Paard blijft maar hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteWoman

Paard blijft maar hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:58

Ik heb een vraag over een paard dat voor geen goud vast wilt staan. Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om mijn eigen paard.

Even wat informatie over dit paard.
Het is een 5-jarige merrie die ontzettend dominant is. Als je haar vast zet met een halstertouw dan gaat ze hangen, net zo lang tot er iets kapot gaat of de paniekhaak los schiet.
Met een longeerlijn gaat het goed, maar ze kan niet alleen blijven staan.

Heeft er iemand tips hoe dit opgelost kan worden?

Anoniem

Re: Paard blijft maar hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:00

Hangt ze ook als je haar aan weerszijde van haar halster vastzet, dus met 2 touwtjes ipv eentje onder haar kin?

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:01

Bedoel je tussen 2 palen in of gewoon 2 touwen aan 1 ring. De 1e optie is bij ons niet mogelijk helaas.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:02

kan je geen hooi neerleggen bij haar zodat ze lekker gaat eten tijdens vaststaan en op stal opzadelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:03

Da's jammer, ik bedoelde idd het eerste. Wil nog wel eens verschil maken idd.

Is het aanstelleritus dat ze gaat hangen? Kan er iemand 'klaarstaan' achter het paard zonder dat het paard dat echt merkt zodat 'ie een keer van achteren naar voren gecorrigeerd kan worden als 'ie weer gaat hangen?

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:07

@franka: Dat zou wel kunnen, maar ik denk niet dat ze daar in trapt. Zodra ze vast staat dan spant ze en dan gaat ze hangen totdat het halster of het touw het begeeft.

@sonja: het is duidelijk aanstelleritus. Het is echt een grote zeurpiet. Wat bedoel je met van achteren naar voren gecorrigeerd kan worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:09

Aan z'n halster gaan hangen heeft geen zin, dan gaan ze alleen maar harder hangen.
Ik corrigeer liever aan de achterkant zodat ze aan die kant wijken voor de druk en dús weer naar voren gaan en de druk van het halstertouw afhalen.

Dan moet er echter wel iemand aan de achterkant (bv achter een muurtje van de spuitplaats waar het gebeurt) klaar kunnen staan, anders ben je altijd te laat.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:12

Als ik het goed begrijpt, zet je dan iemand achter het paard en zodra deze gaat hangen, corrigeer je het met bv een zweepje of een touw oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:14

Yep. Druk geven aan de achterkant als antwoord op het ongewenst achterwaarts gaan van het paard, waardoor het weer voorwaarts zal stappen.

(ehhhh ff voor de duidelijkheid, ik promoot dus niet dat er iemand om de hoek gaat staan met 'n eind hout om zo'n paard weer vooruit te slaan he ;) )

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:18

Nee dat snap ik.

(ik vind hangen ook een gebrek aan opvoeding, als het paard direct de 1e keer hangen wordt gecorrigeert dan heb je dit gezeur niet)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:29

Naast t halster ook een zeugenband aandoen, net achter de oren (zeg maar zoals een band die luchtzuigers aanhebben, strak genoeg doen zodat het niet over de oren af kan glijden, deze banden zijn supersterk en trekt ze echt niet kapot). Zowel het halster als de zeugenband vast binden. (dus 2 touwen gebruiken). Let wel op: zorg voor t sterkste halster wat er maar is. (bv een trekpaardenhalster). En gebruik liever touwen zonder musketon oid, die knappen heel snel kapot. Evt zelf gevlochten touwen van pakketouw. (liefst die blauwe die om grote balen hooi/stro zitten). En die dan door het halster heen lussen. Zorg er ook voor dat het oog (ik weet niet waar ze aan vast staat) niet los kan komen uit de muur. Vraag anders of iemand het oog door de muur heen kan boren en aan de achterkant kan borgen met een metelen plaat, dat trekt ze niet door de muur heen. (tja of zo moet de complete muur omtrekken..).

Zorg er wel voor dat je met zijn 2-en bent. 1 erachter om evt aan te tikken zodat ze drang naar voren krijgt. T allerbelangrijkste is dat ze niet los kan komen. Zodra ze door heeft dat hangen geen zin heeft want ze komt toch niet los, dan geeft ze het (naar verloop van tijd?) wel op. Let er op dat je haar niet te kort vast zet, ze moet haar hoofd wel kunnen draaien en omhoog en omlaag kunnen bewegen, anders raakt ze miss in paniek om dat ze zich opgesloten voelt en dan natuurlijk reageert en dat is vluchten.

Zal nie mee vallen is echt moeilijk als je paard steeds gaat hangen. Heel veel succes ermee.
En je ben met je eens dat het vaak gebrek aan opvoeding is, maar soms is t ook als gevolg van een hele nare ervaring.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:35

Ook nog even een belangrijk verschil; hóe gaat ze hangen? Paniekerig, heen en weer schuddend met het hoofd, of recht achteruit op de kont laten zakken?

Bij het laatste zou ik inderdaad ook een heel stevig halster nemen, desnoods 2 over elkaar dat je haar aan beide vast zet, en met stevige touwen zonder haak.

Dan 2e persoon erachter met een bezem, die haar een flinke duw onder haar achterste geeft als ze gaat hangen. (met het veeg-stuk, de prikkels, onder haar achterste)

Wanneer het de eerste, paniekerige manier is; wachten tot ze rustig hangt en dan een tik naar voren geven.

Lastig is wel; als ze dit 1x doen en gewonnen hebben, zullen ze het blijven proberen.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 09:49

Bedankt voor alle tips. Hier kan ik wel iets mee.

Nog even wat info: ze blijft inderdaad gewoon hangen, gewoon recht. Ze is niet paniekerig ofzo.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:58

Trekker met een pak stro in de klem erachter zetten als je die mogelijkheid hebt. Werkt eigenlijk hetzelfde als die bezem die hierboven geopperd werd; het prikt als het paard hangt waardoor ie weer naar voren zal gaan en het richt verder geen schade aan bij het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:59

Als ze echt gaat hangen om los te komen, is er ook een optie om een lasso om haar buik te binden, op de plek waar de singel normaal zit, het lasso door haar halster te halen en haar met het lasso vast te zetten. Als je paard dan gaat trekken komt er geen druk om het halster of het halstertouw te staan, dan trekt de lasso om haar buik samen. En ze leren snel genoeg dat, als ze weer een stap naar voren zetten, de druk om de buik wegvalt. Zorg voor een stevige plek waar je haar vast kunt zetten (ring in de muur is niet voldoende als ze echt hun gewicht in de strijd gooien) graaf een biels half in en zet het paard daaraan vast. Gebruik een stevige lasso. Er mag niets stukgaan.....en zorg voor een zandondergrond: dat het paard zich niet bezeerd als het er wel bij gaat liggen. En als hij dat doet, niet ingrijpen, zelf uit laten vissen.

Je kunt het paard ook leren om op druk op het halster een stap naar voren te zetten. Daar komt wat grondwerk bij kijken en dat kost ook tijd.
Heb jij de mogelijkheid en de toestemming van de eigenaar om dingen te gaan proberen?

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:10

Nou cassidy, dat is nogal wat dat je beschrift. Maar dat zou echt heel goed zijn als laatste redmiddel.

@Anne: een trekker erachter zou helaas niet gaan.

Alles gaat natuurlijk in overleg met de eigenaar. Maar die staat ook met haar handen in het haar. En mijn eigen oplossingen waren ook op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:12

Neem anders (telefonisch) contact op met Annemarie van der Toorn.
Die kunnen tot nu toe nog alle paarden en hun eigenaren helpen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:16

Tjemig, waarom moet het allemaal zo hardhandig opgelost worden? :?

Paarden gaan niet hangen omdat ze dat leuk vinden, of om de baas te treiteren, hoor!!! Dit paard begrijpt niet dat ze van de druk af kan komen zodra ze met de druk méé gaat i.p.v. er tegenin gaat.
Ik zou het wijken voor druk met haar gaan oefenen. http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/wijken.htm

En sinds wanneer is hangen ineens ook een teken van dominantie? :?

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:28

Ik zeg niet dat het hangen een teken van dominantie is. Ik zeg dat het een dominante merrie is.

Maar deze merrie gaat hangen om los te komen en niet om de baas te pesten ed.

Ik ga eens de site die je geeft doorlezen, wellicht kunnen we daar ook nog wat uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:02

Een nekband zou idd wel eens goed kunnen werken, en dan sterk touw eraan wat niet breken kan, zonder paniekhaken oid.

Maar idd, van achter naar voren corrigeren zou ik gewoon proberen, en het liefst nog met een bezem zodat je haar vol in haar gat kan prikken zodat ze naar voren komt. En je mag dan best wel eens strenger zijn hoor mocht ze niet reaeren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:08

ik hou er niet van om iets onvermijdelijk vast te zetten en het paard maar te laten hangen,risico is dat t paard in de nek hals iets verrekt \blesseerd. ik ga meer voor het werken met een halster dat t paard druk geeft als het ertegeningaat en waar de druk weer vanafkomt als t paard naar voor komt.
ik zou het paard neerzetten aan een longeerlijn die los door het oog zit. achter het paard iemand met idd bv een bezem of een zweepje en dan een iemand houdt de longe vast en als het paard gaat hangen druk op de longe houden en degene erachter zet t paard naar voren dan direkt de druk van de longe en belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:21

Famke160301 schreef:
Naast t halster ook een zeugenband aandoen, net achter de oren (zeg maar zoals een band die luchtzuigers aanhebben, strak genoeg doen zodat het niet over de oren af kan glijden, deze banden zijn supersterk en trekt ze echt niet kapot). Zowel het halster als de zeugenband vast binden. (dus 2 touwen gebruiken). Let wel op: zorg voor t sterkste halster wat er maar is. (bv een trekpaardenhalster). En gebruik liever touwen zonder musketon oid, die knappen heel snel kapot. Evt zelf gevlochten touwen van pakketouw. (liefst die blauwe die om grote balen hooi/stro zitten). En die dan door het halster heen lussen. Zorg er ook voor dat het oog (ik weet niet waar ze aan vast staat) niet los kan komen uit de muur. Vraag anders of iemand het oog door de muur heen kan boren en aan de achterkant kan borgen met een metelen plaat, dat trekt ze niet door de muur heen. (tja of zo moet de complete muur omtrekken..).

Zorg er wel voor dat je met zijn 2-en bent. 1 erachter om evt aan te tikken zodat ze drang naar voren krijgt. T allerbelangrijkste is dat ze niet los kan komen. Zodra ze door heeft dat hangen geen zin heeft want ze komt toch niet los, dan geeft ze het (naar verloop van tijd?) wel op. Let er op dat je haar niet te kort vast zet, ze moet haar hoofd wel kunnen draaien en omhoog en omlaag kunnen bewegen, anders raakt ze miss in paniek om dat ze zich opgesloten voelt en dan natuurlijk reageert en dat is vluchten.

Zal nie mee vallen is echt moeilijk als je paard steeds gaat hangen. Heel veel succes ermee.
En je ben met je eens dat het vaak gebrek aan opvoeding is, maar soms is t ook als gevolg van een hele nare ervaring.

Ik denk niet dat onze osteopate blij wordt als ze deze oplossing leest. Kans op trauma in de hals is aanzienlijk.

De manier die Cassidy aangeeft is veel minder gemeen en hard dan sommigen hier 'm lezen. Is een redelijk diervriendelijke oplossing, die DIRECT en daardoor dus op het juiste moment straft en beloont.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:56

Idd Sonja, geen nekletsel, paard kan niet stikken omdat hij zich ophangt...en als hij een stap vooruit zet, is de druk meteen weg.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:43

Sonja schreef:
Famke160301 schreef:

Ik denk niet dat onze osteopate blij wordt als ze deze oplossing leest. Kans op trauma in de hals is aanzienlijk.

De manier die Cassidy aangeeft is veel minder gemeen en hard dan sommigen hier 'm lezen. Is een redelijk diervriendelijke oplossing, die DIRECT en daardoor dus op het juiste moment straft en beloont.

Ben met je eens dat de methode van cassidy wrs beter is. Zeker ook goed om dit op een zandbodem te doen om er voor te zorgen dat ze zichzelf niet beschadigt.
Maar nekbeschadiging gebeurt meestal door plotseling schrikken, rukken en dan gaan hangen, en spartelen. T paard dat hier bedoeld wordt, staat rustig en gaat dan gewoon hangen en niet spartelen. Er komt dan wel druk op haar nek, maar wel gelijkmatig en niet met schokken wat blessures in de hand werkt.

Heb nog wel een vraag over het gebruik van een lasso. Stel dit is een heel eigenwijs paard en ook onder invloed van de lasso rond haar buik gaat ze niet naar voren, begint de lasso dan niet te snijden in de zachte huid van de buik? En tegerlijkertijd krijgt ze dus ook druk op haar rug, als ik het tenminste goed begrijp? Kan dat geen kwaad dan als ze lang blijft hangen? (bv door het in de beknelling komen van het ruggemerg?)

Tis idd heel lastig om t goed aan te pakken. Maar tis heel belangrijk dat ze zichzelf niet steeds dmv gaan hangen bevrijdt van het vaststaan. Dus dan is t wel belangrijk dat je goed materiaal hebt en wat dus niet kapot gaat.

Snap je punt wel. Maar meestal zijn paarden die later last krijgen van bijv. Wobbler syndroom, paarden die als jong paard of veulen een ongeluk oid hebben gehad.
Tis ook niet de bedoeling om t paard zichzelf te laten ophangen, daarom staat er ook bij vermeld dat je altijd met zijn 2-en moet zijn. En dus t paard voorwaarts drijven, en zodra t paard naar voren stapt de andere t paard kan belonen.

Tis geen kwestie van: "laat maar hangen ze geeft t wel een keer bij". Tis een kwestie van begeleiden, maar wel volhouden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:03

waar staat het paard aan vast. probeer hem eens aan een stang vast te zetten. neem een glas touw en draai deze enkele keren om de stang heen. wanneer het paard nu gaat hangen krijgt hij langzaam wat meer ruimte. er breekt niets en verder als zitten kan het paard niet gaan lijkt me. Uiteindelijk is de lol er af omdat hij druk meekrijgt en er niet ineens iets stuk gaat.

doordat het touw een paar keer om de stang ( het liefst een gladde ) is gewikkeld krijgt het paard langzaam en geleidelijk steeds een stukje touw bij, waardoor er geen paniek kan ontstaan.