Tips gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Srika

Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:51

Hoi iedereen,

Ik ben nu 5 maanden in het bezit van een leuke kwpn'er.
Het is een schat van een paard, poetsen, zadelen, wandelen, het gaat allemaal prima!
Hij schrikt ook bijna nergens van.

Maar nu heb ik een probleem.

In het begin ging het rijden heel goed.
Als ik nu een paar dagen achter elkaar gereden heb, gaat ie staken.
Dit uit zich als volgt: ik stap op, en hij wil al geen stap vooruit zetten. Als ik hem aanpak gaat ie bokken en dan stilstaan.
Mijn instructrice gaf als tip: als ie niet op een kleine beenhulp reageert geeft je een tikje.
Als je hem een tikje geeft, gaat ie bokken, stilstaan, achteruit etc.

Maar het rare is, als we dan eenmaal door dat staken heen zijn, loopt ie super en wil ie alles voor me doen.

Vandaag hebben we een plan opgesteld om meer af te wisselen, misschien dat het dan beter gaat.

Laatst zijn de tandarts, osteopaath en zadelmaker al geweest.

Is dit nog steeds uitproberen? Hebben jullie tips?

Trouwens, ik heb ook het idee dat het misschien door mij kan komen. Ik ga er namelijk al opzitten met het idee van: hij gaat vandaag weer vervelend doen in het begin. Bij de eerst volgende keer rijden ga ik dat uit mijn hoofd zetten.

Groetjes!

jendemen25

Re: Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:02

idd met het gevoel erop gaan zitten van hij doet het toch niet bij mij! en als je ook maar een aarzeling voelt dan kun je hem gelijk een tikje geven. gelukkig heb je wel les zodat je niet alleen zit te modderen. want ik denk wel dat als iemand ernaar kijkt je al veel beter kan helpen dan via de pc.
maar uitproberen zou ook kunnen sommige paarden kunnen dat pas na 3 maanden gaan doen... een beetje strenger zijn en uit je hoofd zetten dat hij het weer gaat doen doet wonderen!! succes

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:03

heej, heel herkenbaar. Ik heb ook zo'n puber van net 5. En dat schrijf ik niet voor niets; echt een puber dus ! Het kan van dag tot dag zo verschillen ! Het is soms net of je op 2 verschillende paarden zit...
Ik kan alleen maar zeggen: consequent zijn en leiding geven. Aarzeling voelen ze goed aan, dus probeer zelf verzekerd te zijn. Belonen als hij het goed doet en lekker afwisselen met werken (longeren, grondwerk, lekker gewoon nix doen, onder het zadel). Bij mijn merrie heb ik vooral gemerkt dat afwisseling het goed doet. Ze is heel ijverig en wil graag werken, maar het is ook een jong dier :-)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:14

waar staakt je paard? aan het begin van de rit of middenin je les? Of verschillend?

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:15

heb het gelezen en ga het ook zeker op de hoogte huden, je schreef dat je al een paar dagen achter elkaar had gereden. doe je alleen dressuur of ook springen? misschien een beetje afwisseling zoals balkjes lopen. dit kan in alle gangen en is ook nog goed voor het paard en jezelf. ga je al naar het paard toe met het gevoel van dit gaat me niet lukken stap er dan niet op want zo blokkeer je elkaar. ga dan longeren of iets dergelijks. het helpt ook zeer goed als je aan het rijden bent en je bent halverwege gespannen om te gaan zingen. daar zit geen emotie in. ik doe het sinds kort en het werkt prima! als het paard echt vervelend is , zal ik idd als het het voelt aankomen goed doorzetten. gelijk als je eropstapt en goed zit benen eraan en geen onzin pikken. succes!!

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:31

@ Dilan1993: alleen in het begin.
@ PinkyPie: Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik ben vandaag lekker gaan wandelen en heb iets met balkjes gedaan. Vond ie erg leuk!

Hij krijgt deze week 2 dagen rust, 2 longeerdagen en 3x rijden.
Hopelijk gaat het beter als ik meer afwissel!

@jendemen25: ja ik moet gewoon echt erop gaan zitten met; het gaat lukken vandaag!! *voelt de positieve energie stromen.*

@Therightway: ik ga het proberen

Jongens thanx! Ik hou jullie op de hoogte.
Ga woensdag weer rijden, morgen longeren.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:36

Dan is meer afwisselen idd een goed idee. Gewoon de ene dag dressuur, andere dan grondwerk, dan een dag met een sprongetje maken en daarna een dagje wandelen. Bijvoorbeeld

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:08

Hey mensen!!

Eergister heb ik gelongeerd. Dit vond ie erg leuk, hij heeft 20 rondjes achter elkaar een prachtige middendraf laten zien :P
Hij was helemaal enthousiast!

Gister heb ik gereden. Ik aarzelde heel erg, dus toen ging het rijden niet goed.
Ik kon niet echt streng zijn..

MAAAAR

vandaag heb ik weer gereden

*ja hou je vast*

Alles lukte! Toen ie me ging uitproberen, dus ook in verzet tegen mijn zweepje, terwijl ik gewoon zacht tegen z'n kont tikte. Ik tikte door op het moment waar ik normaal zou stoppen en toen ging ie voor me door het vuur!

Echt fantastisch! Gelijk uitgebreid beloond en het goed afgesloten.

*is zoooo blij*

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:10

mooi dat het goed ging :j

al wil ik wel als tip geven dat je het beste om de 3/4 rondjes van gang en/of hand kunt wisselen. Dat zorgt ervoor dat het paard niet in automatische piloot rondjes gaat lopen. Ook hou je z'n aandacht zo beter op jou gericht. En het houdt 'm soepel op beide kanten :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:22

Toen ik je OP las dacht ik meteen: afwisseling in training, consequent zijn en negatieve gedachtes uit je hoofd bannen.
Ik zie dat je al lekker bezig bent!
Succes verder!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:25

Heb het eens gehad met een Fjord...die had altijd op een bepaalde plek bij een buitenrit dat ze niet meer verder wou, alleen maar terug. wat een ramp. Op een gegeven moment ben ik net iets eerder dan zij gestopt, zodat ik dat commando gaf en zij mocht van mij niet meer verder. eerst vond ze het prima om stil te staan, maar na een poos vond ze dit toch wat saai worden en wou verder....dus niet...blijven staan jij! dat is wat ze toch wou!?
Daarna heeft ze het nooit meer gedaan en is altijd netjes voorbij die plek gelopen. Misschien is dat een idee om te proberen? Je moet soms toch iets bedenken?

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:30

Inderdaad afwisseling. En, goed gedaan!!! Ga zo door!!

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:33

hij probeert je gewoon uit!
als hij nadat je door het vervelende moment heen bent, het wel gewoon doet, ligt het nergends aan. anders zou hij de heletijd wel zo raar doen.
xxxxxxxxxxxxxxxx

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:49

super dat het goed gaat!!!en veel figuren rijden zodat hij/zij constant moet nadenken, en geen tijd heeft om jou uit teproberen, en dan ben je zelf ook bezig!!

succes verder!!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:52

hoe oud is het paard eigenlijk?

Nathalie137

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:03

Positief blijven, super dat het nu goed gaat.
Houd de afwisseling erin

Groetjes NAthalie

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:00

hoe oud is die?
misschien in de puberteit ?

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 00:52

Nee hij is 13.

Jongens het rijden gaat echt super! :D
We gaan zowat elke dag vooruit.
Geen gestaak meer, we zijn echt aan het samenwerken.

Ik rij max. 4 dagen per week. Meestal 3.
En dan 2 dagen longeren en 1 rustdag/grondwerkdag.
Of 1 dag longeren en 2 dagen wandelen/grondwerk/rust etc.

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:32

misschien kan je bitloos rijden of aan een lange teugel. Dan heeft het paard meer het gevoel dat hij vooruit mag en meer plezier in het rijden.

machteld11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:54

wij hebben ook zo'n pony, in stap loopt ie super en mooi aan de teugel maar zodra je hem aanspoort, of wil aandraven staat hij stil , als je een tik geeft gaat hij bokken. alleen als hij weet wie derop zijn rug zit gaat het wel maar wij hebben ook veel gelongeert en gelopen