Shetlander laat zijn tanden zien.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cc10

Shetlander laat zijn tanden zien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:30

Wij hebben nog maar pas twee shetlanders, merry's. Eentje is heel rustig terwijl de andere wat bang is, ze laat niet makkellijk de halster aandoen en wil dan wel eens bijten, maar dat heeft mijn man al wat kunnen afleren door hem een tikje te geven als hij dat doet.
Nu was eigenlijk mijn vraag, soms , bvb als we juist zijn halster hebben kunnen aandoen of als we ze in een andere wei zetten, laat ze ineens haar tanden zien en steekt haar kop vooruit, ik heb helemaal niet de indruk dat ze dan wil bijten, maar wat zou ze dan wel bedoelen daarmee?
Bedankt !

DDlovesIona

Re: Shetlander laat zijn tanden zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:48

Ze kan haar tanden laten zien uit angst. Je geeft aan dat ze wat bang is, doordat ze haar tanden laat zien geeft ze aan dat ze het niet fijn vindt dat je in de buurt bent. En liever heeft dat je weggaat.
(Dit begrijp ik zo uit je verhaal)
Ik zou proberen om gewoon rustig haar vertrouwen te winnen, dit door als ze iets goeds doet haar te belonen met een paardensnoepje o.i.d. Hierdoor merkt ze sneller dat als ze iets doet wat jullie willen dat ze daarvoor beloond wordt.
Kan even duren voordat ze meer vertrouwen krijgt in jullie, maar gewoon doorzetten en je ziet vanzelf dat het beter wordt.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:37

moeilijk te zeggen , kun je er een filmpje van maken ? t kan ook flemmen zijn ?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:06

Hebben de pony's altijd contact me mensen vroeger gehad?
Heb een verzorgpony die nooit vroeger met mensen in contact is geweest en accepteerd het halster ook niet en heeft nooit met mensen leren omgaan.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:24

Als jij zegt dat ze bang is, dan kan ik me goed voorstellen dat ze haar tanden laat zien uit angst.
Flemen lijkt me niet echt, denk dat cc10 het verschil daartussen wel weet.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:27

DDlovesIona schreef:
Als jij zegt dat ze bang is, dan kan ik me goed voorstellen dat ze haar tanden laat zien uit angst.
Flemen lijkt me niet echt, denk dat cc10 het verschil daartussen wel weet.

ze is neiuw op bokt dus weet niet wat ze wel en niet weet ;)

cc10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 00:14

@TinekeHorses, We hebben de paardjes gekocht bij een fokker, ze liepen er met velen in een weide, en ik denk niet dat ze echt veel contact gehad hebben met mensen, alhoewel de andere alles laat doen, dat is zo een rustige.
#fuego3, ik heb er nog geen filmpje van , ik moest zelfs nog even zoeken wat 'flemen' eigenlijk is, ik zag een filmpje en dat is inderdaad wat ze doet. Nu las ik dat ze zo kunnen doen als ze iets vreemd ruiken, zou het kunnen te maken hebben met het feit, dat we haar in een weide lieten lopen waar nog een ander paard soms in loopt? Maar dan denk ik ook weer van niet, omdat de vorige keer dat ze het deed was toen ze in haar vertrouwde wei zat en we juist haar halster hadden aan gedaan.
Waarom doen ze dat eigenlijk nog meer?
DDlovesIona, bedankt ook voor je reactie.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:00

Als ze aan het flemen is, dan kan het idd zijn omdat ze iets raars ruikt. Ook merries doen dit als ze een ander paard ruiken of iets ruiken wat anders ruikt als anders.

Zespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:19

Iets raars ruiken kan vanalles zijn, geurtje in het halster tot inderdaad de geur van gras waar een ander paard in heeft gestaan (en zn behoefte heeft gedaan)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:43

is dus niks ergs , ze is je waarschijnlijk aan het besnuffelen en leren kennen , ziet er ook nog eens grappig uit.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:08

Als het flemen is zal het vast niks ergs zijn ;)

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:02

Is er al enige duidelijkheid over wat het nou is?
Laat jullie shetlander nou zijn tanden zien, of is ie aan het flemen???

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:02

flemmen kunnen ze voor elk onbekend geurtje doen ,

cc10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 10:01

Hallo iedereen, het is heel waarschijnlijk toch 'flemen ' wat onze shetlander doet.
Omdat jullie toch zo veel gereageerd hebben zou ik nog iets anders willen vragen. Ik merk dat jullie al veel ervaring hebben met paarden.
Wij brengen onze paardjes af en toe naar een andere weide, dan moeten we een klein stukje over de straat, maar er komt heel weinig verkeer, dat is geen probleem, maar wat kan ik doen om ze netjes achter elkaar te laten lopen, degene die ik vast heb wil me altijd opzij duwen zodat zij een beetje kan grazen op de berm, duw ik haar dan gewoon terug met mijn arm tegen haar hoofd of trek ik ze best terug aan de leiband.
Jullie zien wel dat we nog niet veel ervaring hebben, alvast bedankt iedereen!

desi28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:00

volgens mij ook flemmen

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:32

Om even antwoord te geven op je andere vraag. Ik denk dat je het beste je pony's elk aan een andere kant van je kan laten lopen. Dat doe ik ook meestal als ik er twee vast heb. Dan kun je ze per paard corrigeren. Achter elkaar blijft lastig.

cc10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 14:50

Ja, dat zou moeten lukken, maar ik durf nog niet goed met twee tegelijk, ben dat nog niet gewoon om met eentje te wandelen, wanneer ze achter elkaar lopen ben ik niet alleen he, maar mijn man heeft dan de andere pony vast, en dan zouden ze mooi achter elkaar moeten lopen, ook voor eventueel verkeer wat langsrijdt, zodat we niet de hele straat in beslag nemen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:09

vooral consequent niet laten eten , en misschien eerst met 1 pony per persoon lopen indien mogelijk , en het wegduwen doe je al goed , ze leren het snel genoeg dan als het elke keer op dezelfde manier gaat , mocht je het echt alleen doen is met 2 pony's ieder aan een kant ook een goed idee idd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:11

Een paard kan overigens ook gaan flemen als het water in de neus krijgt :j

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:30

Idd gewoon consequent blijven. Elke keer duidelijk zijn in wat je wilt. Een duwtje geven en iets meetrekken wil ook altijd wel helpen.
Gewoon met één tegelijk beginnen en de pony aan de binnenkant in de berm laten lopen. En degene die het sterkst is de meest eigenwijze pony mee laten nemen.

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:49

Hier heb k ook heel veel last van

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:57

Ik zou er ook 1 tegelijk pakken als ze nog niet helemaal braaf meelopen, als je continu moet trekken krijg je echt drammers dalijk.
Ze moeten netjes naast je meelopen, als ze duwt, zet haar maar een paar passen terug ( achteruit) en loop verder alsof er niks aan de hand is, dat zijn ze als je het een paar keer moet herhalen snel zat. lopen ze beide braaf mee dan kun je ze naast elkaar meenemen, ben je met zijn tweetjes zelde verhaal, niet luisteren terug ! ze moeten gewoon leren achter elkaar aan te lopen. Je moet ze altijd net een stapje voorzijn, zorg dat ze niet de kans krijgt om haar haar hoofd naar beneden te doen om te eten ;)

cc10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 10:02

@stoer, bedankt voor je reactie Je zegt, als ze duwt, een paar passen terug laten zetten, moet ik dan gewoon tegen haar duwen dat ze achteruit gaat? Waar moet ik dan duwen ? Hoe reageren ze daar meestal op ? Ikzelf heb altijd wat bang dat ze dan ook iets zal doen bvb steigeren of stampen, ze heeft dat nog niet gedaan maar zou het kunnen dat ze zo reageren als je ze op hun plaats zet als ze niet luisteren? Een paar dagen geleden liep ik met eentje aan de leiband terug naar de andere wei en het ging redelijk goed, het was al wat donker, maar ineens schrok ze van een paar kleine hondjes uit de buurt en sprong opzij tegen mij aan, een heel gewicht maar ik kon haar toch geruststellen, tegen zo een dingen kan je weinig doen he, ze schrikken al eens rap van iets.
Bedankt alweer iedereen voor het reageren, ben blij dat ik hier het één en ander kan vragen.