Plotselinge angst voor hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Plotselinge angst voor hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 17:21

Ik heb mijn jonge paardje uitgeleend aan een goede kennis van mij.
Ik heb mijn paard al vanaf de geboorte en is al van jongs af aan aangeleerd zijn benen op te tillen als dat word gevraagt.
Hij is regelmatig behapt en vind (vond) dat ook niet eng. Vanmiddag heb ik een telefoontje gehad dat mijn paard onhandelbaar is bij de hoefsmid hij trekt hangt en wil niet bekapt worden. Ze zijn een uur bezig geweest een poging te doen om te bekappen de hoefsmid heeft de mensen waar hij nu staat aangeraden sedalin te geven.
Waar kan deze plotselinge angst weg komen? Of heeft iemand andere tips in plaats van sedalin? Praam is an geprobeerd.

Bedankt

LiVetime

Re: Plotselinge angst voor hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:44

Tja... plotselinge angst kan weg komen uit pijn of dus het ervaren van iets wat erg angstig is (geweest) voor je paard.
Mijn ervaring is dat het ook erg uitmaakt wat voor hoefsmid er bij komt. Of deze rustig is en alles met beleid doet of vrij hardhandig is geen geduld heeft. Bij mijn merrie is dit precies omgekeerd gebeurd.
Mijn merrie was paaaanisch voor de hoefsmid. Ze schoot al weg als ze hem zag en rilde erover zodra hij aan dr benen kwam. Zeik- en zeiknat was ze uiteindelijk toen hij klaar was. Na t bekappen liep ze ook nog zeker een week onregelmatig. Was ook een man die geen geduld had en met zijn houding en werkwijze mijn merrie enorm bang maakte.
Dit wilde ik absoluut niet meer hebben en besloot een hoefsmid te bellen die k al een paar jaar kende en waarvan ik wist dat hij al het geduld van de wereld had + zijn werk goed deed.
Sinds ik hem bij mijn merrie laat zijn vrijwel alle problemen opgelost.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 17:55

Bedankt voor je reactie.
Pijn kan het denk ik niet wezen want hij mag hem niet eens aan raken angst voor een hoefsmid heeft hij normaal gesroken ook niet hij slaapt er bij, maar deze hoefsmid heeft wel een schort om. Ik heb begrepen dan hij al bang was van het geritsel van het gereedschap. En ik vind ook wel dat een uur voor nog niks doen geduld is.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:42

Er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom je paard ineens zo angstig reageerd. Een paard praat zichzelf zoiets niet aan en doet ook niet alsof. Paard heeft geen pijn aan zn benen of ergens anders in zijn lichaam?
Had van de week mensen bij ons op stal geholpen die de achterbenen van het paard niet uitgekrabt kregen en ging slaan. Waarop het paard vervolgens afgestraft werd.
Bij nader onderzoek bleek dat de benen onder de schurftmijt zaten en vreselijk gloeiden. Paard had dus duidelijk pijn.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:54

Jammer genoeg kan ik er vrijdag niet heen wanneer hij weer word bekapt. Bedankt voor je informatie.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:39

Niet sederen en geen praam erbij, dat is de snelse manier om een jong paard voor zn hele leven bang te maken! Kan hij niet gewoon door je eigen hoefsmid bekapt worden? zoek in elk geval een andere hoefsmid, ze hebben naar mijn ervaring niet allemaal even veel geduld met jonge paarden. En kun je het bekappen niet even uitstellen, en eerst weer rustig gaan oefenen met beloning totdat hij weer gewoon zn voeten geeft.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 01:24

Dat hadden wij begin van de zomer ook met 1 kleintje hier, wat bleek, de smid had hem de vorige keer per ongeluk iets te diep gesneden waardoor hij een gevoelig wondje had gehouden. We zijn toen even aan het oefenen geweest met optillen en op de hoef kloppen (en uiteraard de bekapbeurt overgeslagen waar hij zo panish op reageerde). Na het oefenen enkele weken later weer de smid erbij, eerst alleen de randjes eraf en veilen, daarna pas gesneden, toen was het vertrouwen weer terug omdat het geen pijn meer had gedaan.