wat kan je doen met een veulen van ander half jaar..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meesje89

wat kan je doen met een veulen van ander half jaar..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 18:43

Hallo,

Ik heb zinds kort een veulen van ander half jaar oud samen met een vriendin,, Maar nu vraag ik me af wat ik zoal kan doen met een veulen van ander half jaar oud.. Hij kent namelijk bijna alles al,, Voetjes geeft hij op commando,, poetsen & wassen vind hij ook helemaal geen probleem.. We gaan regelmatig het park in om daar een rondje te lopen,, het verkeer geeft hij ook helemaal niks om en de zweep vind hij ook helemaal niet eng..

Heeft iemand nog ideeen of suggesties wat we kunnen oefenen en proberen??

dblijham

Re: wat kan je doen met een veulen van ander half jaar..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:47

Mijn veulen van bijna anderhalf jaar gaat in december de opfok in zodat hij nog anderhalf jaar echt jong paard kan zijn en kan spelen.
Je jaarling kent al heel veel, laat hem dan nu nog even genieten van zijn jeugd.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:54

Op het land zetten met leeftijdgenootjes!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:55

Ik volg dit even :)
Maar denk gewoon afentoe is een wandelingetje maken dat dat niet zoon kwaad kan voor derest zoveel mogelijk in de wei op paddock :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:05

Lekker de wei op met leeftijdsgenootjes.
Het belangrijkste wat een jong paard moet leren, kent hij al.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:08

Mijn pony is nooit in de opfok geweest,
Maar toen die anderhalf was borstelde ik hem, wandelen, zn baasje voor mij longeerde hem al vanaf 1 jaar, ik was 10 maar wist wel dat dat dus echt niet moest dus daar ben ik gelijk mee gestopt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:10

Niets, gewoon lekker in het land zetten en er alleen uit halen voor de nodige dingen (hoefsmid, ontwormen, weiland wisselen enz).

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:16

Je kunt hem of haar ook gewoon heel rustig en spelenderwijs wegwijs maken in de voorbereidingen op het werk.
Dat heb ik met mijn paardje destijds ook gedaan en ik heb er alleen maar gemak van gehad.
Dus; grondwerk, tussen blakjes door en er voorzichtig overheen, een stapje of twee terug.
Voorzichtig een dekje op de rug, longeersingeltje zodat hij al gewend raakt aan druk op zijn buik.
Neem een stoel, zet die naast hem neer en ga er eens op staan, zodat je boven hem uitkomt, aai hem dan op zijn rug, zijn billen en op de plaatsen die misschien wel aanraakt bij het op en af stijgen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je het niet moet overdrijven, dus elke dag voluit er mee bezig zijn, het beestje moet ook een jong paad kunnen en mogen zijn.
Maar om het drie jaar in de opfok te gooien en dan in een mand zadelmak proberen te maken zie ik ook niet zitten.
Dan wordt hij volledig overvallen. Ik maak hier ook telkens mee dat mensen die het op deze manier doen later problemen met het paard krijgen en het dan maar gooien op : Hij begint kuren te krijgen.
En ze snappen al helemaal niet dat mijn paardjes ( ik heb er drie groot gebracht) nooit gebokt of steegs geweest zijn tijdens het inrijden.
Dit geldt natuurlijk niet voor iedereeen en elk paard, ik wil niemand beledigen of hun methodes afkraken, maar waarom zou je met een jong paard al niet de nodige dingen mogen doen? De opvoeding van een kind begint toch ook niet pas op het moment dat hij of zij naar school moet?
En kijk anders eens in het boek "Van veulen tot rijpaard" van Richard Maxwell, daar staan een heleboel leuke en nuttige dingen in om je jonge paard zo geod mogelijk op te voeden.

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:20

Wel een belangrijke toevoeging: als je iets met je paardje doet: houd het dan kort, max 20 minuten en houd het altijd speels en aangenaam.
Ik vind nu op de wei zetten met leeftijdgenootjes zeker een goed idee.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:44

vooropgesteld dat een 1,5 jarige vooral veel in de wei moet lopen met soortgenoten, kun je wel een paar dingen doen:
- zorg dat hij het halster kent
- leren meelopen
- leren voetjes geven
- leren aangeraakt te worden, ook neus, oren en benen (noodzakelijk voor dierenarts/tandarts/hoefsmid!)
- leren achterwaarts gaan

dat zijn zo'n beetje de dingen waarvan ik vind dat ook een 1,5 jarige moet kunnen, zeker in verband met de nodige behandelingen, mocht dat een keer moeten.
deze dingen heb je je paard trouwens in 10 minuten geleerd en daar hoef je geen uren op te oefenen. succes!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:38

Omgang met een veulen is geen rijtechnisch probleem ;) Daarom verplaatst van RT-P naar OPG.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:38

ik heb ook een anderhalf jarige. ik poets hem en wandel 1 of 2 keer per week wat met hem langs de weg(op het fietspad) af en toe hooguit 1 keer per maand( nu niet bak is onbegaanbaar) doe ik wat oefeningetjes in de bak. als achteruit (2 stapjes) wijken voor druk. en verder staat hij lekker veel op het land met zijn vriendjes. niet teveel tegelijk willen. is heel verleidelijk maar je hebt tijd zat. en geniet lekker van je paardje veel knuffelen.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:43

toen mijn welshje klein was ging ik met hem zo af en toe een stukje lopen.
hij moest leren stilstaan tijdens borstelen, hij zag er in die tijd wat vieser uit als nu omdat ik hem meestal liet staan in de wei zodat ie lekker kon rennen. hoeven krabben kon hij eerlijk gezegd pas toen ie 2 was. hij was met zijn 1jr nog nauwelijjks in handen geweest. dus ideaal om hem naar me eigen hand te zetten.

majlen_put

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:48

ik leer veulens nooit truckjes ik ga gewoon wandelen borstelen wassen enz

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:41

op het land in een gemengde groep paarden of in de opfok zetten is mijn mening , wel is het handig als ze aan een halster kunnen lopen en een hoefsmid verdragen .

Meesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 12:20

Hee,,

Bedankt allemaal voor jullie tips!
Er zitten zeker een paar goede bij, waar ik wat mee kan.. Helaas kunnen we hem niet met zn leeftijd genootjes in de wei zetten,, We staan nu op een stalling waar dat niet kan en ook niet de hele dag in de wei, daar balen we wel erg van. We zijn ook zeker opzoek naar een andere stalling.

Maar allemaal bedankt!!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:23

In de wei zetten met het liefst verschillende leeftijden.
Wat Anyw1 zegt, vind ik fijn als een veulen dat kan. Meer leren is niet nodig..
Veulen moet je niet teveel mee willen doen. Wacht liever nog een jaartje, zodat je hem dan heel rustig kunt laten wennen aan meer :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:05

Op zoek gaan naar een andere stal waar hij lekker met vriendjes op het land/paddock kan staan, meer voorlopig niet :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:05

Meesje89 schreef:
Hee,,

Bedankt allemaal voor jullie tips!
Er zitten zeker een paar goede bij, waar ik wat mee kan.. Helaas kunnen we hem niet met zn leeftijd genootjes in de wei zetten,, We staan nu op een stalling waar dat niet kan en ook niet de hele dag in de wei, daar balen we wel erg van. We zijn ook zeker opzoek naar een andere stalling.

Maar allemaal bedankt!!

dat klopt , daar zijn de daarbedoelde opfok stallen ook voor , en op een pension stalling doen ze hier ook niet aan , je zou eens kunnen kijken naar een opfok stal in de buurt bij jou , want het is wel het beste voor je veulen.(enter)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:14

1,5 vind ik al geen veulen meer, hihi..
Heb ook een 1,5 jaar oud paard. Ze staat lekker in het land met een vriendje en haar moeder (ze is wel afgespeend hoor!!)
Ik doe weinig met haar, even knuffelen in de wei en alles aanraken. Ze kan vast staan, meelopen en voetjes geven. De basis herhaal ik wel eens, maar verder hoeft ze niet veel.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:31

ik zelf vind anderhalf nog steeds de veulen periode. meestal worden ze ook pas na 2,5 of 3 jaar weer uit de opfok gehaald en dan is het nog steeds de vraag of ze volwassen genoeg zijn om aan het werk te gaan.

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:54

spretje schreef:
Je kunt hem of haar ook gewoon heel rustig en spelenderwijs wegwijs maken in de voorbereidingen op het werk.
Dat heb ik met mijn paardje destijds ook gedaan en ik heb er alleen maar gemak van gehad.
Dus; grondwerk, tussen blakjes door en er voorzichtig overheen, een stapje of twee terug.
Voorzichtig een dekje op de rug, longeersingeltje zodat hij al gewend raakt aan druk op zijn buik.
Neem een stoel, zet die naast hem neer en ga er eens op staan, zodat je boven hem uitkomt, aai hem dan op zijn rug, zijn billen en op de plaatsen die misschien wel aanraakt bij het op en af stijgen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je het niet moet overdrijven, dus elke dag voluit er mee bezig zijn, het beestje moet ook een jong paad kunnen en mogen zijn.
Maar om het drie jaar in de opfok te gooien en dan in een mand zadelmak proberen te maken zie ik ook niet zitten.
Dan wordt hij volledig overvallen. Ik maak hier ook telkens mee dat mensen die het op deze manier doen later problemen met het paard krijgen en het dan maar gooien op : Hij begint kuren te krijgen.
En ze snappen al helemaal niet dat mijn paardjes ( ik heb er drie groot gebracht) nooit gebokt of steegs geweest zijn tijdens het inrijden.
Dit geldt natuurlijk niet voor iedereeen en elk paard, ik wil niemand beledigen of hun methodes afkraken, maar waarom zou je met een jong paard al niet de nodige dingen mogen doen? De opvoeding van een kind begint toch ook niet pas op het moment dat hij of zij naar school moet?
En kijk anders eens in het boek "Van veulen tot rijpaard" van Richard Maxwell, daar staan een heleboel leuke en nuttige dingen in om je jonge paard zo geod mogelijk op te voeden.

Ik ben het helemaal met je eens. Het moet wel op een speelse manier gedaan worden het moet geen arbeid zijn! Zo heb ik ook vroeger meerdere jonge paarden het bit als fijn en lekker doen leren. lekker wat appelstroop erop. even proeven, het eraf likken en weer klaar.

Het is toch fijn als je een veulen koopt van iemand die hem al gewend heeft gemaakt met poetsen, hoefjes geven, verkeer, pionnen, zeil, eventueel al een klein dekentje op zijn rug met een longeersingeltje zo scheelt dat een hoop met inrijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:58

naar m kijken hoe ie met vriendjes speelt en er voor zorgen dat ie op tijd bekapt en geent en ontwormd wordt. vast af en toe wat met zijn opvoeding doen,halstertje meelopen \stilstaan voetjes vasthouden dat werk =kleuterklas