Paard schraapt met voorbenen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_G

Paard schraapt met voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:56

Hallo mijn paard schraapt altijd over de grond met zijn voorbenen
dit is hem nooit geleerd er zijn hem ook nooit kunstjes geleerd waar hij dit
aan over gehouden kan hebben. Als hij op stal of buiten staat doet hij het niet en
ik ben er niet doet hij het niet wanneer hij vast staat en ik ben aan het poetsen doet hij het ook
niet maar wanneer ik me omdraai of wegloop van hem begint hij te schrapen volgens
mij is het alleen aandacht vragen maar hij doet het alleen als ik er ben en hem geen aandacht geef.
Heb al van meerdere mensen gehoort dat negeren de beste oplossing is wat vinden jullie de beste oplossing ?

JoyceLa

Re: Paard schraapt met voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:59

Hier zijn al verschillende topics over.. Misschien kun je daar informatie vinden..

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:00

Lindsey_G schreef:
wanneer hij vast staat en ik ben aan het poetsen doet hij het ook niet (WANT DAN KRIJGT HIJ AANDACHT)
maar wanneer ik me omdraai of wegloop van hem begint hij te schrapen (AANDACHT GAAT WEG DUS MOET WEER AANDACHT VRAGEN)
volgens mij is het alleen aandacht vragen (INDERDAAD)
maar hij doet het alleen als ik er ben en hem geen aandacht geef. (ALS HIJ AANDAHCT KRIJGT HOEFT HIJ GEEN AANDACHT MEER TE VRAGEN)
Heb al van meerdere mensen gehoort dat negeren de beste oplossing is wat vinden jullie de beste oplossing? AMEN< GEEN AANDACHT GEVEN IS DE BESTE MANIER, HIJ HEEFT SNEL GENOEG IN DE GATEN DAT HET NIET HELPT....

Je zegt het eigenlijk zelf al.
Mijn meis deed het ook (zelfs op stal), wat ik deed:
Als ze begon te schrapen, acuut omdraaien en negeren.
Zodra ze stopt, weer omdraaien en aandacht geven.
Begint ze weer, GELIJK weer omdraaien
Enz, enz.

Binnen een week deed die van mij het niet meer.

Lindsey_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 14:12

bedankt voor de reacties

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:45

Hoi,

Ben het volledig met Denise eens! dit werkt echt het beste, en heel consequent zijn, niets zeggen gewoon negeren en weglopen.

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:20

helemaal mee eens. negeren. Is het zo erg dat de hoef afslijt? rubber mat in de stal.

RaniFreaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:01

ben het ook met denise eens

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:07

mijn pony doet het alleen als ze eten krijgt, en als ze graag de stal uit wil. Heb er geen last van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:09

Dat klinkt inderdaad als een poging om aandacht te vragen. Geef je ook maar de kleinste reactie, dan krijgt ze die aandacht ook, en bevestig je het gedrag. (En heb je binnen de korste keren een leuke gewoonte aangeleerd :+). Dus negeren, dat houdt in.. niet teruglopen, niet aaien, niet naar kijken, niet 'eheh' roepen, niets roepen dus eigenlijk :D, geen tik verkopen, maar gewoon volledig negeren.

ilyano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:18

the same here...
die van mij doet het nog steeds...
Het is zelfs zo dat hij zijn been om de paal in het midden van de poetsplaatsen slaat en dan op en neer gaat en zo met de ketting rammelt.. :+
denk dat ik dat ook maar eens ga proberen, dat omdraaien.

bij ons op stal proberen ze ook afentoe als je bent aan het poetsen een borstel gooien zodra ze schrapen, natuurlijk niet op het hoofd of de benen zelf. door de schok stoppen ze meestal.
Ook kun je bij het poetsen als hij schraapt je voet ervoor houden, dan raken ze steeds je voet aan.
Mits je geen stalen neuzen hebt in je schoenen kun je hun been bij lange na niets doen!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:25

Ja het is een vorm van bedelen.

Het maakt "geluid" em dat maakt het nog intressanter voor het paard!
Op rubber matten hebben ze er snel genoeg van...

En sowieso negeren.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:27

ilyano schreef:
bij ons op stal proberen ze ook afentoe als je bent aan het poetsen een borstel gooien zodra ze schrapen, natuurlijk niet op het hoofd of de benen zelf. door de schok stoppen ze meestal.

Dat helpt waarschijnlijk eventjes, maar ze gaan het dan uiteindelijk toch weer doen....

Negatieve aandacht is OOK aandacht!!!!

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:35

heb er ook eentje..
Ze gooit zelfs met het volle gewicht haar benen tegen de ijzeren (tralies) van de stal aan, of madame zet haar voet in de tralies en klimt zo bijna over de staldeur heen.
Ik negeer het inderdaad ook, al haalt ze het bloed onder mn nagels vandaan. Zeker als ze weereens bijna over de staldeur heenkomt (omdat ik mijn andere pony aan het poetsen ben en madame beledigd is dat zij de aandacht niet krijgt)

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:52

Ik negeer mijn paard al 6 jaar wanneer hij schraapt en die schraapt nog steeds. Dat ongeduld hoort bij hem, heeft hij in alles en dat heb ik inmiddels geaccepteerd, ik hoor het niet eens meer. Het enige vervelende is bemoeizuchtige stalgenootjes die zijn naam gaan roepen zodra hij schraapt; bedankt voor de negatieve aandacht, wat ook aandacht is.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:33

denise04 schreef:
ilyano schreef:

Dat helpt waarschijnlijk eventjes, maar ze gaan het dan uiteindelijk toch weer doen....

Negatieve aandacht is OOK aandacht!!!!

Ik pak zonder hem aan te kijken en zonder dat hij er erg in heeft iets zachts.
Dan werp ik het op een willekeurig moment en het zonder dat hij het verwacht of kan voorspellen en zonder hem aan te kijken naar hem en ga door met waar ik mee bezig was. Alsof ik niets gemerkt heb. Ik kijk hem helemaal niet aan. Uit mijn ooghoek zie ik wel een hoogst verontwaardigde blik :( en een paard wat een signaal afgeeft van " nou zeg, sta ik hier gewoon te schrapen schrik ik me daar de pleures, komt er zomaar iets helemaal uit het niets me aanvallen. Ik vind dit helemaal niet grappig hoor, hier ben ik niet van gediend". Ik moet wel grinniken om die blik en heb mijn doel bereikt }> :D . Staat hij vervolgens een tijdje rustig stil dan loop ik even naar hem toe en geef ik hem aandacht. Nu volgt hij me bij wat ik doe of hinnikt als het voer onderweg is. Maar geen geschraap meer.
Ik heb een pokkehekel aan dat schrapende geluid met daarnaast de beschadiging van zijn hoef en hij houdt er niet van op die manier verrast te worden. Hij krijgt wel de aandacht maar dan op een- voor mij - positiever moment. Lijkt me een mooi compromis. Ik heb het al met al geloof ooit eens 3x gedaan. Het zal wel per paard verschillen of het werkt, hier werkt het in ieder geval prima.

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:26

Ben het helemaal met Denise eens!

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:49

Je kan ook een keer weglopen en dan op een plek gaan staan waar hij niet van weet dat je er bent, dan pak je iets zoals een borstel oid en die gooi je op zijn kont. Dit werkt wel alleen als je paard niet doorheeft dat jij het doet, want als hij wel doorheeft dat jij het bent is het aandacht. Maar als hij niet doorheeft dat jij het bent, dan is het een klap op zijn kont elke keer dat hij schraapt. Dit vind hij waarschijnlijk niet zo prettig omdat hij er ook van schrikt. Negeren werkt ook, maar hiermee geef je hem het gevoel schrapen = schrikken. Dit werkt dus echt ALLEEN als hij niet weet dat jij(of iemand anders) dat deed.
En compleet negeren werkt vaak niet omdat andere mensen er wel op reageren.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:55

Ezz93 schreef:
Je kan ook een keer weglopen en dan op een plek gaan staan waar hij niet van weet dat je er bent, dan pak je iets zoals een borstel oid en die gooi je op zijn kont. Dit werkt wel alleen als je paard niet doorheeft dat jij het doet, want als hij wel doorheeft dat jij het bent is het aandacht. Maar als hij niet doorheeft dat jij het bent, dan is het een klap op zijn kont elke keer dat hij schraapt. Dit vind hij waarschijnlijk niet zo prettig omdat hij er ook van schrikt. Negeren werkt ook, maar hiermee geef je hem het gevoel schrapen = schrikken. Dit werkt dus echt ALLEEN als hij niet weet dat jij(of iemand anders) dat deed.
En compleet negeren werkt vaak niet omdat andere mensen er wel op reageren.

Dat kan inderdaad ook werken... Alleen mijn knol is te slim en heeft dan toch telkens door dat ik het ben :=

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:57

Je kan vragen op het moment dat het gebeurt aan iemand om hem af te leiden door bijvoorbeeld zijn eigen paard eten te geven, diegene moet jouw paard dan geen aandacht geven maar gewoon afleiden. Hierdoor zal hij jou vergeten en kun jij ongemerkt iets tegen zijn kont aangooien.
Of jij loopt weg, dan let hij op jou, en iemand anders gooit iets tegen zijn kont.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:04

Schrapen is oversprong gedrag. Ze zijn dan echt ergens mee bezig. Blijf ik staan of ga ik ? Vind ik dit leuk of vervelend? Naar mijn idee heeft het te maken met emoties uiten van je paard, wees er blij mee, hij vertelt je wat!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:06

Tsja da's inderdaad een oplossing, maar ik heb samen met een vriendin een wei en we komen om beurten dus dan zou het nog niet werken....

Maar goed, bij mijn paardje is het niet meer nodig. Die doet het zelden tot nooit meer.... Ik moet zeggen dat haar verhuizing afgelopen zomer daar denk ik aan meegewerkt heeft.... Daar voor bleef ze het wel doen, maar sinds juli staat ze dag en nacht buiten met een schuilstal (17x7m) en 2 andere paardjes, en ineens was het over... Denk dat het ermee te maken heeft dat ze nu veel prettiger in haar vel zit, opgevoed wordt door de andere 2 paarden en met de shet lekker kan spelen.... Ik dnek dat dat voor haar de grootste oplossing is geweest... Misschien deed ze het wel uit verveling...

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:11

Het kan inderdaad ook door verveling komen, mijn paardje deed het inderdaad op de vorige stal heel soms als ik lang weg bleef toen ik het zadel ging pakken oid dergelijks, en nu doet hij het nooit meer. Hij staat nu in de winter ook overdag buiten terwijl hij op de vorige stal in de winter de hele dag binnen stond. Kan dus ook door verveling komen. Alleen dit is vaak minder goed op te lossen, je kan meestal niet zomaar je paard op een andere stal zetten omdat hij schraapt. Je kan er hierdoor (de borstel) natuurlijk wel voor zorgen dat hij het niet of nauwelijks doet.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:17

jolin schreef:
Schrapen is oversprong gedrag. Ze zijn dan echt ergens mee bezig. Blijf ik staan of ga ik ? Vind ik dit leuk of vervelend? Naar mijn idee heeft het te maken met emoties uiten van je paard, wees er blij mee, hij vertelt je wat!

Het is geen oversprong gedrag, want volgens mij gaat een paard in het wild nooit schrapen (verbeter me als ik het fout heb). De definitie van oversprong gedrag is dat als een paard(of ander dier) niet weet wat hij moet doen in een bepaalde situatie dat hij dan iets gaat doen uit een ander verzorgings systeem. Een verzorgingssyteem is bijvoorbeeld genoeg voedsel hebben, sociale contacten, er voor zorgen dat je niet opgegeten wordt.
Als een kind de hele tijd tegen zijn moeder gaat zeuren omdat hij aandacht of snoep wil ben je ook niet blij.
Het wordt als ongewenst gedrag gezien, en bovendien ondanks het ongelofelijk vervelende geluid is het slecht voor zijn hoeven, of je mag elke week er nieuwe ijzers onderzetten.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:28

Sjel schreef:
Ik negeer mijn paard al 6 jaar wanneer hij schraapt en die schraapt nog steeds. Dat ongeduld hoort bij hem, heeft hij in alles en dat heb ik inmiddels geaccepteerd, ik hoor het niet eens meer. Het enige vervelende is bemoeizuchtige stalgenootjes die zijn naam gaan roepen zodra hij schraapt; bedankt voor de negatieve aandacht, wat ook aandacht is.

Ik heb ook een stalgenoot met zo'n paard (schraapt constant op de wasplaats, ook tijdens het poetsen). Ze is heel consequent in het negeren maar het helpt niet en het is om gek van te worden, dat geschraap over het beton (in stal schraapt hij overigens niet, maar gaat met zijn tanden langs de tralies). Ik kan het dus niet consequent negeren :o

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:36

Is het geen verveling bij dat paard yvetjes? Misschien gaan grondwerken, het paard bezig houden in zijn koppie, meer naar buiten, noem maar op....
Ik zou het toch opgelost willen hebben (nou ben ik natuurlijk bevooroordeeld doordat ik naar een 24/7 buiten plek ben verhuisd, dat was voor mijn paardje de oplossing)