Happende Haflinger: Opzoek naar dé gouden tip

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArlandoO

Happende Haflinger: Opzoek naar dé gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 12:23

Mijn 5 jarige Haflingerruin is eigenlijk altijd wel wat happerig geweest, er zijn periodes geweest dat het veel minder werd of bijna over was, maar hij is de laatste tijd weer vreselijk bezig _-:(
Vele tips gehad, en ook veel dingen geprobeerd, van strenger zijn, tikken op de neus, tot goed gedrag belonen, afleiden en grondwerk..Ook niet meer uit de hand voeren, maar niets lijkt te helpen..

Hij heeft vroeger wel wat last gehad van zijn tanden, met wisselen/wolfskiesjes, gebroken tand etc, maar dit is (na 3x kliniek) verholpen. Hij is nu helemaal uitgewisseld.

Zodra hij maar denkt dat je eten in je handen hebt of als andere paarden gevoerd worden staat hij al met z'n lippen te klappen en probeert hij altijd wat te pakken..
Stalgenoten beginnen het ook aardig vervelend te vinden, omdat mijn pony gewoon het eten bij een ander uit z'n mond trekt :o ..

Hij krijgt onbeperkt hooi te eten, en een pavokoek.. Evt soms een appeltje o.i.d. als extra..
Hij staat 24/7 buiten in een uitloop met een andere pony samen, kan nog halve dagen het land op.
De uitloop grenst weer aan andere uitlopen waar de andere paardjes ook 'gepaard' staan..
's zomers staat ie 24/7 op het land.

Tja, onderhand ben ik ten einde raad en blijft het een vreselijk gewoonte van hem..
Wie o wie heeft de gouden tip? :P

Sanne2000

Re: Happende Haflinger: Opzoek naar dé gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:52

Tja, heel lastig. Die van mij bijt gelukkig niet, af en toe wil die wel ff in je jas happen, lekker klieren, maar dan negeer ik hem vaak en hij gaat het al minder doen. Soms begint hij ook met zijn hoef te schrapen, een tik helpt dat ook niet. Negeren wel. Dan heeft hij door dat het toch geen nut heeft en stopt hij er vanzelf mee. Ik heb het idee dat ie gewoon aan het puberen is. In ieder geval heel consequent zijn! Succes:-)

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:34

ja consequent inderdaat ook geen appeltje met uit de wei of box halen (ik weet niet of je dat deed maar)
en verder het gehap negeren zou die er vanzelf achter moeten komen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:36

Die van mij deed dat ook. Ik heb het (99%) opgelost door
a. alleen nog maar te voeren uit haar voerbak, of een speciaal schaaltje. Verder helemaal niet.
b. iedere keer als ze het waagde om haar tanden te gebruiken op mij of mijn kleding haar echt een flinke stoot voor haar neus te geven, met een schreeuw erbij.
c. en ik ben clickertraining gaan doen. Dus commando = click = koekje. Geen commando = geen click = je kunt op je kop gaan staan, maar je krijgt geen koekje.

Ik heb het 1,5 jaar consequent vol moeten houden, maar nu dringt het toch wel tot haar door.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:40

Nooit en dan ook nooit meer uit de hand voeren,dus ook stalgenoten,bezoekers, niet!
Verder gedrag negeren,niet reageren.
Geduld hebben :D

Het probleem is meestal dat andere mensen toch even er een koekje/lekkers induwen,
daardoor ben je gelijk terug naar af en zal het nooit lukken!
Hang maar een briefje neer dat ie bijt,lijkt dieronvriendelijk maar mensen slaan jouw dier over.
Of een briefje dat ie beslist niks mag hebben ivm allergie/koliek/stofwisselings probleem.
Wil ook nog weleens helpen.

Ken jouw probleem,beestje moet niet opgevoed worden (dus ook geen tik op de neus)
maar de mensen die dit gedrag leren en onderhouden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:44

dat probleem ken ik!

Een tik geven hielp bij die van mij op een gegeven moment oko niet meer.Snoepejs e.d kreeg hij ook niet meer uit de hand. En toch bleef hij het doen.

Wat bij die van mij heel goed helpt is de boven of onderlip pakken. En even vasthouden. Vinden ze vaak niet leuk. Op eengegeven moment hield hij er mee op. haha Je moet wel f geduld hebben. En als hij niet ophoudt elke keer de lip langer vast houden haha

soms heeft die van mij weer zo periode.. En dna hoef ik mar 1 x de lip vast te pakken en hij doet het niet meer,

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:47

Mijn Tinker is ook zo'n happer... Eerst probeer je het te negeren. Maar zal eerlijk toegeven dat toen hij echt een keer raak hapte ik hem gewoon een elleboog gegeven heb, op zijn neus en het was een harde klap. Nu doet hij het eigenlijk niet meer.. Hihi :P

EDIT: Een keer heel hard schreeuwen durft ook te helpen haha
Laatst bijgewerkt door xMercury op 03-11-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:48

5 jaar EN haflinger, hihi tja da's een lastige combi. Hier een merrie die erorm opdringerig wordt van snoepjes ed uit de hand. De oplossing hier is gewoon pas snoep als het werk echt klaar is, madam weer gepoetst is en haar deken op heeft. Dan pas snoepje erin en dan vlug merrie weer naar buiten schuiven.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:49

Niet meer voeren uit je hand en geen aandacht schenken als je paardje hapt. Juist 'toevallig' een tik geven maar voor de rest verder gaan met waar je mee bezig was en vooral geen aandacht aan schenken. Dan is de lol er zo af!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:57

Gezien deze vraag niet specifiek voor Haflingers is, verplaats ik het:

HA --> OPG

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:56

Hier ook zo een haflinger van 4 jaar. Heeft een jaar lang de hele tijd constant gehapt. Eerst maar negeren, dat hielp helemaal niets, dan maar consequent straffen (gelijk een tik op de neus) hielp ook helemaal niet.
Hoe ik er vanaf ben gekomen (was wel op een moment dat ie heel erg was en me aanviel):
Heel hard schreeuwen, en hem weg jagen met je armen. Wilt hij terug komen? Jammer dan, weer weg jagen. Wil hij links? jaag m naar rechts, en andersom.
Dit heb ik toen een half uur, drie kwartier volgehouden. Sindsdien is het happen over, geen drammen meer, en geen omver duwen meer. Ik kan m met een knip van mijn vingers wegsturen.
Krijgt hij weer een moeilijke periode? Eventjes wegsturen, en klaar.
Dit heb ik natuurlijk wel in een weide gedaan, en niet een halve meter wegsturen, maar echt minstens een paar meter wegsturen.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 22:10

Bedankt voor het meedenken!
Het probleem is dat ie niet echt bijt, maar gewoon echt hapt inderdaad als hij maar denkt dat ie wat lekkers krijgt/ziet.
Een briefje ophangen ga ik zeker doen, want er worden regelmatig kinderfeestjes georganiseerd en die mogen dan pony's voeren.
Zodra ze het gekrijs horen staan ze vooraan het hek omdat ze weten dat er eten aankomt..
Wat nog knap lastig gaat worden als de mijne vooraan staat en ze die niet meer mogen voeren. (dan zorgt hij zelf wel dat hij het te pakken krijgt _-:(
Nu speelt zijn leeftijd ook wel degelijk een rol mee, met rijden hadden we laatst ook wat problemen, en toen zijn we even terug gegaan naar de basis op de grond, na een paar keer flink op zijn plaats gezet te zijn, gaan we nu weer bergopwaarts..
Ik hoop dat dat straks met dat happen ook zo is.
Jammer voor de kids van de feestjes en op zo'n moment ook erg sneu voor m'n poonie. Maar misschien kunnen ze voor hem wat op de grond leggen i.p.v. uit de hand geven.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:13

Of het snoepje in een emmer, vinden die kids prachtig, groot hoofd wat helemaal in een emmer verdwijnt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:14

[quote="ArlandoO"]Bedankt voor het meedenken!
Het probleem is dat ie niet echt bijt, maar gewoon echt hapt inderdaad als hij maar denkt dat ie wat lekkers krijgt/ziet.
Een briefje ophangen ga ik zeker doen, want er worden regelmatig kinderfeestjes georganiseerd en die mogen dan pony's voeren.
Zodra ze het gekrijs horen staan ze vooraan het hek omdat ze weten dat er eten aankomt..

Zie hier de kern van het probleem!!
Kun je zelf nog zo consequent zijn, maar als bovenstaande gebeurd zal je pony blijven happen!

Mijn pony is ook heel erg op eten. Ze krijgt van mij en stalgenoten NOOIT wat uit de hand.
Laatst vond ik haar vervelend en happerig, bleek dat de stalhouder ze naar een andere wei had gedaan en had gelokt met een voerschep. Ook die ene keer merk ik dus gelijk.
Heel logisch dus dat je pony happerig is in principe.
Consequent niet meer uit de hand voeren dus, ook niet met kinderfeestjes.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:15

Wat een handige tips hierboven, ik ga erin mee! :j Misschien kun je ook eens proberen een steen(tje, niet op doorslikformaat) in je hand te houden en die te geven zodra hij bedelt? Heb het bij mijn shetlander wel gedaan met het happen, hij was énorm verontwaardigd _O-

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:19

Mijn fjord doet het ook hoor. In het begin ook heel erg, heeft mijn fingers flink mee gehad. over gaan op iets geven in een bakje is zeker een goed idee, dan gaat hij niet naar je hand maar weet dat ie enkel iets krijgt in het bakje.
Weet niet of het er al tussen staat maar:
wat ik ook doe is een tik geven, weer aanbieden, weer tik tot hij het heel netjes aanneemt.
Gaat dat ook niet, dan zet ik hem in achteruit, doet ie het weer, nog eens achteruit, uit je persoonlijke zone, zodat ie weet dat het verkeerd is. Je hierbij groot maken, jij bent de baas, het is aanranding van je waardigheid dat hij zomaar eten van je probeert te stelen! Moet hij goed weten, iedereen anders kan het op een andere manier doen, maar jij bent jij en niet al die anderen.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:25

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:31

ik heb het probleem ook met een 6jarige ruin. Wel is dit paard nooit opgevoed geweest, dus het probleem zit er niet zo ingebakken in als de jouwe. Hij is gewoon ontzettend nieuwsgierig. Wat ik nu doe is als hij me probeert te happen maak ik het hem moeilijk, dmv zijn hoofd weg te duwen. Luistert hij dan nog niet, dan moet hij uit mijn ruimte, dus gedaan met aaien, borstelen, aandacht krijgen in het algemeen. En dat vindt hij vreselijk. Let wel op, ik stap niet bij hem weg, hij moet bij mij weggaan en ik verzet geen stap. En als hij rustig wacht buiten mijn ruimte mag hij na een verwerkingsmoment terug bij me komen.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:48

Hier een goed voorbeeld dat jou Haflinger geen respect heeft voor jou persoonlijke ruimte.

Een cursus grondwerk zal het gedrag goed kunnen corrigeren. Ik heb een aantal cursussen gevolgd bij
Petra Vlasblom, http://www.2moons.nl, zij had toen ook een voorbeeld met een fjord die constant hapte en
dat is door grondwerk ( respect voor persoonlijke ruimte) geheel opgelost.

Grz Sabina

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:54

Ik ben bang dat zolang de kinderen mogen voeren, het gedrag niet gaat veranderen. Ik weet niet of je wat weet van leerprincipes, maar het komt er in principe op neer dat je paard onregelmatig beloond wordt voor dit gedrag ( kinderen die mogen voeren, en waarschijnlijk tussendoor ook nog wel door stalgenoten). Dat is dé manier om gedrag in te trainen. De enige kans die je hebt is dat jíj in ieder geval nooit meer iets uit de hand geeft, en verder dit gedrag volledig negeert, dan laat hij op den duur het gedrag bij jou niet meer zien. Grote kans dat het gedrag bij vreemden ( als deze hem zo nu en dan wel voeren) wel blijft bestaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:00

Ik heb ooit zo'n Fjord gehad.
Dat probleem los je heel simpel op: zorg dat hij je in je arm wil bijten op het moment dat je het stroomdraad dichtdoet.............

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:42

@DiaBelle: Voor het inrijden ben ik idd begonnen met grondwerktraining, toen hij laatst weer zo begon te puberen heb ik dit weer terug opgepakt (met mijn instructrice), even terug naar de basis..
Dit gaat nu weer supergoed! Het nadeel alleen is dat wij geen round-pen of een afgesloten bak of iets hebben. In het begin hebben we met paaltjes afgezet (toen hij 4 was en we echt net begonnen en hij nog binnen de lijntjes bleef), maar later denderde hij daar dwars doorheen (helaas). Momenteel doe ik veel lange lijnen met hem en aan de hand trainen (ook met respect voor persoonlijke ruimte, achterwaarts gaan in een hoger tempo etc) en dat vind hij superleuk! Dat achterwaarts gaan was het grootste probleem, wat ook weer te maken had met geen respect voor mijn persoonlijke ruimte, en dat hebben we nu weer goed gekregen gelukkig :D wel met bloed zweet en tranen, want het is me toch een doordrammertje, en ik geef zelf echt niet snel op }:)

En zoals jullie zeggen van die kinderfeestjes, ik ga het zeker eens aankaarten bij de staleigenaren. Ik kan desnoods een emmer neerzetten bij de uitloop dat als er weer een feestje is (waar ik dan ook 9 van de 10x niet bij ben) dat ze hem dan alleen uit de emmer mogen voeren en niet uit de hand.
Kwa stalgenoten: Daar heb ik er maar 5 van, en gelukkig weten die dat hij niet uit de hand gevoerd mag worden i.v.m. dit probleem..
Ik ga het nog wel eens even allemaal extra goed aankaarten, want het is en blijft zo vervelend!

Lotteenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:52

ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen maar
een kennis van mij had dit ook.. die is 5 x flink gebeten door haar paard met als gevolg bang voor het paard veel pijn en dergelijke. niks hielp op een gegeven moment wou haar paard weer bijten en zij had een sigaret in haar hand uit reactie duuwd ze de sigaret tegen de kin van haar paard aan paard heeft nooit meer gebeten.. ( dan heb ik het niet over verbranden )het is misschien wel zielig maar als je op een gegeven moment niks meer met je paard kan door het bijten en dergelijken en hierdoor stopt het... het paard heeft er echt geen jaar last van ofzo..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:27

Lotteenzoo: hier past maar 1 reactie:
Onkunde, dom, en wat mij betreft geen paard waard. Ga eens een boek lezen over paardengedrag, en manieren waarop mensen vaak ongewenst gedrag gewoon intrainen.

De discussie over zielig laat ik hier maar zitten ( klap van een ander paard zal harder aankomen..), maar oefff.... wat een ónkunde....

Lotteenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:31

Ik snap je reactie heb het ook niet zelf gedaan zou het ook niet doen. maar het werkte wel...