Jaarling crosst de stal uit, hoe oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Jaarling crosst de stal uit, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:24

Alhoewel ik al een tijd ervaring heb met jonge paarden, heb ik hier toch weer een grove fout gemaakt met mijn 17 maander.

het gaat om een 17 maand oud belgisch trekpaardmerrie, ze staat gestald bij een 4 jarige, dag en nacht uitloop in de weide, vrije toegang tot de stal, en zo goed als onbeperkt hooi en stro ter beschikking.
Paardje heeft een maandje of twee geleden gepeuterpubert en dit is nu zo goed als over, loopt weer mee aan een touwtje, en laat zich niet meer vallen tijdens het voetjes geven :D
de stal is een langwerpige stal, op de korte zijde is die open naar de weide toe, en aan de andere kant aan de lange zijde is er een poort naar het erf toe die ongeveer de helft van de stal is
(de stal is 8*4, dus 1 zijde van 4 is open, de andere is dicht, een zijde van 8 is dicht, en de andere zijde is halfdicht halfopen)
Afbeelding
zo dus, dit is de korte open zijde, links is mijn paard nitsa, en rechts de 4 jarige, achter in de stal is dus de poort naar het efr toe, en het gaat om die doorgang.

dus, paardlief is braaf, loopt niet ver weg, dus ik maakte er een gewoonte van om tijdens het mesten die poort open te laten staan, de stal was in twee boxen verdeeld met een stroomlintje waar de 4 jarige mooi achter bleef, en mijn jaarling kuierde dan wat rond op het erf en in de koestal.
Tot zover geen probleem
als ik klaar was ging ik ze oppikken, en op wat lichte aanwijzingen draait ze zich, loopt terug naar de stal en ik kan de poort terug dichtdoen.
Nog altijd geen probleem dus.

Maar, vandaag waren ze constant aan het passeren met tractors en dergelijke, dus had ik liever niet dat ze losliep op het erf,dus poortje dichtgehouden, nog geen probleem
tot ik de poort open doe met een pak hooi in men hand, duwt ze hem zo vlug als ze kan verder open en glipt langs mij het erf op.
een schreeuw gegeven, paard gaan oppikken, en terug in de stal gedeponeerd.
Toen ik helemaal klaar was liepen ze weer los in de stal, en moest ik gewoon nog met de kruiwagen wat stro erin gaan gooien.
doe de deur net genoeg open voor de kruiwagen, en daar was ze weer, wil passeren, liet zich niet tegenhouden door mij, springt over de kruiwagen het erf op en uiteraard was de 4 jarige daar ook, dus had ik twee loslopende paarden.
ik weet dat ze niet zo ver gaan, dus opzich geen groot probleem
wat ik wel een probleem vond is dat mijn paard zich niet liet tegenhouden (doet de 4 jarige ook niet, maar dat is niet mijn paard en doe ik niet veel mee) en zowel door mijn grenzen als door mijn persoonlijke ruimte liep.
dit doet ze als ze anders in de hand is niet.

Hoe kan ik dit oplossen?

in de stal gaat ze opzij als ik het vraag, ze blijft uit haar voeremmer als ik die vastheb en ze niet toelaat, aan het halster loopt ze mooi naast mij in stap en draf, gaat opzij, gaat achteruit, dus daar allemaal geen problemen.
Als ze losloopt op het erf gaat ze normaal beheerst de stal uit, en keert terug wanneer ik het haar vraag, maar nu was het even echt van dat ze iets wilde en niet mocht, en dan maar de grove middelen uit de kast haalt.

ik zou graag hebben dat ze wel nog los kan lopen(altijd handig, als er eens iets gebeurd loopt ze zo nooit ver), maar dan wel na toestemming van mij, en dat ze zolang ze geen toestemming krijgt achter die (denkbeeldige) deur blijft.

aerdenhout1

Re: Jaarling crosst de stal uit, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:35

Je geeft zelf al aan dat er iets anders was dan normaal door de tractors. Zeker zo'n jong dier kan daar best van onder de indruk zijn en een paard is en blijft natuurlijk een vlucht dier.
Waarschijnlijk heb je er morgen al geen last meer van en luisteren ze weer keurig naar het vrouwtje.
Gaat het een spelletje worden, dan zou ik ze echt een keer terug zetten met een schreeuw en een zweep van mijn part.
Het zijn natuurlijk geen kleine jongens ( meisjes) waar je mee bezig bent en als die eenmaal hun kracht kennen...oei!!
Een stevige balk voor de uitgang waar de kruiwagen wel onderdoor kan, maar de paarden niet is ook een optie.
2 stijgbeugels aan elke kant van je deur 1 en daar een balk... ijzer of hout.... in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:38

het is inderdaad al een serieus dier, de eerste maal maakte het nog zo niet uit, maar de tweede maal stond ik daar met een kruiwagen en besloot ze er maar over te springen, en daar komen er ongelukken van dus is gewoon not done :D

Volgende keer neem ik inderdaad weer een touwtje mee, en laat ik ze effe wachten tot ik de deur volledig open heb.
Is het zinvol om er een commando aan te plakken, of kan een paard het onderscheid niet maken dat ze de ene keer in de stal moeten blijven met de poort open en de keer erop wel mogen naar buiten gaan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:53

Nou en of ze daar onderscheid in kunnen maken, zeker als je lichaamstaal gebruikt en je stem natuurlijk!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:02

Paard heeft de gewoonte aangeleerd dat uitmesten (dus kruiwagen) lekker los over het erf scharrelen betekent. Dat dat vandaag even niet mocht is dan lastig te begrijpen voor paard. Probeer het los mogen lopen los te koppelen van het uitmesten. Paard moet leren om op jouw te wachten om dat hek door te mogen en liefst nog te denken dat zonder mens je niet door dat hek kan.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:06

Je kan oefenen met wachten. Ze mag pas wanneer jij het wil. Luister ze niet naar EH, blijf staan, of een tikje terug;

flinke pets met de zweep. Soms nodig, is het in 1x over

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:07

tamary schreef:
Paard heeft de gewoonte aangeleerd dat uitmesten (dus kruiwagen) lekker los over het erf scharrelen betekent. Dat dat vandaag even niet mocht is dan lastig te begrijpen voor paard. Probeer het los mogen lopen los te koppelen van het uitmesten. Paard moet leren om op jouw te wachten om dat hek door te mogen en liefst nog te denken dat zonder mens je niet door dat hek kan.

dat wil ik inderdaad doen, ik ben beetje verkeerd geweest door ze altijd los te laten, en merk nu dat het niet zo evident meer is om de poort open te zetten zonder dat ze weg is :D
Maar de vraag is hoe ik haar dat het beste kan aanleren dat ze enkel op commando vrij mag, of op commando moet wachten?
is het beter om ze een commando "vrij" aan te leren, of het commando "wachten" of "blijven"

Ik sta trouwens ook open voor dingen als clickertraining oid, mits ze er niet van gaat schooien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:08

ilse_dgraam schreef:
Je kan oefenen met wachten. Ze mag pas wanneer jij het wil. Luister ze niet naar EH, blijf staan, of een tikje terug;

flinke pets met de zweep. Soms nodig, is het in 1x over

Ook even een nota, het gaat om een belgisch trekpaard dat van niet veel onder de indruk is :D
zwaaien met het touw of een pets zal wss wel helpen, maar haar kennende zal ik het een paar keer moeten herhalen en nu en dan eens opfrissen :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:19

Duhelo schreef:
tamary schreef:

dat wil ik inderdaad doen, ik ben beetje verkeerd geweest door ze altijd los te laten, en merk nu dat het niet zo evident meer is om de poort open te zetten zonder dat ze weg is :D
Maar de vraag is hoe ik haar dat het beste kan aanleren dat ze enkel op commando vrij mag, of op commando moet wachten?
is het beter om ze een commando "vrij" aan te leren, of het commando "wachten" of "blijven"

Ik sta trouwens ook open voor dingen als clickertraining oid, mits ze er niet van gaat schooien.

Jong (moeite met concentreren/zelfbeheersing) + sterk + nieuwsgierig maakt lang vol te houden commando's lastig. Suggestie die al langskwam om een balk te plaatsen waar jij wel onderdoor kan is dan stuk makkelijker vol te houden. Haal paard vervolgens alleen door het hek heen met een halster om. Het loslaten kan je dan wel aan een commando als vrij koppelen, zodat ze niet met jouw aan de wandel gaat voordat jij los wil laten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:26

net wat aerdenhout zegt, omdat het al raar en eng was wilde natuurlijk zo snel mogelijk die stal uit en als jij er dan voor staat......boeie!!!

gelukkig is het goed gegaan want als ze iets eng vinden en weg willen kunnen ze ook echt dwars over je heen lopen natuurlijk
met als gevolg een paar platte tenen of een blauwe plek :+

mocht ze nou zo blijven doen, dan leren op commando te wachten "wacht" en pasje terug zetten,kan ze dat ook wel al op commando?
paarden moeten sowiso leren dat ze netjes en beheerst door een opening lopen en nooit daar doorheen mogen rennen.
dus volgende keren touwtje mee,zet ze eventueel van te voren gewoon vast??

en bij zo'n zwaar dier hoef je niet eens persé een tik te geven hoor,laat ze maar een keer schrikken met een flinke schreeuw..

ik zwaai zelf altijd een paar keer met mijn armen zodat ze weten dat ze op afstand moeten blijven,werkt ook heel goed bij het jonge spul
of neem zo'n ontzettend leuk trainersfluitje mee, haha daar kijken ze zo raar van op dat ze acuut vergeten waar ze mee bezig zijn :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:42

HIHI...ik trek meestal mijn muil even open, daar zijn de meeste hier best van onder de indruk! :D :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:56

heb jij zo'n grote muil dan?

:P

maar een flinke schreeuw werkt vaak toch wel ja, daar schrikken ze wel van

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:58

IK kan behoorlijk indrukwekkend zijn met mijn stem :D :D
Zo'n beetje een paard dat zijn gelijk wil hebben in de kudde.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 21:10

Vandaag is het vrij goed gegaan, als ik teken deed (me groot maakte, arm in de lucht en nee zei) bleef ze wél mooi wachten.
Een keer is ze wel naar buitengeglipt (dat was de schuld van vriendlief die nog niet zo vertrouwd is met paarden, en al zeker niet met het jonge geweld)
maar ik heb ze direct kunnen tegengehouden voor ze beloond werd (koeienvoer) en terug de stal in gestuurd.
zal dat enkele dagen volhouden denk ik, en daarna enkel nog vrij laten met een commando eraan gekoppeld.

edit; heb me wel de eerste maal erg "aggressief" opgesteld, daar ze al wilde naar buiten rennen als ik de deur maar open deed, heb ze dan in een maal kordaat de hoek in gezet, en dat heeft wel geholpen.