nieuwe ruin in de groep introduceren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975

nieuwe ruin in de groep introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:10

Onze kudde bestaat uit 1 ruin en 3 merries. De ruin is er sinds een jaar pas bij en is niet echt dominant over de 3 dames.
Nu komt er binnenkort een logee paardje bij ook een ruin..iemand tips hoe ik deze het beste bij de groep kan introduceren???
Ik heb grond zat dus voorlopig gaat de nieuwe tussen de prikpaaltjes om zo kennis te maken met een draadje ertussen. snachts heb ik normaal de paarden nooit op stal maar nu zet ik de 2 ruinen ieder op stal totdat ik zeker weet dat het goed gaat onderling en om blessures te voorkomen.

tips zijn welkom!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:11

De nieuwe ruin als LAATSTE de groep in! En dan rangorde laten bepalen! Blijft deze logee voor langere tijd of voor even? Als het maar kort is zou ik er niet eens aan beginnen

Barbara1975

Re: nieuwe ruin in de groep introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:22

komt hier van zijn pensioen genieten dus die blijft wel even.

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:48

Wij laten nieuwkomers eerst opstal staan met de andere zodat ze rustig aan al kennis kunnen maken zonder elkaar te verwonden.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:38

ik heb maar 2 boxen omdat mijn paarden vrij gehouden worden. vandaar dat ze eerst lekker buiten op het land gaan en dan krijgt de nieuwe zijn eigen tijdelijke paddock die grenst aan die van de andere om te kijken hoe het gaat. de eerste nachten zet ik beide ruinen op stal zodat het snachts niet fout kan gaan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:19

Eerst even alleen in de wei laten zodat hij de wei kan verkennen. Dan weer eruit en de rest erbij. En dan de ruin erbij in. Als de wei groot genoeg is hebben we hier eigenlijk nooit problemen. Ze jagen het nieuwe paard soms even een beetje op. Al vrij snel laten ze hem met rust en af en gaat de nieuweling een eind verderop grazen. De week die daarop volgt kibbelen ze onderling wat en komt de nieuwe steeds dichterbij de groep grazen.

Hier is het vaak na 2 dagen al aardig rustig, maar dan naar een paar weken zijn sommige paarden het toch niet eens met de nieuwe rangorde en is het weer een tijdje onrustig omdat het een beetje opnieuw bepaald moet worden. Het nieuwe paard is daar niet altijd bij betrokken, maar de verhoudingen in de groep verschuiven er soms wel door.

Als het geen moeilijke groep is en de ruin ook niet zo moeilijk is zou ik hem er eigenlijk gewoon direct bij zetten. Kunnen ze het gelijk goed rechtzetten, want van achter een draadje gillen ze vaak alleen wat en verder niet zoveel.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:26

toevallig hebben wij dit weekend weer een paard erbij gekregen in de groep, een ruin bij 5 merries. Bij ons wordt het nieuwe paard eerst alleen los gelaten in het paddock/wei gedeelte dat altijd open is. de anderen staan dan in de aangrenzende bak. Als het nieuwe dier verkend heeft wordt de dominanste erbij gelaten en dan een voor een de anderen. Gaat eigenlijk altijd prima, begin wat onrust maar we leggen ook verschillende hopen met hooi neer en dan is er al snel rust

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:51

ja maar een ruin bij alleen merries gaat altijd wel goed..het gaat nu om ene nwe ruin bij een ruin die er al een jaar is. gelukkig is hij niet al te dominant al denkt hij wel dat het zijn meiden zijn

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:52

vorige kudde waar mijn merrie instond was met alleen ruinen en 1 merrie (die van mij) ging ook prima, ligt er vooral aan hoezeer de ruinen met merries bezig zijn

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:55

Mijn ruin is eerst bij de andere ponys op stal gezet. De kudde staat in een ruimte, met halve stallen zodat ze elkaar konden zien en ruiken.

Daarna de groep in, dit ging zo goed dat meneer gelijk de kudde heeft overgenomen... :') Niet teveel druk maken, paarden regelen dat zelf wel.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:44

je weilanden zijn niet zo groot, hij kan dus niet zijn eigen plekje op gaan zoeken.
ik zou de nieuwe eerst met ossie (de ruin) samen doen en ze even apart houden
als tussen hun de rangorde is bepaald kunnen de merries erbij.
zo zou ik het doen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:47

missje schreef:
je weilanden zijn niet zo groot, hij kan dus niet zijn eigen plekje op gaan zoeken.
zo zou ik het doen

Ik lees niets over de grootte van haar weilanden?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:00

jawel hoor weilanden zijn groot genoeg voor deze groep paarden om op te rennen en een dolle bui te hebben daar hebben ze geen enkel probleem mee. Hij hoeft zijn eigen plekje niet op te zoeken omdat hij de eerste dagen zijn eigen paddock heeft. Ik gooi ze soweizo niet meteen allemaal bij elkaar.Snachts gaat hij samen met mijn andere ruin op stal om de nachten rustig te houden en als ik zie dat Osborne hem accepteerd want osborne is niet dominant dan zet ik ze bij elkaar allemaal. Een merrie in de groep erbij is geen probleem mijn paarden zijn vreselijk makkelijk omdat ze altijd in pension hebben gestaan waar voortdurend merries en ruinen nijgezet en weggehaald werden. Osborne heeft ook met ruinen gestaan maar ja het blijft een kerel he die wel even op zijn pikkie getrapt zal zijn als er een nieuwe man bij komt

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:06

Skygirl schreef:
missje schreef:
zo zou ik het doen

Ik lees niets over de grootte van haar weilanden?

ik ken haar dus ook haar weilanden ;)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:07

Barbara1975 schreef:
jawel hoor weilanden zijn groot genoeg voor deze groep paarden om op te rennen en een dolle bui te hebben daar hebben ze geen enkel probleem mee. Hij hoeft zijn eigen plekje niet op te zoeken omdat hij de eerste dagen zijn eigen paddock heeft. Ik gooi ze soweizo niet meteen allemaal bij elkaar.Snachts gaat hij samen met mijn andere ruin op stal om de nachten rustig te houden en als ik zie dat Osborne hem accepteerd want osborne is niet dominant dan zet ik ze bij elkaar allemaal. Een merrie in de groep erbij is geen probleem mijn paarden zijn vreselijk makkelijk omdat ze altijd in pension hebben gestaan waar voortdurend merries en ruinen nijgezet en weggehaald werden. Osborne heeft ook met ruinen gestaan maar ja het blijft een kerel he die wel even op zijn pikkie getrapt zal zijn als er een nieuwe man bij komt

ikhad het ook over het moment dat je hem erbij zou zetten
je plaatst deze topic toch omdat je misschien problemen verwacht tussen twee ruinen?
dan zou ik het zo doen

had het ook niet over rennen en een dolle bui hebben.
had het erover dat als ie opgejaagd zou worden, en dat zou kunnen natuurlijk
dan kan ie niet zn eigen plekje opzoeken omdat je weilandjes daar echt te klein voor zijn.
maar als je paarden zo makkelijk zijn als je zegt zal dat misschien ook niet nodig zijn
maar als je het met rust wilt inbouwen zou ik hem eerst met de grote baas samen zetten zodat die
orde bevestigd is voordat de hitsige dames zich ermee bemoeien ;)

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:15

nee ik verwacht geen problemen omdat ik denk dat de manier waarop ik het aanpak gewoon goed is.Maar ik was benieuwd naar hoe anderen het ervaren hebben en eventueel nog tips hebben.

en onze weilanden zijn groot zat hoor hij kan rustig ergens anders heenlopen als hij zich geintimideerd voelt..hij kan de bak in, wei in of het pad in en helemaal naar achter het bos lopen...bij ons lopen alle paarden bij elkaar waardoor het misschien niet zo groot lijkt.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:18

de grote baas is mijn merrie shary. osborne heeft verder niks te vertellen.
ben het niet met je eens. Hij kan genoeg kanten op als hij opgejaagd wordt maar hij moet wel eerst de omgeving kennen daarvoor en dara geef ik hem rustig de kans voor.