Wanneer bij elkaar in de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Wanneer bij elkaar in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 11:00

Onze 2,5 jarige is zaterdag thuis gekomen. Alles is goed gegaan en hij is erg braaf.

We hebben hem nu in de wei naast onze merrie (zijn moeder) en onze ruin gezet. De ruin is braaf en wil graag kennis maken maar onze merrie gedraagt zich als een echte feeks. Als ons jonge paard ook maar iets dicht bij het hek wil komen dan komt ze aanrennen met oren in de nek en tanden bloot. De ruin mag er ook niet bij.

Op stal zou hij naast onze merrie komen te staan maar we hebben open stallen en dat ging dus echt niet goed. Merrie ging helemaal door het lint. Snel gewisseld en nou staat de ruin naast hem. Dat gaat wel goed.

De bedoeling is dat ze bij elkaar in de bak komen te staan om de wei in de winter te sparen. Maar wanneer kunnen ze bij elkaar in? Pas als de merrie niet meer zo heftig reageert? Mijn merrie kennende kan dat nog wel even duren als het uberhaupt over gaat. Ze is zo dominant.

We hadden gedacht eerst de ruin bij hem in te laten en dan een dag later ook onze merrie. Maar hoop niet dat het zo heftig zal gaan dat 1 vd beide ernstig geblesseerd raakt. Of gebeurd dat eigenlijk nooit? Heb uit voorzorg de achterijzers vd merrie er al onder weg laten halen.

Wat vinden jullie?

Palmera

Re: Wanneer bij elkaar in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:50

Geef het de tijd. Laat ze eerst maar aan elkaar wennen op afstand. Komt vanzelf goed, in bijna alle gevallen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:26

misschien als ze hengstig wordt dat ze dan wat toegeeflijker wordt naar haar zoon en ze dan in de stal naast elkaar zetten?

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:31

Misschien de ruin er wel bij zetten, en de merrie nog achter een draadje? Dan kunnen ze langzaam aan elkaar wennen. Het heeft even tijd nodig, komt vast wel goed!

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:48

Ja ik zou ook de ruin erbij zetten en dan de merrie. Maar is het nog een hengst of al geruind?

Als hij nog hengst is of nog veel hengsten gedrag heeft is het vrij logisch dat de merrie zo reageerd. Rond die leeftijd worden de jonge hengsten in het wild namelijk ook uit de kudde gegooid om inteelt te voorkomen.

Die merrie gaat het op een gegeven moment wel accepteren, maar je moet het nog even de tijd geven denk ik.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:18

We hebben vanmiddag onze ruin erbij in gelaten. Dat ging heel erg goed. Onze merrie vond het volgens mij niet zo leuk. Morgen gaan we het denk ik proberen om ze met z'n 3-en te zetten.
We zijn thuis dus als het echt mis gaat zijn we er snel bij.