Hoe krijg je dat eruit, Voedselnijd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khalid

Hoe krijg je dat eruit, Voedselnijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 17:57

Mijn paarden krijgen veel, vaak en genoeg eten, maar toch krijgen ze nu voedselnijd! Echt heel vervelend. Heb sinds half jaartje nu arabiertje gekocht en hij is de ergste! Als ik zijn voer aan 't pakken ben, gaat hij met zijn tanden langs 'n paal ofzo, heel vervelend ( en ben bang dat straks zijn tanden daardoor verkeert afsluiten ofzo ) omdat hij het vaak doet, 2 keer per dag met voeren. Heb hem al vaak gecorrigeerd, maar dat helpt totaaaaal niet. Krijg ik dat er wel uit? Of hoe zou ik 'm dat kunnen afleren of voorkomen.
Heb er nog een en die moet opgesloten in zijn stal gevoerd worden ( anders eten die andere 2 shet's die erbij staan alles op ), en als ik dan voer pak, gaat hij tegen dat deurtje trappen met zijn voorbeen en oren in z'n nek, boos doen.
Heeeeel vervelend, kan ik dat verhelpen of voorkomen?

Anoniem

Re: Hoe krijg je dat eruit, Voedselnijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:24

Hoeveel hooi krijgen ze in een etmaal?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:24

PP --> OPG

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:28

Negeren, net zo lang doen alsof je voer neemt tot die stopt. Als je een hele hoop paarden hebt kun je hem overslaan, worden ze vanzelf kalmer van.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:31

@Oakland1990; mijn ervaring is juist het tegenover gestelde... Daar raken ze alleen maar gefrustreerd van!

Wat bij ons heel veel rust brengt is ritme.. Continu, iedere dag, dezelfde regelmaat.. En eerst hooi geven voor de brokken. (10-15 min van tevoren)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:32

Het voer ergens klaarmaken waar ze je niet kunnen horen. Dat scheelt al een hoop denk ik.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:47

Het gedrag negeren, zeker niet straffen want dan wordt het paard nog gefrustreerder. Dit gedrag kun je hem niet meer afleren.

Het voer klaarzetten is een goede oplossing, hoe sneller je voert hoe minder trammelant je hebt.
Als het paard aan het eten is zet je de portie voor de volgende keer al klaar.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:41

diega schreef:
Het gedrag negeren, zeker niet straffen want dan wordt het paard nog gefrustreerder. Dit gedrag kun je hem niet meer afleren.

Dit kan je wel afleren, mijn paard brak vroeger zowat de stal af incl zichzelf als hij niet als eerste kon eten. Hij werd altijd genegeerd en ze sloegen hem over als hij lelijk deed. Dit is anderhalf jaar geleden en nu is er nog maar heel weinig van te merken, hij komt hoogstens een keer door het luik kijken of ze er nog niet zijn en draait dan een rondje.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:54

ongeduldige paarden laat ik ook wachten tot laatst of sla ze zelfs een keertje over. Bij ons krijgen de paarden allemaal apart voer tenzij je met elkaar een beurtrol afspreekt. Dus dit valt niet zo op voor het paard in kwestie zelf. Ook nooit voer scheppen en direct geven, ik zet het voer op voorhand klaar dus ongeduldig gedrag bij het horen van voer loont nooit.
dus het ongeduldige trekt bij, maar echte voernijd gaat niet weg. (dreigen, bijten, slaan, van de voerbak naar de deur lopen eenmaal het voer in de bak zit)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:59

Vraag me af in hoeverre een paard snapt dat hij wordt overgeslagen als hij negatief gedrag vertoont...

Mijn merrie heeft ook voernijd. Zij staat met oren plat in haar nek op je te wachten. En dreigt dan ook heel lief als je bij haar in de buurt staat terwijl ze eet. Ik ben begonnen met het voer weghalen terwijl ze eet. Pas als ze haar oren niet naar achter heeft (en dus niet agressief doet) krijgt ze haar eten terug. Ook krijgt ze nu pas haar eten als ze haar oren niet achteren heeft. Het duurt even voor het erinzit. En ze werd er eerst ook juist agressiever van. Maar nu werkt het.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:19

de paarden in kwestie weten heel goed wie komt voeren en wie niet ;)

verder kan je dus ook pogen de voernijd te verminderen zoals hierboven beschreven, maar naar mijn mening komt dit gedrag zeer snel terug, zeker als er eens een keer iemand anders voert. bv mijn vriendin haar paard, is verschrikkelijk zuur en beet de emmer voer zelfs uit je hand en sloeg je letterlijk de stal uit van zodra hij z'n hoofd in de voerbak had. die heeft bij mij in het begin ook meer "tegen de voeremmer gebotst" dan in mijn handen gebeten of voer "gepikt", heeft ook telkens hij nog maar dreigde te slaan moeten wachten met eten en mooi tegen de wand gaan staan wachten, nu loopt hij bij het binnen komen zenuwachtig een rondje en gaat dan netjes wachten aan de voerbak, maar geen haar op z'n hoofd dat eraan denkt om z'n neus in de voerbak te steken alvorens de emmer en mijn hand uit de voerbak zijn. iemand nieuw geraakt niet tot aan de voerbak zonder dat hij naar de emmer gebeten heeft... paard is wel de grootste schrikschijt op stal :roll:

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:21

Mijne trekt zich er niets (meer) van aan als je een deken oplegt terwijl hij eet. Is ook wel anders geweest, maar ik vind dat het vrij makkelijk aan te leren valt omdat je zo goed kunt belonen met het voer.
Mijn vorige paard at niet als je zelf nog in de stal stond, die moest wachten tot de deur toe ging en dan begon hij pas.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:26

Die van mij heeft ook behoorlijke voernijd, als ze haar eten heeft en er komt iemand voorbij haar stal komt ze even uit haar deur kijken met een blik van *pas op, MIJN eten*.
Vroeger dook ze ook altijd al met der neus in de voerbak nog voor hij binnen was. Nu gaat ze een stapje naar achteren en wacht mooi (oké, de oortjes gaan nog altijd naar achter maar dit zal er nooit uitgaan).
Ik kan ondertussen wel rustig met mijn hand in haar eetbak zitten, daar maakt ze ondertussen niets meer uit, maar een ander paard moet zelfs nog maar niet kijken :)
Geduld hebben, en inderdaad wachten tot je paard wat bedaart is en dan pas zijn eten geven.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:05

Eigenlijk is het heel vreemd, maar ik mag àlles met of bij mijn paard doen als hij aan het eten is, maar ohwee als zijn buur wat te dicht naar zijn kant op komt (hoewel hij nog steeds niets doet behalve oren plat als ik er dan nog bij sta) .. Het vervelende is wel dat hij dus inderdaad ook met zijn tanden over de tralies gaat als ik wat té lang weg blijf met zijn voer en héél soms schraapt hij lichtjes met (enkel) zijn rechts voorbeen. Een felle 'Ey!!!' verhelpt dit gewoonlijk wel, maar intussen gaan al die andere paarden dan ook lopen stampen, schrapen, bijten :roll: Mijn ervaring is dat als je het negeert en ze idd niets geeft, ze dan wel ophouden. Stoppen ze, dan meteen eten geven!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:35

paard dat ik rij heeft ook enorme voernijd naar andere paarden toe
slaat de andere paarden de schuilstal uit bij het eten van hooi, en bij het krijgen van biks krijgt ze bijna een beroerte
Maar, zodra je er tussenstaat is ze wel kalm, en als ze aangebonden is ook, dus nu worden de paarden binnengehaald, allemaal aangebonden (oude koeienstal) krijgen ze hun biks en hun portie hooi, en blijven zo een uurtje of twee staan tot ze het grootste gedeelte van het hooi ophebben, daarna mogen ze los en vechten ze zelf de laatste sprietjes maar uit.
paarden hebben overigens wel nog een grote weide

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:32

Is dit wel voernijd? Voernijd is toch agressief gedrag vertonen en het voer als 'van mij!' zien?

Met de tanden langs een paal lijkt me hetzelfde als wat je sommige paarden op stal ziet doen als er eten aankomt: met de tanden langs de tralies gaan.

Lijkt me meer obsessief gedrag. Dat ga je er niet makkelijk uitkrijgen want eigenlijk beloon je telkens ongewild. Hij vertoont dat gedrag: en hee! hij krijg ook nog eten!
Laatst bijgewerkt door fried_egg op 11-11-10 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:44

Ik zou als ze beginnen met muiten meteen weer weg lopen. Na 10 minuten weer eens terug gaan. Beginnen ze weer,weer weg gaan. Maar als ze stil zijn wel snel voeren om het positieve te belonen. Desnoods gooi je eerst overal een handje voer in(dat gaat sneller)en daarna de rest.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 16:59

als hij aan het eten is en ik ga er dan bij staan, mag ik hem wel overal aanraken bijv. en gaan ook de oren niet in zijn nek ofzo hoor, gelukkig. en ik mag ook gewoon met mijn handen in haar voerbak, en ik mag er ook wat uitpakken ( een wortel bijv. ) in zo verre doet hij niets. Het is echt alleen dat ongewenste gedrag als ik zijn voer pak en hij moet even 30 sec. wachten. :o

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:08

Ik heb ook een paard met voedselnijd op stal staan en hij staat in vol pensioen en word 4 keer hooi gevoerd en 2 keer biks op een dag, op vaste tijden door de pensioen houder merk dat die daar heel erg op vooruit gegaan is.
hij weet wanneer er voer komt en hij weet dat hij ook echt niet overgeslagen is.
als die eten heeft beschermd hij het nog wel heel erg en doet dan heel lelijk maar doordat er op vaste tijden gevoerd word is die er op vooruit gegaan.
hij kijkt heel lelijk naar mensen toen en probeert wel eens te happen niet gemeen (agresief) maar meer gewoon van dat je uit zijn buurt moet op donderen.
naar andere paarden kan die ook wel lelijk doen en gaat wel eens op de achterbenen staan of met het voorbeen slaan en lelijk kijken enzo O:) ...

maar als die hooi heeft en ik wil hem poetsen of wat dan ook dan kom ik gewoon bij hem in de stal en doe gewoon normaal wat ik anders ook doet.
ga het niet gemeen uit lokken om zijn hooi te pakken of wat dan ook en hoop inderdaad dat het afneemt.
ik heb hem nu 2 weken opstal staan, van de vorige eigenaar begreep ik dat die dat nooit heeft gehad zins een korte tijd wegens slechte tijd voor het paard..

_bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:26

Ik zou het hetzelfde aanpakken als bij kleine kinderen. Mijn moeder zei vroeger altijd: kinderen die vragen worden (in eerste instantie) overgeslagen.
Dus hem gewoon geduldig laten wachten en als hij lief is; belonen met eten!

Hopen dat het snel gaat helpen.

Ps. Ik heb geen ervaring met dit onderwerp, dus misschien zeg ik wel iets totaal verkeerds. Maar dit is wat ik (denk ik) zou doen. Bij mensen werkt het in ieder geval ERG goed! :o

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:55

nou het lijkt wel of het met de dag erger word, ik liep vanmorgen met 'n zak met broodjes naar achter. En mevrouw wilde dat heel de zak natuurlijk alleen voor haar was! Ik delen met de andere 3 ( want ze zijn met z'n 4en ) en kwaad dat ze was joh! Beetje agressief eigenlijk denk ik! Ze wilde de andere wegjagen, en ik liep stukje verder om 'n ander paard wat te geven en ze rende helemaal heel boos met me mee, toen liep ik terug zei weer helemaal boos terugrennen! Het is echt niet leuk zo! Misschien heeft 't met pubertijd te maken? Ze is nu 5,5 jaar.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:01

dan moet je eens even streng tegen haar zijn en haar wegduwen. en je kan ze leren om ze te laten wachten dat ze mogen eten als jij het zegt

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:23

ze is afgelopen week ook al 4 keer uitgebroken uit de wei, ze is echt heel vervelend op 't moment.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:51

waarschijnlijk is ze de alfa merrie en wil ze eerst haar deel opeisen, wat in het geval van extraatjes meestal alles betekent. Jij zal op je strepen moeten staan en haar duidelijk maken dat als jij in de weide bent, jij de leider bent en bepaald wie wat krijgt en waar mag staan. Dus jij zal even snel - kordaat - "agressief" op haar af moeten stappen en haar uit jou persoonlijke ruimte moeten "jagen". Jij bepaald wie erin mag komen en wie niet en tegen welke voorwaarden.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:57

Bij mijn paard werkt het juist door eten niet in een bepaald ritme te geven. Want anders zou ze, als het 2 minuten te laat was, de tent afbreken.
Nu denkt ze hé, ik krijg iets! joepie. :)
Door alle paarden op andere tijden (hoeft maar 10 minuten tussen te zitten) te geven worden ze op den duur minder jaloers omdat ze weten dat zij ook wel eens iets krijgen als een ander niks heeft.