Hypernerveus paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamTobias

Hypernerveus paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:54

Hallo,
Ik heb een groot probleem met mijn paard.
Het lijkt alsof hij als hij bang is geen vertrouwen in mij kan vinden.
Ik kan hem niet geruststellen.

De afgelopen 2 weken is het allemaal weer veel erger geworden,
ik kan niet normaal meer in de bak rijden.
Zodra ik opstap (doe ik altijd bij stal) wordt hij zenuwachtig.
Als ik de bak in ga en lekker wil instappen, gaat dat al niet.
Hij dribbelt, normaal stappen gaat niet.
Hij kijkt naar alles, concentratie is ver te zoeken.
Als ik hem dan aan het werk wil zetten gaat hij in zijn achteruit,
aansporen of tik met de zweep werkt niet, dan wordt hij een soort 'wipwap'.
Eerst steigeren, dan bokken, niet heftig want ik wil geen ongelukken en
geef hem dan lange teugel zodat hij weer uiteindelijk voorwaarts gaat.
Zijn ogen worden zóó groot van angst en zelfs als mijn vader
(voor hem een heel vertrouwt persoon) ernaast gaat lopen blijft hij zo.

Normaal is hij al erg bang, maar nu kan ik gewoon niet normaal rijden,
als ik wil aandraven draait hij na 10 meter op zijn achterbenen om (omdat hij weer wat engs ziet).
Als ik hem aan het werk zet protesteert hij zo, dat het gewoon gevaarlijk wordt.
Maar zoals ik al eerder zei; ik wil geen ongelukken.
Dus als het echt niet gaat, rijd ik hem terug naar stal, waar hij ook weer helemaal
gestresst naar toe loopt.
Eenmaal in zijn stal is hij weer mijn lieve paardje.
Vriendelijk, rustig, etc.

Ik ben echt een doorzetter, maar dit gaat me echt te ver.
Ik ben er al een aantal keer huilend vanaf gekomen omdat
ik het echt heel erg vind dat mijn paard zo doet, ik wil gewoon
een leuk ontspannen ritje. Recreatief of dressuurmatig,
maar absoluut niet zo!

Wat overige informatie:
-Mijn paard is een Groninger×Gelderse ruin.
-Hij is 5½ jaar oud.
-Ik heb hem vanaf veulen en hij is altijd al wat bangig geweest
(niet voor mensen en andere paarden, daar is hij nu ook niet bang van!).
-Aan de hand kan hij ook zo bang zijn, dat ik hem niet gerust kan stellen.
-Ik ben de enige die erop rijd (10 jaar rij ervaring <-- niet dat dat alles zegt, ik weet het :P)
-Vorig jaar rond deze tijd deed hij precies hetzelfde tot ong. feb. dit jaar.
--> plotseling was het over, waardoor weet ik niet.
(als ik dit weer 4 maanden mee moet maken.....)

Ik wil graag weten hoe ik dit (misschien) op kan lossen.
Ik wil jullie er ook nog even graag op wijzen dat het echt over zijn hypernerveuze bange gedrag gaat.
Niet over of mijn zadel wel goed past enzo, want aan de hand heeft hij hetzelfde probleem, alleen dan
kan hij me er natuurlijk niet afgooien en ben ik een stuk minder bang dat er wat gebeurd,
want het is een paard dat aan de hand zeer makkelijk te houden is.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:12

Ok Mirjam, we zullen toch moeten bedenken wat er precies 2 weken geleden is veranderd bij je paard waardoor hij zo bang is geworden. En ook, waarom hij vorig jaar precies hetzelfde gedrag heeft gehad rond dezelfde tijd. Het moet dus iets zijn wat elk jaar terugkomt: Verandert er iets in zijn omgeving rond deze tijd, of verandert de manier waarop je hem stalt, bv niet meer op de wei, verandert zijn eten (krijgt hij meer krachtvoer!), rij je meer of juist minder, rij je nu wel wedstrijden en in de zomer niet, aan dergelijke dingen kun je denken. Als je iets kunt verzinnen als oorzaak kunnen we verder bedenken wat te doen, zonder oorzaak geen oplossing.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:18

Als ik je verhaal zo lees , heb je zeker je best gedaan om het dit paardje leuk te maken, maar ik denk dat bij het opleren , beleren van het paard het één en ander overgeslagen is, dat de basis er dus niet goed inzit.
Ik zou dus voorstellen de basis opnieuw en goed te gaan aanleren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:22

Soms wil een schepje magnesium over het voer iedere dag nog wel eens helpen om de scherpe kantjes van de emoties van het paard af te halen.
Sommige paarden zijn in de herfst gewoon iets lastiger dan in de rest van het jaar. Mijn ruin is ook zo.

Onderschat je eigen angsten niet. Als jij moet toegeven dat je onder de indruk bent van het gedrag van je paard, is het tijd om hem te laten doorrijden door iemand die daar geen last van heeft. Kies in dat geval wel een goede ruiter, en niet 'het buurmeisje van de hoek' bij wijze van spreken.

fuego3

Re: Hypernerveus paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:36

staat het paard nu opeens meer binnen en krijgt het daarom een hogere dosis voer ?
er zijn idd ook gewoon paarden die drukker worden in de herft/winter heeft mijn paard ook last van en is van jongs af aan ook zo geweest. terwijl hij in de zomer een STUK rustiger is. maargoed hij heeft ook nogal wat meegemaakt de afgelopen tijd.

ik vond het idee van de magnesium wel een aanrader , wat zegt je instrutrice eigelijk van de situatie ? heeft die geen tips of tricks die kent je paard vast ook ?

MirjamTobias

Re: Hypernerveus paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 13:25

Dank jullie allemaal voor jullie reactie's!
Doordat sommige van jullie zeiden om hem magnesium bij te voeren, ging ik kijken bij de paardendrogist.

Daar zag ik bij een middel staan dat nerveusiteit ook kan ontstaan door een onrustige darmflora.
Door zuur gras.

Mijn paard is zeer gevoelig op zijn luchtwegen en krijgt daarom altijd nat gemaakt hooi of kuilgras, de laatste tijd was dit op bij de stal waar ik stond. Daarom heb ik koeienkuil aan hem moeten geven...
Dat koeienkuil is heel erg zuur en heel erg nat!
Vorig jaar heeft hij dat ook gekregen!

Ik heb nu een middel tegen nerveusiteit gekocht en ik geef hem absoluut geen koeienkuil meer! Ik hoop dat dit het probleem was.

Maar ik kan verder geen verandering bedenken, hij staat al een maand binnen en zijn biks is gelijk gebleven.

Ik wacht even met rijden tot het middel binnen en hij het een paar keer heeft gekregen, dan wil ik verder kijken.
Want als zijn darmflora helemaal in de war is en ik er lekker met mijn hakken in loop te 'schoppen' (om het zo maar even te zeggen), is dat natuurlijk geen lekker gevoel voor hem!

Nogmaals iedereen hartelijk bedankt en alle verdere reacties zijn van harte welkom!