Paard niet achteruit van trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_

Paard niet achteruit van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:46

Hallo,

Sinds kort heb ik een nieuw paard en deze wil absoluut niet achteruit uit de trailer.. Nu scheelt het wel dat wij een
2 paardstrailer hebben en hij dan kan omdraaien. Maar heel waarschijnlijk komt er nog een paard bij en dan moeten ze bijde mee
op concours. Dus dan is de mogelijkheid tot omdraaien in de trailer er niet meer..
Hoe kan ik dit het beste aanpakken??

alvast bedankt!!

cYn

Re: Paard niet achteruit van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:49

Ik heb dit probleem ook. Mijn paard kan dus niet draaien in de trailer, en MOET dus achteruit lopen. Ze vind dit werkelijkwaar doood eng.
Als ik ga kijken naar een eigen trailer...wil ik er 1 met een voorlader....
Ik houdt dit topic even in de gaten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:53

Rust houden, en langzaam aan. Je paard zal het waarschijnlijk eng vinden dat hij niets voelt als hij achteruit wil stappen, dat de loopplank lager is dan de bodem van de trailer.

Probeer met behulp van grondwerk het achterwaarts wat meer te bevestigen, en doe dat op de gewone bodem. Laat hem ook eens voorwaarts en achterwaarts over een paar balkjes gaan ook op de gewone bodem. Vervolgens leg je een paar planken neer, waar hij vooruit en achteruit op moet lopen.
Als je de mogelijkheid hebt om de laadklep van de trailer wat op te hogen zodat hij niet zo steil naar beneden gaat, is dat ook al een pre.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:56

Hij blijft ook heel rustig hoor. En met hem omdraaien is die gewoon ook rustig en daarna gaat die er ook weer rustig in. (krijg hem ook niet zo snel over de zeik)

Gewoon achteruit doet die. Dit ben ik na de eerste keer extra gaan oefenen. Maar dat van die planken neer leggen is misschien idd wel een optie! Bedankt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:00

Als je met het laden hem vaker halverwege stilzet en achteruit laat lopen, zal hij ook leren dat het niet eng is om op de loopplank achteruit te gaan.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:01

ik sluit me voor een groot deel bij cassidy aan: eerst oplossen met grondwerk. de 'achterwaarts-knop' meer bevestigen. het is natuurlijk ook logisch dat ze het eng vinden: in hun beleving stappen ze de afgrond in. het is dus zaak dat je paard jou vertrouwt en als jij zegt dat hij achteruit kan, dat hij dat ook werkelijk kan.
werken aan vertrouwen dus.
daarnaast (dat heeft mijn paard heel erg geholpen, ik had dit probleem ook): als je hem OP de trailer zet, niet direct erop zetten, maar op de klep en in de trailer heen en weer jojo-en. dan leert hij met kleine pasjes dat hij ook schuin naar beneden kan lopen. dat jojo-en bouw je dan verder uit totdat hij in de trailer staat en dan weer achteruit loopt.

succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:23

niet eerst het paard de trailer in om te kijken of hij niet achteruit wil maar bij het begin beginnen: eerst 1 stap op de klep en dan achteruit, dan 2 stappen op de klep en dan achteruit en dat met 1 stapje per keer uitbouwen, dan wordt je achterwaarts vanzelf beter :)

Omdraaien op de trailer is niet OK, als je een beetje groot paard hebt dan kan hij lelijk zn wervels zeer doen bij het draaien of zelfs vast komen te zitten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:28

Als de planken een beetje goed gaat, ga dan eerst verder met een balk waar hij achteruit overheen moet stappen. En het jo-jo-en werkt ook erg goed (ging bij mij een beetje ongewild, maar had uiteindelijk hetzelfde effect :Y) )

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:28

Mijn merrie durfde vroeger ook niet achteruit de trailer af. Ze bleef er doodleuk 2 uur in staan.
Het kwam hier eigenlijk op neer, dat ze achterwaarts eigenlijk helemaal niet goed kon.
Begin eerst achterwaarts te oefenen op de gewone ondergrond. Als dat goed lukt bv op een stuk zeil. Al is het maar 1 pasje. Dan kan je haar op een verhoging laten stappen en dan ook weer 1 pasje achteruit en dan steeds weer wat meer. Dan met 2 benen erop en 2 passen achteruit enz.
Als dat allemaal lukt, tot voor de klep, stil laten zetten en dan achterwaarts. Lukt dat, dan 1 pasje op de klep en achterwaarts. Dan weer weg lopen en dan beide voorbenen op de klep en achterwaarts. Net zo lang tot je in de trailer staat en ze achterwaarts gaat.
Ik heb toen een cursus gedaan bij Emiel Voest met haar.
Als je zelf al uit de voeten kan met grondwerk, kan je het vast wel zelf leren.
Veel succes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:57

wat zijn we lekker eensgezind :)

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:41

Dank jullie wel! Ik ga het zeker zo proberen. Vooral die manier van eerst half op de klep en dan achteruit.

Omdraaien is idd slecht. maar als je op de manege komt en hij blijkt ineens niet achteruit de trailer uit te willen dan moet je toch wat ;)

RV_Hasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:01

Het kan ook zijn dat als er straks een ander paard naast staat, dat hijziet dat het niet eng is om achteruit te gaan! Paarden leren ook veel van elkaar! Het zijn tenslotte kudde dieren! Misschien helpt het om ze met zijn tweeen op de trailer te zetten en dan eerst de ene er rustig af te laten stappen en dan je andere paardje.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:03

Dat zou ik niet doen, vooral niet zonder eerst achteruit te oefenen. Mijn paardje had zijn beste vriendje naast zich staan die heel rustig uit de trailer stapte... maar daarom ging hij er echt niet achteruit!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:04

Mijn merrie had dit ook. Die wilde er niet in omdat ze er ook niet uit durfde.

Ze dook helemaal in elkaar en kon achter alleen nog op haar tenen staan.

Ik heb haar naar Annemarie van de Toorn gebracht. Nu geen problemen meer. Op inet heb ik een paar filmpjes staan. Die linkjes kan ik nu niet plaatsen maar als je op youtube zoekt op malenedres dan kom je ze vast wel tegen. Het zijn er een stuk of 4.
Dan zie je hoe ze het oplossen. Ze komt dus helemaal op haar tenen de trailer uit.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:29

Mijn 2.5 jarige ging toen ze voor de 1e keer de trailer op was, er meteen netjes achteruit af. Waarom? Omdat ik via grondwerk haar had geleerd om rustig op stem naar achteren te gaan. :)

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 23:49

Ik heb vandaag geoefent met half op de klep staan en dan naar achteren. In het begin wou die dit ook niet, maar later ging dit gewoon goed.
Toen maar voor de helft in de trailer. Meneer deed in begin beetje moeilijk. maar hij snapte dat die naar achteren moest! Morgen ga ik het weer proberen en dan gaan we nog stukje verder de trailer in

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:53

wat goed dat het beter gaat! Er zijn veel goede tips gegeven. Dit probleem kun je echt oplossen! (maar niet tijdens het uitladen)

achterwaarts oefenen in de bak is ook goed, aan de hand. Of bv tussen 2 hindernissen door, zodat het ook een smalle doorgang is net als een trailer.

succes!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:25

Heel goed dat je al aan het oefenen bent en dat er vooruitgang in zit. Ik zou net als wat rakni zegt het eerst heel goed bevestigen zonder de trailer en als dat goed lukt dan pas de eerste pasje op de klep zetten.
Succes verder!

eddymodde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:36

Wellicht kun je met behulp van mijn gratis E-book over veilig en succesvol trailer laden ook nog inspiratie opdoen.
Hier kun je het E-book vinden: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/

Vriendelijke groeten,
Eddy

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:28

Vroeger had ik altyd een new forrest met precies hetzelfde probleem
ik kreeg hem dan ook echt met geen mogelijkheid achteruit de trailer uit.
wij hadden vroege 2 paarden en een 2 persoonstraile
dus we haalden het schot ertussen uit en draaide hem in de trailer.
je kunt e wel op doorgaan dat hij er achterwaarts uit moest
maar dan krijgt hy er misschien angst voor
en zul je hem helemaal de trailer niet meer in of uit krygen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:18

NOOIT leren om te draaien op de trailer, als hij een keer knel komt te zitten heb je zomaar een stel wervels in de knoop of een kogel verdraaid....
Gewoon achterwaarts leren is de meest simpele en handigste/veiligste oplossing. Dat is gewoon te trainen en als het je niet lukt doe je dus iets verkeerd en zoek dan hulp ipv te leren omdraaien.

Aan TS, het klinkt alsof je maar een paar keer hebt geoefend, een keer of 3 of zo, dat gaat niet werken. Trek daar gewoon iets meer tijd voor uit, slechts een paar keer oefenen werkt minder goed dan even doorgaan en zorgen dat het een heel aantal keer goed gaat. Dan positief afsluiten en een dag later weer proberen.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 16:13

Klopt ik heb inderdaad maar een paar keer geoefend met succes. Heb nergens geen problemen meer mee.. Kan hem gewoon in 2 paardstrailer zetten zonder tussenschot en dan gaat ie normaal achteruit, met tussenschot ook en ook in een normale 1 paardstrailer.. Hij vond het gewoon raar dat de klep af liep denk ik..

maar iedereen nog heel erg bedankt voor de tips!!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:45

Amigo_ schreef:
Klopt ik heb inderdaad maar een paar keer geoefend met succes. Heb nergens geen problemen meer mee.. Kan hem gewoon in 2 paardstrailer zetten zonder tussenschot en dan gaat ie normaal achteruit, met tussenschot ook en ook in een normale 1 paardstrailer.. Hij vond het gewoon raar dat de klep af liep denk ik..

maar iedereen nog heel erg bedankt voor de tips!!

Super leuk om te horen dat het zo goed gegaan is. Zo zie je maar weer. Oefening baart kunst!