xObii schreef:Stelling'Meestal gaan paarden expres op je voet staan, om de baas over je te spelen.'
Iemand uit mijn dinsdaggroep vertelde het, ik rijd nu op zaterdag, maar zou haar kunnen Pben via Hyves, waar ze het vandaan heeft.. Ik heb nog wat rondgesnuffeld op internet, maar zag vrijwel alleen bokttopics over blauwe plekken

. Ben uiteraard niet de beste zoeker at all..
Hmm... Nu komt het, weten jullie of dit waar is? Of hebben jullie er ervaring mee dat een paard dit expres doet?
Groetjes, xObii
Ik weet wel wie dit beweert: Parelli zegt dit in zijn programma (level 1). Hij zegt dat paarden dit expres doen en dat het een dominantiespelletje is. Zoals je weet, worden in het spel de regels (en de dominantie) bepaald, zodat er zo min mogelijk gewonden vallen.
Sassol schreef:Paarden spelen 'spelletjes' met hun voeten om leiderschap te bepalen. Dus oha is het inderdaad gewoon dominantie. 'Hoezo mijn voet aan de kant, zet jij de jouwe maar aan de kant!'
Paarden die 'per ongeluk' op je voeten gaan staan zijn dus niet voorzichtig genoeg. Ik heb nog nooit een paard bij een ander paard 'per ongeluk' op de voet zien staan, dit mag gewoon niet van ze! Wij worden dan niet boos, want het ging toch per ongeluk.
Natuurlijk heb je er uitzonderingen bij zitten (autisten, klunzen etc.) maar iha is het inderdaad een vorm van dominantie;)
Ik heb, toen ik hoorde dat dit expres gebeurt, eens goed op zitten letten. Ik heb in een kudde waargenomen dat een veulen van ongeveer een half jaar dit bij een ruin uit de groep deed: op zijn hoeven proberen te staan. Niet een keer per ongeluk, maar echt meerder malen.
Zelf heb ik ook wel eens met paarden gehad dat ze op mijn voeten gingen staan. Maar naarmate ik meer grondwerk deed, hoe minder het voor kwam. Ik ben dus zelf beter geworden en nu is het al heel lang niet meer gebeurd dat een paard een treetje te hoog ging staan bij mij.
We kennen ook allemaal wel de voorbeelden van ongewenst gedrag van een paard, maar dat hij dat bij een bepaalde persoon nooooit doet. Paarden die op tenen staan, 'per ongeluk' in je vingers bijten of zo maar de box uitlopen wanneer de deur open staat, maar dat bij bv de staleigenaar echt niet in hun hoofd zouden halen.