verharde wegen zullen de hoeven flink slijten en een ijzertje bij een veulen als er geen corrigerende maatregelen door de smid getroffen moeten worden zou ik voor wandelsessies niet doen.

Hoe snel de hoeven slijten zal afhangen van de ondergrond waarop je wandelt. Hoe vaak wil je wandelen en wat je je normale afstand die je wandelt?

amyz

Re: Veulen van 5 maanden, hoe lang/hoe ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:47

Ik wandelde met mn veulen echt hele einden hoor :) Hij had (en heeft) er echt ontzettend veel plezier in, koppie dr op en oortjes naar voren als we richting buiten gaan :) Ik ging, zeker in het begin, wel samen met een wat oudere pony zodat hij in spannende situaties wat steun had (niet dat mijn dappere dodo dat nodig bleek te hebben, maar dat moet je ook maar afwachten). Van teveel slijtage heb ik nooit last gehad, smid komt ongeveer om t half jaar en dan nog krijg ik op mn kop omdat ie nog gerust langer door had gekund, hoeft steeds maar minibeetje af :=

Zolang ie t leuk vindt en jullie samen plezier hebben kan t niet zo gauw kwaad. Hangt natuurlijk ook heel erg af van de omgeving, als er bijv veel verkeer is kan dat best mentaal wat meer vergen dan in een omgeving waar je nauwelijks wat tegenkomt en t veulen dus rustig wat kan zwalken zonder meteen netjes recht te moeten lopen en keurig te wachten als er verkeer langs gedenderd komt.

Verder gewoon niet te veel verwachten. Mijn poown heeft er best lang over gedaan om bijv netjes voetje te kunnen geven, maar dat gaat nu dan ook perfect. Idd laag bij de grond houden en errug snel zijn, niet verwachten dat dat voetje meteen netjes omhoog blijft tot jij klaar bent met uitgebreid uitkrabben bijv :+ Schriktraining is ook een hele goeie. Doe ik ook nog steeds, als schrikt ie maar zelden (denk ik dat iets mega spanned is, besteedt hij er nauwelijks aandacht aan, heel flauw). Gewoon alles wat potentieel spannend is wat je tegenkomt rustig de tijd geven en aan laten snuffelen enz. Zie je idd een plastic zakje? Aan laten wennen.

Heel veel plezier met wandelen iig! Ik ben vorig jaar met de sneeuw ook heerlijk uren wezen wandelen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:51

5 maanden is nog wel heel erg jong.
Natuurlijk moet hij al wennen aan een halster en leren om mee te lopen, maar echt wandelen zou ik toch nog een maand of 3/4 mee wachten. Klein stukje de weg op is okee, maar zeker niet langer dan een minuut of 10.
In de bak wat spelen met hem kan natuurlijk wel, maar ook hier weer niet te lang.
Laat hem nog maar even een baby zijn.

Bockereyder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:59

Ik houd inderdaad rekening met zijn concentratie, ik heb het voordeel dat Fiddah erg focussed op degene die met hem bezig is. Erg aanhankelijk en geïnteresseerd. Maar zijn grens is inderdaad voor mij bepalend.
Wordt hij zichtbaar moe/verveeld dan rond ik het af en gaat hij terug in de kudde.

Momenteel wandel ik nog, ik beperk me momenteel tot 15 minuten maximaal, waarbij ik fiddah momenteel veelal in de berm houd (er is een erg brede berm bij de stal beschikbaar, daar heb ik geluk mee) tot ik het zandpad iets verderop bereik. (Dit ivm de hoeven inderdaad).
Bij het voetjes geven, laat ik hem zelf bepalen hoe hoog, zolang dit niet te laag is. Zo werklustig als hij is, doet hij het zelf, zonder al te veel hulp gelukkig.

Die schriktraining is een goede tip. Dit zal ik eens gaan uitproberen, hier had ik nog niet aan gedacht.

@ aerdenhout1:

Ik hou zeker rekening met het feit dat het een jong veulen is. Ik speel kroel en doe dingen met hem, omdat hij dit leuk vindt. Maar het jongske wil zo graag dat ik daarom bang ben dat hij zichzelf gaat forceren om met me dingen te kunnen doen. (daarnast het feit dat het gewoon een lompe kerel aan het worden is en ik hem dus een beetje probeer bezig te houden, zodat hij niet teveel energie heeft. :D )

Bedankt voor de snelle antwoorden!