Longeer probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePaard

Longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 21:04

Hallo,

Mijn paard heeft een nieuw trucje bedacht waar baasje totaal niet blij mee is.
Ik longeer me paard altijd in de bak vanwege geen longeer ton te hebben.
En hij gaat nu opeens aan de longere door heel de bak rennen met mij er achteraan.

Vandaag was ik dus ana het longeer en hij begon door de helebak te rennen en ik hing dus aan het longeer touw.
Na een tijdje stopt hij wel en dan sta ik gou op en geef hem wat tikken met de longeer zweep.
En na een tijdje doet hij het weer.
Ik heb nu vreselijk last van armen en hoofd, maar ik ben zelf niet iemand die opeens opgeeft.

Ik baal hier vreselijk van omdat hij ook te koop staan enz. |(
En ik weet niet wat ik nu moet doen want zelf vind ik het best gevaarlijk om het touw los te laten stel het gaat om zijn voeten heen enz.
En het is ook weer gevaarlijk als ik er achter hang...
Hebben jullie misschien tips?

Sorry als ik verkeerd sta

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:11

Als eerste, in de bak (zonder iets af te zetten) is niet handig.
Zeker niet als het longeren nog niet zo goed gaat.
Zet een stukje van de bak af met behulp van weide paaltjes en wat schrik lint.

Als tweede, je paard met je longeerzweep slaan kan echt niet. Dan begrijp ik gelijk waarom hij er vandoor vliegt.
Paard gaat er van door, stopt na een tijdje en krijgt dan op z'n kop met de zweep. Tja, weet niet wat jij zou doen, maar weg rennen zou zeker een optie zijn.

Zoek iemand in je omgeving die wat meer verstand van longeren heeft.
Ik ben geen longeer wonder, maar mocht je bij mij in de buurt wonen dan wil ik je best een op weg helpen. :)

Suc6.

Edit: Hier zie je hoe je de bak zou kunnen afzetten.
Afbeelding

LiannePaard

Re: Longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 21:17

Ja maar hij schrikt niet als hij rent, want hij schrikt echt nooit. En je ziet wel aan hem als hij schrikt of niet. Er was ook iemand na een tijdje met longeren en die had me toen geholpen en hij trekt ook heel erg en dan zie je waarneer hij gata rennen. Hiervoor heeft hij het nooit gedaan hij was altijd zo mak als wat...

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:18

Misschien verveelt je paard zich tijdens het longeren. Zou hem sowieso niet gaan slaan, dat komt meer over als een extra aansporing en dus voorwaarts. Mijn paard wil na een 10minuten ook wel eens gaan klieren, simpelweg omdat ze er geen uitdaging inziet en dan net lekker warmgelopen is. Ik leg dan vaak 1 of meer balkjes neer, zodat ze haar aandacht erbij houd. Voor mij werkt dit.
Ik zou eens goed proberen op te letten wanneer je paard dit precies gaat doen, en let goed op kenmerkende signalen. Sommige paarden verraden zichzelf vlak voor ze ongein gaan uithalen :P

Maarre, sowieso is het een goed idee (zoals hierboven genoemd werd) om de bak een stuk af te zetten en hulp te zoeken van iemand die er meer verstand van heeft.

Succes!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:19

Hoe oud is je paardje?
Het kan heel goed zijn dat hij je gewoon aan het uit proberen is.
Dan kan je nog ECHT NIET je zweep als straf gebruiken.

Probeer hulp te zoeken bij iemand die er wat meer verstand van heeft.
Zoals ik als zei, ik wil je best helpen als je in de buurt woont.
2 zien er meer als 1 toch? :D

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 21:21

Ik woon in amersfoort dus dat is helaas niet in de buurd... :( Ik ga het maar eens proberen met wat balkjes en de bak aftezetten Dank jullie wel

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:21

Verveling, uitproberen, kan idd allemaal een mogelijkheid zijn.
Zelf zou ik wachten met balkjes tot het wat beter gaat.
We kunnen niet hebben dat je paard je over de balkjes in sleept en echt in paniek raakt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:22

LiannePaard schreef:
Ja maar hij schrikt niet als hij rent, want hij schrikt echt nooit. En je ziet wel aan hem als hij schrikt of niet. Er was ook iemand na een tijdje met longeren en die had me toen geholpen en hij trekt ook heel erg en dan zie je waarneer hij gata rennen. Hiervoor heeft hij het nooit gedaan hij was altijd zo mak als wat...

Het gaat erom dat jij je paard straft als hij weer braaf is, dus dat klopt gewoon niet
Longeer je met een halster?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:25

Mijn paard vond dat ook wel leuk (nog steeds schiet hij af en toe even de andere kant op), als je de longeerlijn via het bit naar de longeersingel haalt (aan de zijkant) kunnen ze niet naar buiten rennen. Wel zorgen dat je mee geeft anders kan hij zich ook niet herstellen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:26

T voor zijn is idd heel handig... Je kan t eigenlijk bijna altijd wel aan zien komen, en dan meteen een stemhulp geven en zonodig nog ff een zwiepje met de zweep. Bak afzetten.. Tsja... Heb ik ook nooit gedaan.. Moet kunnen zonder.

Slaan nadat ie is gestopt is sowieso niet tactisch. Paarden denken niet; goh, ik ging rennen, stopte en kreeg op mn kop. Hmm, dan zal dat wel zijn omdat ik ging rennen... Voor je paard is t alsof je hem straft voor het feit dat hij stopte met rennen. Dus zo moedig je het slechte gedrag eigenlijk alleen maar aan..

Verder zou ik idd even kijken of er iemand is die je kan helpen..

Wat je zou kunnen proberen is grondwerk (als je helemaal geen mogelijkheden hebt om de bak af te zetten, maar sowieso geen slecht idee hoor. Heb zat paarden gezien die net zo vrolijk door die lollige lintjes heenrenden). Heb ik ook gedaan toen ik een merrie verzorgde die om de een of andere reden anti-longeren was en na een paar maanden liep ze prachtig aan de longe :) Omdat je dan niet kan worden meegesleurd aan een lijntje loop je zelf ook wat minder risico. Maar ook dan moet je je wel even erin verdiepen, je moet wel weten waar je mee bezig bent :)

Succes iig :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:27

ZusJacobs schreef:
Mijn paard vond dat ook wel leuk (nog steeds schiet hij af en toe even de andere kant op), als je de longeerlijn via het bit naar de longeersingel haalt (aan de zijkant) kunnen ze niet naar buiten rennen. Wel zorgen dat je mee geeft anders kan hij zich ook niet herstellen.

Hmm dat zou ik niet zomaar aanraden aan iemand die niet zoveel verstand heeft van longeren.. kan goed fout gaan.. :=

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:33

ZusJacobs schreef:

TS: ik hoop dat je dit NIET! doet.
Kan heel erg verkeerd aflopen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:36

amyz schreef:
Bak afzetten.. Tsja... Heb ik ook nooit gedaan.. Moet kunnen zonder.

Voor (jonge) paarden kan het fijn zijn om een beetje aanleuning aan de bakrand (in dit geval afzetting) te hebben. Zo kom je ook makkelijk tot een ontspannen paard omdat je minder contact met mond nodig hebt.

Een paard dat weet hoe longeren werkt en er geen hekel aan heeft kun je zonder afzetting longeren. Ik vind het met wat lastigere paarden fijner met afzetting.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:37

En zo heb ik weer wat mindere ervaringen met afzettingen :) Jonge paarden laat ik altijd zelf zoeken naar de beste plek voor een rondje, so far altijd goed gegaan :) Ach, met of zonder afzetting.. T is denk ik een kwestie van proberen om te zien wat voor jezelf maar vooral voor je paard t prettigste is :)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:38

Dat is zeker zo! :)

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 08:08

S_zanne schreef:
ZusJacobs schreef:

Dat heb ik ook nog nooit gedaan, alleen met hoofdstel of halster heb ik wel eens gelongeerd...
Wat is op dit momment beter? Hoofdstel erin of met halster?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:49

Hoofdstel, want met halster kan hij zich nog sterker maken. :) Dus gewoon met bit. Probeer dan licht contact te houden met de mond. Zodra je merkt dat het het druk wordt ipv contact gelijk naar voren drijven, om hem af te leiden :)

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:03

S_zanne schreef:
Als eerste, in de bak (zonder iets af te zetten) is niet handig.
Zeker niet als het longeren nog niet zo goed gaat.
Zet een stukje van de bak af met behulp van weide paaltjes en wat schrik lint.

Als tweede, je paard met je longeerzweep slaan kan echt niet. Dan begrijp ik gelijk waarom hij er vandoor vliegt.
Paard gaat er van door, stopt na een tijdje en krijgt dan op z'n kop met de zweep. Tja, weet niet wat jij zou doen, maar weg rennen zou zeker een optie zijn.

Zoek iemand in je omgeving die wat meer verstand van longeren heeft.
Ik ben geen longeer wonder, maar mocht je bij mij in de buurt wonen dan wil ik je best een op weg helpen. :)

Suc6.

Edit: Hier zie je hoe je de bak zou kunnen afzetten.
Afbeelding

Zo longeer ik mijn paardjes ook, ze vallen niet snel naar buiten wel naar binnen maar dat kun je met een zweepcorrectie verbeteren en je hoeft er niet aan te hangen.
Als je het niet afzet is het moeilijk voor je paardje en ook voor jezelf om om dezelfde cirkel te blijven en kan hij niet proberen om ertussen uit te gaan en daar kun je als mens niet tegenop.
Gewoon een prikpaal in het midden lint vastmaken en dan gewoon vanuit de prikpaal het aantal meters stappen en daar prik je je volgende paaltje in en zo verder tot de cirkel klaar is en de middelste paal eruit en je cirkel is klaar en de paaltjes verbinden met lint. Ik hoop dat ik het duidelijk omschreven hebt :P

En ik longeer met hoofdstel omdat de mijne iets te dominant is waardoor ik zonder mijn eigen gewicht in de strijd te gooien iets meer overwicht hebt en dat is met een paar rondjes helemaal over, want je hoef maar iets met je hand te corrigeren.
Maar mijn andere paardje longeer ik gewoon met halster.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:08

Een hoofdstel omdoen, en zodra je merkt dat hij aanstalten maakt om aan de haal te gaan, een ruk aan de lijn geven dat hij bij je moet blijven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:13

S_zanne schreef:
ZusJacobs schreef:

Alleen als je een heel slechte longeur bent, volgens mij gaat het anders niet zo snel fout.
Dubbele longe wil ook goed helpen, omdat je dan kunt begrenzen, maar ook, alleen als je goed kunt longeren.

Ik zou beginnen de bak af te zetten, kan ook met hindernis palen en balken erop. Hoeft niet eens echt een cirkel te zijn, maar zorg voor een afscheiding. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:13

En sowieso met hoofdstel!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:30

silfie35 schreef:
Een hoofdstel omdoen, en zodra je merkt dat hij aanstalten maakt om aan de haal te gaan, een ruk aan de lijn geven dat hij bij je moet blijven.

Hierdoor kan je ook krijgen dat ze zich gaan verzetten.. en terug gaan trekken..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:38

ZusJacobs schreef:

Mijn vriendin had die tip ook gekregen alleen had zij de longeerlijn door de longeersingel aan het bit bevestigd met alle gevolgen van dien. levensgevaarlijk!!!
Maar omgekeerd heb ik het nog al wel gehoord, de longe door de binnenste bitring aan de longeersingel. Als ze er dan vandoor gaan trekken ze zichzelf in binnenstelling en kunnen minder vaart maken...

Al je paard "terug komt" nooit afstraffen met de zweep, want dan leer je hem dat bij jou zijn/blijven "slecht" is.
Ook nooit te lang op 1 hand longeren in dezelfde gang, verander vaak, veel overgangen, volte vergroten en verkleinen en als je toch da bak niet kan afzetten je paard rechtdoor zetten en ergens anders een volte maken.

margriet78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:48

Longeer hem aan het halster maar met een hengstenbitje erbij
Maak de longeerlijn vast aan het halster en het bitje onderaan.
Je hebt nu veel meer te vertellen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:50

LiannePaard schreef:
Hallo,

Mijn paard heeft een nieuw trucje bedacht waar baasje totaal niet blij mee is.
Ik longeer me paard altijd in de bak vanwege geen longeer ton te hebben.
En hij gaat nu opeens aan de longere door heel de bak rennen met mij er achteraan.
Vandaag was ik dus ana het longeer en hij begon door de helebak te rennen en ik hing dus aan het longeer touw.
Na een tijdje stopt hij wel en dan sta ik gou op en geef hem wat tikken met de longeer zweep.
En na een tijdje doet hij het weer.
Ik heb nu vreselijk last van armen en hoofd, maar ik ben zelf niet iemand die opeens opgeeft.

Ik baal hier vreselijk van omdat hij ook te koop staan enz. |(
En ik weet niet wat ik nu moet doen want zelf vind ik het best gevaarlijk om het touw los te laten stel het gaat om zijn voeten heen enz.
En het is ook weer gevaarlijk als ik er achter hang...
Hebben jullie misschien tips?

Sorry als ik verkeerd sta

Punt 1, het lijkt me handig als je de bak afzet met draad, hindernissen of wat dan ook. Dan kan je paard al minder uithalen.

Punt 2, vind jet het gek dat je paard niet luisterd als je 'm een tik geeft me de longeerzweep?? Je laat zo een agressieve houding zien en met een tik spoor je je paard alleen maar aan om juist van je weg te lopen (rennen) Dikke kans dat dit gedrag overgaat in trekken aan de longe of bokken naar je tijdens het rennen.

Punt 3, nooit de longeerlijn lostlaten! Het touw kan idd om z'n benen komen. Je paard kan hierdoor z'n benen breken.