Advies gevraagt bij heel erge hengstigheid bij pony.Help Me.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miran_da

Advies gevraagt bij heel erge hengstigheid bij pony.Help Me.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 19:35

hallo mede bokkers

ik ben in het bezit van 3 shetjes... 2 merries en 1 ruintje..
maar me grote shetdame van 1.12 is sinds vorige week donderdag dus hengstig..
en het is zo erg dat ze dus werscheinlijk achter me ruintje aan heb gezeten in het land waar ze staan en me ruintje is een shet van 95 cm en rank gebouwd ik kwam dus aan op stal en zag dat me ruintje dus heel erg kreupel liep met ze voorbeen..

en kwam er later achter dat Polly zo heet ze dus nog steeds hengstig is en niet zo beetje ook ze stond helemaal wijdbeens en der staart ging 3 x omhoog en ja hoor tot 3x aan toe liet ze een plasje vallen bij welshruintje van eigenaresse...

ze is door die hengstigheid zo sterk en is gewoon echt een bulldozer...

weet iemand wat ik hier tegen kan doen?? is er wat tegen te doen???

ik hoor het graag zit beetje met me handen in het haar met haar ;(

ze staat nu trouwens ook apart met 2 welshjes inplaats met me shetjes..

hoop dat iemand me kan helpen...

Yviertje

Re: Advies gevraagt bij heel erge hengstigheid bij pony.Help Me.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:04

Is dit haar eerste keer? Is ze ook een soort van agressief naar jou of anderen (dieren)?
Een merrie is normaal zo'n 7 dagen hengstig. En de een heeft er meer last van dan de ander. Ook karakters kunnen in die week geheel omdraaien. Bij mensen is dit net zo.
Je kan door een DA haar eierstokken laten controleren, misschien is haar hormoonhuishouding (nog) niet op orde. Anders is homeopatie een optie.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:01

Bij ons hebben we twee paarden die hier ook enorm veel last van hadden.
De DA heeft ze beiden regumate voorgeschreven.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:30

Ik heb het ook gehad met mijn merrie, tenminste die was het hele jaar rond hengstig, en stopte neit meer.
Ik heb toen een middeltje van de groene os geprobeert... weet ff niet meer hoe het heet, zal zo even zoeken, maar dat was om de hormoonhuishouding wat rustiger te krijgen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:36

Als deze hengstigheid erg afwijkend is van hoe ze normaal hengstig is zou ik de DA ff bellen. Kan zijn dat er hormonaal iets nie helemaal goed gaat. (vaak gerelateert aan iets met de eierstokken, meestal niet ernstig maar wel vervelend) De DA zou dat dan moeten kunnen oplossen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:37

Groene Os Provarium Breeding, zo heet het wat ik gebruikt heb. Werkte goed.
Zowel bij mijn merrie om de wat minder hengstig te krijgen, als mijn mijn net gecastreerde ruin om hem van zijn hengstengedrag af te helpen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:04

Als je paard het hele jaar hengstig is zou ik een DA raadplegen. Uit eigen ervaring weet ik dat dit een heel ernstige oorzaak kan hebben, die van mij had dit ook en had een tumor in haar eierstok zitten.
Homeopatie heb ik in eerste instantie ook gebruikt, maar ben blij dat ik haar uiteindelijk toch hebben laten scannen, anders was ze er nu niet meer geweest.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:36

Ik reageer vanavond als ik thuis ben ff wat meer want zit nu op me iPhone

Polly heb ik sinds 1 september en ze heeft het toen een paar dagen gehad en toen was ze niet zo erg hengstig als dat ze nu is...

Vraag aan me vriendin wel waar ze van is geweest of ze het bij haar ook zo erg was

Maar kan ze ook zo hengstig zijn door een hangst op stal???
Waar ze dus over het erf enz mee lopen???

Ze is trouwens nu wel al morgen 2 weken hengstig...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:38

Mijn pony heeft het soms ook en mij is toen geadviseerd om haar te laten scannen op cystes op de eierstokken. Daar kunnen ze schijnbaar heel hengstig van worden. Verder gebruikte ik nu bloody mare. Maar ik zou dus eerst laten scannen voordat je haar van alles gaat voeren.

Een hengst kan het wel versterken. Amber is ook wat heftiger hengstig dan vroeger voordat mijn ruintje er was.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:24

Een hengst kan het zeker versterken.
Bij mijne was het geval dat ze meerdere eicellen had, maar niet genoeg hormoon voor een eisprong, daarom bleef ze er bij mijn tegenaan hikken. En verder heeft ze ook cystes in dr baarmoeder.
Maar het is nu weer helemaal regelmatig, heb dit jaar eigenlijk nauwelijks gemerkt als ze hengstig was.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 21:24

Yviertje schreef:
Is dit haar eerste keer? Is ze ook een soort van agressief naar jou of anderen (dieren)?
Een merrie is normaal zo'n 7 dagen hengstig. En de een heeft er meer last van dan de ander. Ook karakters kunnen in die week geheel omdraaien. Bij mensen is dit net zo.
Je kan door een DA haar eierstokken laten controleren, misschien is haar hormoonhuishouding (nog) niet op orde. Anders is homeopatie een optie.

ze heeft bij me vriendin dit dus nooit zo erg gehad liet wel klein plasje vallen maar niet zo erg..
nou ze dendert rustig door je heen en als je achter haar staat dan gaat ze in ene stampen met der achterbeen..

maar zoals ik dus al zei later in de reactie er staat een hengst nog op stal en die zou geholpen worden of hij zou weggaan maar staat er nog en zei is 1x hiervoor in contact met een hengst geweest en toen had ze ff iets van oehh en daarna weer normaal maar als ze nu met die hengst incontact komt is het meteen gillen als een gek en druk doen en hij naar haar..

daarom denk ik ook dat het komt omdat hij ook ze geur op het erf achterlaat en polly loopt daar ook. ;(

ManonWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:33

ik weet niet goed wat het alternatief is, maar ik ken mensen die ook zo'n probleem hadden en medicatie hebben gegeven (waar op zich absoluut niets mis mee is) Zodra ze de medicatie gaven kreeg het paard verschillende keren koliek. Dus zorg zeker dat je het eerst via een DA doet en alles goed bespreekt. Het is idd onwaarschijnlijk dat er iets is met de medicatie, maar probeer om zo lang mogelijk zonder te proberen. (natuurlijk voor mij makkelijk om te zeggen aangezien ik dit probleem niet heb en dus ook niet ken).

xxlaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:38

mijn vriendin heeft ook een pony die altijd heel erg extreem hengstig is je kunt er druppelts voor halen bij de dierenarts of drogist??
ik denk dat jue beter even kan gaan informeren bij de dierenarts die heeft er vast wel wat voor

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:31

Kan goed mogelijk zijn dat het versterkt word door de hengst, maar persoonlijk zou ik haar laten controleren. Gewoon om andere oorzaken uit te sluiten.

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:57

er zin goede homeopathische kruiden hiervoor te krijgen, dan hoef je niet met hormonen te werken.
kan je krijgen bij speciale dierenwinkels, ik weet dat er eentje in Rhenen zit.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:08

ik wou ff melden dat de hengstig heid echt al veel minder is en bijna gewoon weg...

ik denk dat het echt eerder te maken heeft met de hengst dan een cyste of iets dergelijks...
me vriendin (vorige eigenaresse) heeft ook zoiets van nee het is eerder de hengst als dat het een cyste is...

maar ik kijk het wel ff aan...
want als goed is gaat de hengst zo goed als verkocht worden...