Paard ontzettend bang in de binnenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike__

Paard ontzettend bang in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 17:20

Hoi Bokkers, :)
Sinds een week of 2/3 is mijn paard ontzettend bang en gespannen in de binnenbak op stal.
Hij is altijd al kijkerig geweest vooral op ander terrein is het moeilijk zijn aandacht erbij te houden
en focussed hij zich alleen op de onbekende dingen.
Hij staat op een pensionstal met binnenbak en komt dus daar ook bijna elke dag.
Voordat dit allemaal begon was hij altijd wat kijkerig in de achterste hoeken bij de K & A & F.
Ik kon hem dan nog goed op mij laten concentreren en met stelling kwam ik door de hoeken heen, na 2 rondjes was het over en kon ik hem zo door heel de rijbaan rijden.
Maar nu sinds en week of 2 is hij compleet gek in zijn hoofd op het moment dat we de binnenbak ingaan. Hij maakt zich onwijs groot en zet zijn ogen op. Nog niet eens in die ‘enge’ hoeken maar dus het moment dat we de rijbaan inkomen.
Bij het losrijden,stappen en ik meer richting die hoeken ga, neem ik stelling, maar hij weigert ook maar verder te gaan dan de B-E lijn, verder kom ik niet. Hij begint te stijgeren, bokken en alleen maar achterwaarts.
Nu hoor ik verschillende meningen, de een zegt: Laat hem kijken en belonen dat het goed is maar vooral niet boos worden. De ander zegt: Straf hem ervoor, en hij moet door de hoek, jij bent de baas.
Ook heb ik het gevoel dat het is zijn hoofd zit en dat hij zich zo verzet om onder het werk uit te komen maar aan de andere kant heb ik zo’n gevoel dat hij echt wat ziet. Maar wat is dat dan?
Het is een erg lastig verhaal en ik hoop dat jullie er een beetje een beeld bij hebben?!
Hopelijk hebben jullie wat tips want het rijden wordt er echt niet leuker op!

Groetjes,
Maaike

MarliesV

Re: Paard ontzettend bang in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:24

Is er iets veranderd de laatste tijd aan z'n ritme?

Meer of minder voer.
Andere methode van trainen.
Meer minder buiten?

Ik zou het daar ook in zoeken. Maar zo te horen maakt hij er een lekker geintje van.

Ik heb altijd geleerd: niet naar laten kijken, stelling vragen en doorrijden, telkens een hoefje verder richting de enge hoek.
Maar blijkbaar is dat ook jou methode en werkt dat niet.

Is het volgens jou pure angst? Want dan is het: ff aanpakken: een averechtse actie.
Is hij aan de hand goed van vertrouwen? Dan zou ik eerst eens met hem aan de hand de bak door gaan. Dan kan je zijn reactie goed zien en ook of dit geintjes zijn of echt angst.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 17:37

Bedankt voor je reactie :)
Hij staat 2 uur per dag in de paddock, heb hem nu een kwart minder eten omdat hij niet meer heel de dag in het land loopt maar daar zal het niet aan liggen want hij heeft energie genoeg!

Wat je ookal zegt in jou methode, niet laten kijken,stelling vragen en geen aandacht geven werkt niet!
Hij pakt zijn bit vast en negeert mij totaal,
Ik heb al een paar keer met hem aan de hand gelopen door de bak en dan door de hoeken en dan begint hij
te snuiven, ogen worden groot en je merkt echt dat hij het eng vind.

Ik weet niet zo goed meer wat ik ermee moet,
want als hij na een uur rijden eindelijk ( met moeite ) door die hoeken gaat, natuurlijk belonen.
Kan ik de dag daarna weer opnieuw beginnen.
Misschien dat ik ergens zo'n gedragskundige kan laten komen?! Dat hij/zijn weet wat er echt speelt.

Zo lastig dat paarden niet kunnen praten... :P
Miepie1980 schreef:
Is er iets veranderd de laatste tijd aan z'n ritme?

Meer of minder voer.
Andere methode van trainen.
Meer minder buiten?

Ik zou het daar ook in zoeken. Maar zo te horen maakt hij er een lekker geintje van.

Ik heb altijd geleerd: niet naar laten kijken, stelling vragen en doorrijden, telkens een hoefje verder richting de enge hoek.
Maar blijkbaar is dat ook jou methode en werkt dat niet.

Is het volgens jou pure angst? Want dan is het: ff aanpakken: een averechtse actie.
Is hij aan de hand goed van vertrouwen? Dan zou ik eerst eens met hem aan de hand de bak door gaan. Dan kan je zijn reactie goed zien en ook of dit geintjes zijn of echt angst.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:39

Wat zegt je instructie ervan?

corime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:41

Weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar misschien kan je hem eens los laten in de bak, kan hij zelf snuffelen of flippen zonder dat er iemand in de weg staat. Zo kan je hem misschien ook observeren als hij niets doet weet je dat het complimenten zijn, is hij braaf belonen. Misschien ook eens met een ander paard losgooien, iemand die hij vertrouwt, want als dit paard niets opmerkt zal jouw paard misschien eerder accepteren dat hij ook geen bang moet hebben? Kan misschien helemaal fout zitten, heb het zelf nooit meegemaakt. Hoop dat je een oplossing vind ;)

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 17:44

Zooist schreef:
Wat zegt je instructie ervan?

Dat ik hem daarvoor moet straffen en zolang mogelijk moet doorgaan totdat hij door de hoeken gaat.
Van andere hoor ik juist dat dit de verkeerde manier is en dat je niet mag straffen.
Vandaar dat ik hier vraag wat jullie denken wat beter is :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:55

2 uur in de paddock is niet veel en met dit weer zijn ze gewoon wat frisser....

Mijn jonkie had het vorige winter ook (was toen 4), die deed ik aan de longe, eerst een rustig rondje aan de hand stappen
en daarna achter (enge gedeelte van de bak) een kwartier flink voorwaarts longeren.
Daarna erop en meteen aandraven en aan het werk zetten....en vooral zelf geen angst en afwachtendheid tonen!
Gewoon doen of je neus bloed, stelling naar binnen vragen, paard met je binnenbeen naar buiten drukken en vooral VOORWAARTS houden.

Kan best dat hijzelf onzeker is, maar de ruiter moet hem aan het werk zetten en bezig houden, dan hebben ze geen tijd voor te blieken :D

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:32

corime schreef:
Weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar misschien kan je hem eens los laten in de bak, kan hij zelf snuffelen of flippen zonder dat er iemand in de weg staat. Zo kan je hem misschien ook observeren als hij niets doet weet je dat het complimenten zijn, is hij braaf belonen. Misschien ook eens met een ander paard losgooien, iemand die hij vertrouwt, want als dit paard niets opmerkt zal jouw paard misschien eerder accepteren dat hij ook geen bang moet hebben? Kan misschien helemaal fout zitten, heb het zelf nooit meegemaakt. Hoop dat je een oplossing vind ;)

Probeer dit idd eens.
En dan het leiderspel met hem doen. Dus jaag hem wat op (niet als een debiel laten rennen maar gewoon rustig), laat hem daarna naar je toe komen en je volgen, wie weet gaat ie dan zo achter je aan alle enge kanten op :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:33

Loslaten in de bak is idd een oplossing.

Verder kan de oorzaak in iets heel onopvallends voor ons zijn, bv lichtval of wind. Mijn ene paard schrikt zich een hoedje bij de B als ik op een bepaalde tijd rijdt en ik heb nu gezien dat dan precies het zonlicht op 1 oog valt! Hij wordt dus even verblind. Ik rijdt nu op een ander tijd en dan gaat hij prima langs de B.
Mijn paard is ook bang van zijn eigen schaduw. Duurde even voordat ik daar achter was. ;) Hij ook bang als de wind aan het dak zit.

Verder er geen extra aandacht aan besteden, maar blijven rijden. Niet voorspelbaar werk, maar veel figuren en overgangen.

En het is genoemd, paarden zijn nu eenmaal frisser in de koudere maanden en zoeken dan soms een excuus om wat energie kijt te raken. Losrijden in een flinke draf aan een lange teugel kan dan goed helpen. Desnoods op de binnenhoefslag zodat hij in elk geval gáát.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:07

bedankt voor jullie tips :)
Zal morgen even kijken of ik er verder mee kom,
zaterdag komt mijn instructrice en dan zal ik ook even jullie tips met haar bespreken!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:49

Als je paard al kijkerig is mag je hem net niet straffen. Dan bevestig je dat daar iets eng is. Heb zelf een rillerig paard maar het is zo ontzettend verbeterd. Wat doet ie als je ernaast wandelt en zo door de bak gaat?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:14

Volgens mij gewoon een geval van koud weer en sneeuw op komst: het is fris, en je paard dus ook!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:00

Ik zou gewoon eerst zorgen dat ie lekker voorwaarts is in het gedeelte van de bak waar die wel durft te komen. Dat je in dat gedeelte goed contact hebt. Als dat lekker gaat ga jij 'per ongeluk' over de B-E lijn heen (klein stukje, rij een volte en maak die kleiner en ook weer groter. Stom van jou zeg! He-le-maaal vergeten dat je niet over die lijn kon^^ Gewoon doen alsof je gek bent.

Ennem... misschien van instructrice veranderen? Straffen is nooit de oplossing, corrigeren is weer heel wat anders.