Als alles goed gaat komt volgende week mijn nieuwe paard thuis; een andalusier hengst. Paardje heeft een heel relaxed karakter; kan zo bij merries in de buurt gepoetst en gereden worden. Hij blijft er super relaxed onder, helemaal geen hengstengedrag. Hij heeft eerder in z'n eentje op de wei gestaan. Nu heb ik thuis nog m'n oudere ruin (19 jaar) staan, een gewone KWPN'er, een stuk minder relaxed en behoorlijk dominant.
Ik wil deze 2 paarden graag bij elkaar in de wei zetten. Ik heb dit al vaker met de oudere ruin en andere ruinen/merries gedaan. Dat ging altijd goed, m'n oudere ruin was aan het eind vanh et liedje wel altijd de baas in de wei. Ik ben alleen nu bang omdat er nu een hengst bij komt dat het minder makkelijk verloopt.
Kan iemand mij handige tips en ervaringen geven? Natuurlijk gaat de hengst in eerste instantie alleen de wei op zodat ie weet waar z'n grenzen liggen voordat m'n ruin er bij komt. Op stal staan ze trouwens naast elkaar en kunnen door de spijlen heen elkaar zien en besnuffelen.
Ik heb ze ook gewoon in een wei lopen, jonge hengsten en een jonge ruin, gewoon bij elkaar gezet en erbij gebleven en dan kijken of het goed gaat, desnoods zet je ze eerst naast elkaar in de wei, trouwens gefeliciteerd met je aankoop, waar komt hij vandaan en hoe heet hij?
ik zou ze eerst even een paar dagen naast elkaar zetten an dan het draad los doen op het moment dat ze relaxt zijn
gefeliciteerd idd
ben wel benieuwd hoe het loopt
lianne74
Geplaatst: 15-11-10 19:43
ik zou ze ook eerst een tijdje in aangrenzende weides zetten zodat ze gewend raken aan elkaar. Dan is het een kleine stap de wei open te zetten en ze echt bij elkaar te laten; je hebt dan snel genoeg gezien of het goed gaat.
Het kan zeker goed gaan. Ik ken meerdere die hun hengst op deze manier houden en hem zo toch iets van socialiteit kunnen bieden. Of je ruin en hengst bij elkaar kunnen vindt je maar op 1 manier uit en dat is ze bij elkaar in zetten. Eerst naast elkaar weiden kan geen kwaad om te zien hoe ze op elkaar reageren met een draadje ertussen.
Ik weet ook van een aantal mensen dat ze hun hengst samen weiden met een ruin (en zelfs een enkeling die twee hengsten samen houden). Het is vooral een kwestie van de paarden aan elkaar laten wennen, eerst apart en het dan eens uitproberen. Het is in ieder geval niet onmogelijk! Succes.
Ik ben blij met al die positieve reacties. Ik was eigenlijk een beetje bang dat het bijna altijd op problemen uitloopt.
Mijn hengst komt van een man die hem al een paar jaar op stal heeft en er niets mee doet. Hij heeft hem direct uit Spanje geimporteerd. Het paard is ingereden maar verder eigenlijk nog redelijk groen. Hij is wel super relaxed ook buiten met verkeer etc.
Eerst eens een tijdje inschatten hoeveel 'man' je nieuwe hengst is, is ook al wel te bekijken als ze naast elkaar staan of als je in de stalgang passeert met een ander paard. Sommige hengsten zijn doetjes en kunnen prima met dominante ruinen samen, sommige hengsten kunnen alleen met onderdanige ruinen en nog weer andere moet je echt uit de buurt houden van andere mannen, gesneden of niet
hm, hier een slechte ervaring.... oude ruin en jonge hengst samen. Ruin was erg dominant en hengstje leek braaf. Is een tijdje goed gegaan ( ruim een week) Daarna is de pleuris uitgebroken en zijn ze gaan vechten. Daarna nooit meer bij elkaar kunnen zetten. Wees dus erg voorzichtig ermee, ook na een paar keer samen kan het alsnog heel erg misgaan. Zelf ben ik geen voorstander van een Hengst bij een ruin zetten, wij kozen ervoor om alle jonge hengsten bij elkaar te laten, ook als ze wat ouder werden. Daarna gaan ze apart, en als we niet gaan fokken gaan de ballen eraf..we willen ze graag paardwaardig bestaan geven en een hengst alleen is ook zo wat, mits je natuurlijk een mooioe paddock/wei hebt geschikt voor hengsten Succes, ik hoop dat het goed gaat als je het probeert, blijf er alsjeblieft steeds bij, ook na wat langere tijd.
3uitenbeen
Geplaatst: 16-11-10 11:08
Wanneer er geen merries bij lopen geen probleem denk ik. Zelf een slechte ervaring met een hengst bij een bestaande kudde brengen, mijn paard was de leider van de kudde en heeft het been van de nieuweling (hengst) gebroken.......
Bij ons lopen geen merrie's; alleen de ruin en de hengst. Nee, als er ook merries in het spel waren geweest had ik het niet eens in m'n hoofd gehaald....
in de wei een draadje spannen als afscheiding en aan beide kanten een flinke berg hooi,kijken hoe ze op elkaar regageren en als je merkt dat ze elkaar wel pruimen draadje ertussen uit en minimaal 3 hoopjes hooi in je wei verspreid hebben liggen,werkt hier altijd prima
Zunzuncito
Geplaatst: 16-11-10 11:21
Ik ken ook het voorbeeld van een ruin en hengst (rond de 8 jaar oud) die bij elkaar zijn gezet, wat in het begin wel goed ging, maar op den duur toch steeds op vechten uitdraaide. Toen is de hengst uiteindelijk toch nog gecastreerd. Hij was toen (en is nu) wel de leider van het stel, misschien dat dat nog van belang is voor als je een ruin en hengst bij elkaar zet... Ik zou ook beginnen met een draad/aparte wei waar ze elkaar kunnen aanraken en ruiken en als je denkt dat ze allebei er aan toe zijn, bij elkaar in de wei laten. Staan ze 24/7 bij elkaar? Dat lijkt me nog wel van belang of dat zoiets gaat werken of niet.
Ik logeerde vaak bij een vriendin met mijn ruin, zij had een hengst.
Samen buitenrijden waren ze braaf, naast elkaar in de weide gesnuffeld en elkaar een aantal keer gezien, dat ging goed.
Toen bij elkaar in de wei omdat ze elkaar heel leuk vonden, even erbij gebleven voor het geval dat maar ze kende elkaar al en het ging goed. Moet er wel bij zeggen dat mijn ruin heel onderdanig is.
Amber_
Geplaatst: 16-11-10 23:37
Ik heb helaas minder goed nieuws haha.. Hier gaat de combi ruin + hengst niet, zelfs niet na 4 jaar samen.
Toot, nu hengst van 4.5 jaar, staat sinds 4 maanden oud veulen bij Fjordy, ruin van 14 jaar. Dit ging altijd perfect, stonden altijd 24/7 samen en Fjordy was baas.
Helaas zijn de rollen nu om gedraaid, en is Toot de baas. Hij jaagt Fjordy de wei door, en zie dat Fjordy er echt niet blij mee is. Hij is er al is tegen in gegaan, maar had echt een gemene bijt wond erna. Dit is toevallig vorige maand gebeurd, zomaar na 4 jaar.. Het gaat ook niet meer, want zodra ik het probeer, draait het opzelfde uit. Het maakt niet uit of er eten ligt of niet. De Deken van Fjordy bestond niet meer toen ik terug kwam een keer..
Nu staan ze ieder in een eigen wei, maar ze kunnen wel gewoon nog kriebelen en neuzen met elkaar. Alleen Fjordy kan nu weg als hij wil. Ik zal er wel mee oppassen, want kan ineens omslaan.
bijdehandje1
Geplaatst: 17-11-10 01:38
Eerlijk gezegd, snap ik de probleemstelling niet zo goed, wat is het probleem?
Vind het een mooi streven dat je je hengst een sociaal leven gunt! Natuurlijk is het per hengst verschillend, maar mochten ze elkaar in eerste instantie wel goed accepteren, dan nog kunnen er in het voorjaar problemen gaan optreden. Dan gaan de hormonen weer opspelen en zullen de meeste gezonde hengsten veel territoriumbewuster worden met alle gevolgen van dien. Sommige hengsten dulden dan geen andere mannelijke paarden meer in hun wei. Ze gaan dan 'jagen' en dit kan tot vervelende bijtwonden leiden of erger... Je zegt dat je geen merries in de buurt hebt, ook niet op 'reukafstand'? Paarden hebben een zeer goed reukvermogen en een hengstige merrie is door een hengst op grote afstand te detecteren. Algemene tip: wees altijd waakzaam! En zorg ervoor dat de ruin uitwijkmogelijkheden heeft (bv iets waar hij omheen kan lopen ofzo) en dat er geen vervelende hoeken/sluisconstructies in het land zitten waar hij 'in de val' zou kunnen komen te zitten. Succes! In sommige gevallen gaat het namelijk ook heel goed
ik heb mijn ruin ook een keer bij een hengst gezet nooit meer! baasje van de hengst zei dat ie altijd bij ruinen heeft gestaan.. ze vlogen elkaar echt aan en moesten met 10 man en bezems de paardjes uitelkaar halen
seikert
Geplaatst: 17-11-10 02:14
Mijn ruin kwam bij de hengst, 3 grote kampen land tot hun beschikking, ruin helemaal toegetakeld! , hij rilde al als de hengst bewoog aan het eind van de laatste kamp en de ruin in de eerste kamp. Dus mijn ervaring, niet doen, maar waarom wil je m hengst houden? Wil je fokken, anders gewoon ruinen, probleem opgelost.
Ik heb 3 hengsten en 1 ruin en dat gaat goed samen. Ik heb er voor gekozen ze juist direct bij elkaar te zetten. Geen macho gedrag en elkaar uitdagen met een draad er tussen. Vecht het dan maar meteen uit. Dat hebben ze dan ook gedaan.. En dan moet je wel even stalen zenuwen hebben. Maar uiteindelijk heb ik een leuke mannengroep.
Wat ik er wel bij wil vermelden is dat al mijn paarden altijd sociaal zijn gehouden. Ik zou zelf nooit een hengst erbij zetten die niet gewend is met andere paarden in een groep te leven!
Hier ervaring met twee hengsten bij elkaar. Het begon met een hengst(tinker) van ongeveer anderhalf die als maatje een net volwassen shirehengst kreeg, zogenaamd om hem op te voeden, en als rijpaard voor de eigenaresse. Inmiddels is de Tinker alweer 5 en lopen ze nog steeds samen, ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Eten uit een bak maar kunnen ook heerlijk spelen. Ook is er een tweede shirehengst aanwezig, meerdere keren is geprobeerd ook de twee shire's samen te zetten, maar die gaan als ze de kans krijgen echt door met vechten tot er een neer valt dus dat werkt niet (beide waren al volwassen met de eerste kennismaking). De Tinker en de tweede shire is nooit geprobeerd. Alledrie dekken ze overigens op hetzelfde terrein, de Tinker met een merrie van hier, de shire's met merries van buitenaf.
Ook ervaring met combi hengst-ruinen, hengsten zijn ook van jongs af aan bij de ruinen gezet, en dat gaat ook goed. Inmiddels een hengstje weg uit de groep, en dus een 3-jarige hengst (die al gedekt heeft) met twee ruinen, gaat prima, eten zij aan zij (hengst in het midden )
Ik zou dus zeggen, als ze al kunnen snuffelen gewoon onder toezicht bij elkaar laten, ik denk niet dat een lijntje dan nog veel zal helpen. Wat hengsten vaak doen onder het ruiken is met de voorbenen slaan, en ook dan lijkt zo'n lijntje me niet echt handig...