ontwormen een drama..hellup !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

ontwormen een drama..hellup !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:46

Onze welsh a puber van nu 20 maanden oud is een drama met spuitjes en ontwormen..

Vandaag was het weer zover als hij de ontwormingsspuit ziet flipt ie al, ik probeer hem rustig te krijgen maar lukt niet toen praam op de neus maar krijg de pasta er gewoon niet in.. :(

Mijn man heeft hem in de houtgreep maar nee hoor onze stoere vent vecht zich eruit..drama gewoon..

Mijn paard staat met haar mond open te wachten en ik spuit het er gewoon in maar de pony ..grrrr..

Hij moet het toch hebben iemand tips ? ( met brood al geprobeerd maar frummelt hij weer uit zijn mond)

Bedankt !

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:49

je moet oefenen met eert een vinger in ze mond net als of doen of het een worme spuit is en dan een legen worme spuit met appel moes of zoo iets wat lekker dat zoo een 3x doen dan worme spuit en dan weer een met appel zoo hebben ze het snel door dat het niet erg is en elke keer als ie het binne heb belonen en snoepjee

tootje71

Re: ontwormen een drama..hellup !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:50

dat is een goede ! bedankt !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:52

Spuit niet laten zien. Gewoon een lap over de spuit en je hand. Als je dagelijks je pony's neus met een lapje schoonmaakt zal hij niet meteen flippen als je daar mee aankomt.
Werkt bij 99 van de 100 moeilijke paarden.
In het uiterste geval kun je de pasta vermengen met geraspte appel en zo door het voer doen. Dat plakt zo dat hij het haast niet kan laten liggen en het is smakelijk genoeg.

mar84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:53

Wij ontwormen met Equimax of Eraquel, afhankelijk van het seizoen, deze zijn verkrijgbaar in tabletvorm.
De haflinger van mijn zusje wil ook geen wormspuit, maar deze vinden de meeste paarden erg lekker.
Nu ook bij mijn tinker geprobeerd, gaat erin als een snoepje!

http://www.ontwormingpaard.nl/page/home

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:53

utleta schreef:
je moet oefenen met eert een vinger in ze mond net als of doen of het een worme spuit is en dan een legen worme spuit met appel moes of zoo iets wat lekker dat zoo een 3x doen dan worme spuit en dan weer een met appel zoo hebben ze het snel door dat het niet erg is en elke keer als ie het binne heb belonen en snoepjee

Je kan ook een keertje een vitamine spuit geven, die smaken lekkerder dan wormenspuiten dan heeft ie de ervaring dat het niet altijd ranzig is :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:57

Je hebt trouwens ook ontwormingsmiddelen in brokjesvorm.

Mijn shet is ook vrij lastig met ontwormen, het ligt er bij hem erg aan hoe ik de spuit vast houdt. Beetje moeilijk uit te leggen, maar als ik de spuit evenwijdig aan zijn hoofd houdt en dan via de mondhoek er rustig in duw is goed goed. Duw ik hem er haaks in dan flipt ie min of meer.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:59

mensen wat een tips ! dank dank ! ik heb net een gratis tablet aangevraagd daar zit niet het ontwormingsgedoe in maar heeft wel de smaak van de tabletten zodat ik kan zien of hij het lust

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:39

Ik zweer ook bij appelmoes!

Mijn eigen pony vindt ontwormingsmiddel lekker (raar beest, ze vreet de plastic spuit er het liefst bij op) maar ik heb een tijdje op een grote stoeterij gewerkt waar sommige paarden (waaronder zelfs veulens) medicijnen oraal moesten krijgen toegediend. Gewoon mengen met appelmoes en dan smulden ze er echt van ;)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:40

dat is ook een goede tip dank je wel !

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:44

Alles met geduld, het moet voor hem een gewoonte zijn die spuit. Laat die spuit elke keer zien, met poetsen en alles. Doe er later wat lekkers op zoals eerder is gezegd. het moet voor hem vertrouwd worden en zijn. Geduld is een schone zaak!

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:12

ik wil weten welke heeft geholpe

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 23:13

dat laat ik zo snel mogelijk weten !

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:19

heb jaren op pension gestaan daar pakte ze de tong van paard uit de mond en spoot dan de ontworming leeg

paard trek zijn tong terug en slikt door

deze manier doen wij zelf nog steeds en werkt super goed

de tong is erg glad en in begin vinden ze niet leuk maar eenmaal gedaan gaat prima

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:54

sporten schreef:
heb jaren op pension gestaan daar pakte ze de tong van paard uit de mond en spoot dan de ontworming leeg

paard trek zijn tong terug en slikt door

deze manier doen wij zelf nog steeds en werkt super goed

de tong is erg glad en in begin vinden ze niet leuk maar eenmaal gedaan gaat prima

Hoe krijg je in hemelsnaam de tong te pakken van een paard die al niet wil dat je een spuit in z'n mond steekt? Lijkt me een groot risico op zowel gebroken vingers als een paard dat het alleen maar enger gaat vinden dat je in z'n mond bezig bent.

Lekker elke dag een spuit met iets lekkers er in geven, bij de dierenarts of de dokter kun je wel van die grote spuiten kopen die gebruikt worden voor sondevoeding. Is een lekkere mond vol en die dingen gaan rustig een maand mee.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:21

op pension deed de eigenaar dit altijd

je zet paard vast en pakt de tong uit de mond

als paarden eenmaal weten vinden ze heel gewoon

wij kunnen zelf de tong pakken nu als paard los staat in stal

zelf als de paarden tandarts komt
en zo groot ding in paarden mond schuift om de kiezen te vijlen
vinden meeste paarden dat ook normaal

zou toch worm middel in 1 keer geven
als je gaat verdelen in dagen
dan werkt volgens mij niet genoeg

amberdaisy14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:51

Ik doe meestal een gat in wortel maken en het daar in spuiten en dan eet mijn paardje het wel op maar mij paard is dara niet zo moeilijk in .

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:28

dacht vanmorgen proberen een vinger in zijn mond te krijgen dat lukte maar kreeg hem er niet meer uit ..AUW ! was dus geen goed idee.. ik wacht toch op de tabletjes ben erg benieuwd of hij die wel wilt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:45

mar84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:08

Ik hoop voor je dat de tabletten werken, dan is dit echt super handig.
Ben benieuwd!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:12

wellicht zijn de tabletten voor jou de oplossing

ik heb trouwens ook een proefpaket aangevraagd 3 weken geleden maar nooit gekregen helaas
ik hoop dat jij het wel krijgt ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:11

Niet echt een oplossing voor je probleem, maar is het wel nodig om je pony te ontwormen? Wij laten eens in de drie maanden de mest op wormeieren onderzoeken. Meestal is ontwormen niet nodig. Veel goedkoper en je stopt er niet voor niks ontwormingsmiddelen in waardoor je steeds meer resistentie krijgt.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:51

Sammyoo schreef:
Niet echt een oplossing voor je probleem, maar is het wel nodig om je pony te ontwormen? Wij laten eens in de drie maanden de mest op wormeieren onderzoeken. Meestal is ontwormen niet nodig. Veel goedkoper en je stopt er niet voor niks ontwormingsmiddelen in waardoor je steeds meer resistentie krijgt.

Daar heb je gelijk in..ik zal dit zeker meenemen en informeren bij de da hoe en wat , bedankt !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:58

in een mestonderoek kun je niet alles zien,dus beter wel goed te ontwormen.
ingekapselde bloedworm is via mest nooit aan te tonen namelijk, en die pak je met een goede wormenkuur wel mee

ga in elk geval wel oefenen met je vingers in de mond,(desnoods wat brokjes er bij,zodat het leuk word) als het diertje later een bitje in moet hebben geeft dat alleen maar voordeel als ze dat gewent zijn.
oefenen met een lege spuit met een beetje honing er in of stroop kan ook een hoop doen.
als je welshje een makkelijke eter is kun je ook nog een lekkere bak voer maken met de wormenkuur daar doorheen

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:02

Mijn paard wil ook geen wormspuit accepteren. Ik maak zijn voer week en doe de worm spuit er gewoon door heen. Hij vind het heerlijk dat natte voer. En zo heb ik geen stress en hij ook niet.
Suces er mee.