Drachtige merrie, rijden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Truuskay

Drachtige merrie, rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:11

Heee,
mijn verzorgpaard (kwpn) is afgelopen augustus gedekt, (met wup).
Ze is 6 juli uitgeteld.. (of hoe je dat ook mag noemen ;))
Nou vroeg ik me een paar dingen af:
- Tot hoelang mag je nog dressuurrijden?
- Tot hoelang mag je nog springen?
- Tot hoelang mag je nog met zadel rijden?
- Tot hoelang mag je nog met sporen rijden?
- Tot hoelang mag je wedstrijden rijden?
- Vanaf wanneer moet je rustig aan gaan rijden?

&weten jullie nog wat dingen die van belang zijn? Antwoord het maar!

xxxxx

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:16

Ik heb er niet veel verstand van, maar het zal denk ik ook afhankelijk zijn van het paard. Het ene paard zal sneller aangeven dat het genoeg is dan het andere paard. Ik heb wel gehoord dat je het paard het beste zo lang mogelijk beweging moet blijven geven (de hoeveelheid en intensiteit van beweging geven kan je natuurlijk afbouwen), zodat het paard in goede conditie is en meer kracht heeft, dan kan het paard de bevalling beter aan.

SuusBN

Re: Drachtige merrie, rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:13

Ligt aan het paardje...

Ken een meisje dat de dag voor de bevalling (van haar paard welteverstaan) nog een springwedstrijdop M niveua heeft gewonnen...

Anoniem

Re: Drachtige merrie, rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:15

Het ligt helemaal aan je paard :) vorig jaar reed ik nog dressuurwedstrijden tot 3 maanden voor de bevalling. Nu 6 maanden van te voren.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:35

Je kunt nog best lang doorgaan met alles, houd goed in de gaten of je paard er moeite mee krijgt.
Wanneer ze echt een dikke buik krijgt zou ik stoppen met springen en rustig aan doen met dressuur. Wedstrijden hebben dan ook niet zoveel nut meer, als je niet optimaal kunt presteren.
Met zadel maakt niets uit (zolang het nog past, haha).
Sporen is ook geen probleem zolang je netjes rijdt. Natuurlijk niet met je sporen in haar dikke buik porren.

Het verschilt per paard wanneer ze echt dik worden. Goed in de gaten houden en zodra ze moeite krijgt rustig aan gaan doen.
Veel plezier!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:51

Op een manege waar ik vroeger reed was de dochter van de baas ook aan het rijden (zwaar doorrijden en wedstrijden doen) op een paard dat nog 2 maanden moest dragen.
Toen er commentaar op kwam (na duidelijke tekenen dat het voor de merrie te veel werd) gaf ze als antwoord 'Ik mag rijden tot de pootjes er uit hangen!'. _-:(
Met gevolg is ze pas gestopt met rijden toen haar merrie een miskraam kreeg op 1 maand voor de uitgerekende datum. :n
Na 2 weken na de miskraam heeft ze het werk terug opgepakt en 3 weken na datum was ze weer wedstrijden aan het rijden met dat arme beest :(:)

Ik zou rijden tot de merrie aangeeft dat het genoeg is. Je moet altijd in achterhoofd houden dat als je zelf zwanger bent en een dikke buik hebt dat je ook niet meer wilt hardlopen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:00

Een goed getraind/bespierd paard heeft meer moeite met de bevalling. Als je paard dus al lang goed op conditie is duurt het ook langer voordat die spieren wat verslapt zijn. Als je paard nog maar net op goede conditie is, zal het sneller gaan.
Spring wedstrijden op hoog niveau zou ik zeker 5 maanden voor de bevalling mee stoppen. (ik heb het niet over een B proefjes ofzo.)
Dressuur kan je een maand langer doen (op hoog niveau ook).
Gewoon het rijden kan je zeker tot een maand voor de bevalling blijven doen, maar geen conditietraining of iets dergelijks. Het moet ook rustig worden afgebouwd natuurlijk.
In de laatste maand kan je stapritjes met af en toe een drafje doen.
Je moet de merrie in ieder geval niet stilzetten anders heeft ze helemaal geen conditie meer voor zo'n bevalling!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:45

Cozey schreef:
Ligt aan het paardje...

Ken een meisje dat de dag voor de bevalling (van haar paard welteverstaan) nog een springwedstrijdop M niveua heeft gewonnen...

Inderdaad, ligt eraan hoe het paard het trekt.

Maar dit vindt ik eigenlijk richting dierenmishandeling gaan.
Ik zou dat meisje zelf hoog hoog zwanger een maraton met opstakels zien doorrennen. Kijken of ze dat fijn vindt....