Jaarlingengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Jaarlingengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:40

Vandaag heb ik een poging gedaan om mijn haflingerruin bij mijn jaarlingen te zetten. Ik heb 1 (Bonte Willem-) jaarling (Balou), en twee jaarlingmini-shetjes. Nu is de haflinger echt heel lief, maar ja, wel de baas, dus bij de eerste kennismaking legde hij even de oortjes plat om dit duidelijk te maken.
Dit vond Balou wel zoooo vreselijk eng, dat hij dus heel hard wegrende en niet meer dichterbij durfde te komen. In eerste instantie vond ik het niet zo spannend, maar toen ik (uren later) zag dat hij ook niet meer bij de waterbak durfde te komen en ik hem apart een emmer water heb moeten geven heb ik het samenvoegen maar weer terug gedraaid, en de jaarlingen weer apart gezet.
Ik dacht altijd dat een jaarling bij een ouder paard moest staan om "opgevoed" te worden, maar Balou is superlief voor de shetjes (eten met zijn drieen uit 1 bakje en maken echt nooit ruzie), ondanks dat hij 3x zo groot is.

Ben eigenlijk wel benieuwd of mijn hengstje nou zo'n watje is of dat dit normaal gedrag is? Hoe gedragen andere jaarlingen zich? En moet ik toch een ouder paard erbij zetten, of traumatiseer ik Balou hiermee?

Overigens is hij voor ons absoluut niet bang, in tegendeel... ;) Als ik de wei in kom loopt hij als een hondje met me mee, voetjes geven, borstelen, hoefsmid, no problem...

tamary

Re: Jaarlingengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:16

Lekker bij elkaar laten staan. Of Balou was stouter dan jij zag, of meer onder de indruk dan nodig was. In beide gevallen trekt dat wel recht met een beetje geduld. Als je haf niet gaat jagen is er geen reden om je zorgen te maken.
Het is hoogstens te overwegen om een extra waterbak neer te zetten, zodat Balou genoeg kan drinken. Al zou ik dat even aankijken.