Kent iemand dit gedrag? Wat er aan te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LSignora

Kent iemand dit gedrag? Wat er aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:47

Hallo allemaal,

Een kennis van mij heeft een jonge kruising haflinger die op dit moment raar gedrag vertoont, misschien dat jullie weten hoe dit op te lossen?

De pony is nu 5 jaar oud waarvan 2 jaar bij haar, toen ze de pony kocht was het een zielig hoopje paard dat vanaf dat ze van de moeder weg is alleen in een klein weitje heeft gestaan. Ze heeft tot haar 3de dus totaal geen contact met mensen of soortgenoten gehad. Eenmaal bij haar is ze begonnen met de basis dingen, dit ging eigenlijk allemaal prima, de pony was wel wat dominant maar dit was ook al snel minder. Ze gedroeg zich echt prima , na een tijd is ze begonnen met longeren en vervolgens het inrijden, dit gaf ook geen problemen. De pony is nu zo ver dat die gewoon met een ander paard na buiten kan. De pony staat trouwens nu niet meer alleen maar heeft een shetlander als vriendje, hier wist ze in het begin geen raad mee maar dit gaat nu prima.

Nou is het geval dat ze 2 weken terug weer na de smid is geweest om te bekappen, sinds dien vertoont ze heel raar gedrag. Als je haar op de benen of de buik aanraakt dan piept ze heel erg en slaat ook gericht. Ze wordt dan ontzettend dominant en wil je het liefst uit de wei trappen. Aanrakingen op haar hals of hoofd vind ze prima, dan staat ze heel ontspannen maar als je richting haar benen gaat dan gaat ze helemaal door het lint. Het opzadelen gaat verder prima , ook het aantrekken van de singel vind ze prima, maar als je met je handen haar buik of benen aanraakt dan piept ze ontzettend en slaat ze. Met rijden is er niets aan de hand en is ze ontzettend braaf. Maar het rare is dat ze het sinds de smid doet terwijl ze al vaker bij deze smid is geweest , toen was er niets aan de hand. De smid is ontzettend rustig met haar zodat ze geen angst zou ontwikkelen. Tijdens het bekappen was er ook niets aan de hand, ze stond gewoon rustig en ontspannen, het was dan ook zo gebeurd.

Het gedrag is ze echt van de een op de andere dag gaan vertonen, ze is nagekeken door de DA en osteopaat maar er is echt niets mis met haar lichamelijke deel. Ze vertoont dit gedrag ook bij iedereen , het hangt niet af van de persoon die haar aanraakt. Het rare is dat ze haar frustraties op de shet uit, als je met haar aan het werk bent geweest en je zet haar terug dan moet hij eraan geloven, dan jaagt ze er achteraan, dit duurt zo'n 5 min en dan staan ze weer samen te kroelen en te grazen.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat je er aan zou kunnen doen?

De pony is dus niet van mij , maar ik ga geregeld met die kennis een buitenritje maken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:50

pijn? pismerrie? Dat is eigenlijk het enige wat ik zou kunnen verzinnen..

LSignora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:51

Ja ik ook, daarom is het eerste wat ze gedaan heeft de dierenarts gebeld maar die kon niets vinden. Als je haar met wat anders aanraakt vind ze het ook prima maar als je haar echt aanraakt dan vertoont ze dit gedrag.
We hebben geprobeerd de peesbeschermers om te doen met z'n vuil op raap ding, geen enkel probleem maar buk je en doe je dit met de hand dan piept ze weer zo en slaat ze gericht.
Laatst bijgewerkt door LSignora op 31-10-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:53

Persoonlijk denk ik dat het de pony allemaal gewoon even te veel is. Maar ik ben geen deskundige.
Paar weekjes vakantie geven en dan weer eens kijken hoe ze is. Het kan best zijn dat de hoefsmid de druppel is geweest
Als je kijkt naar haar eerste 3 onbezorgde levensjaren en wat ze nu allemaaal doet, kan het best zijn dat haar hoofd even volzit.

LSignora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:55

stoer schreef:
Persoonlijk denk ik dat het de pony allemaal gewoon even te veel is. Maar ik ben geen deskundige.
Paar weekjes vakantie geven en dan weer eens kijken hoe ze is. Het kan best zijn dat de hoefsmid de druppel is geweest
Als je kijkt naar haar eerste 3 onbezorgde levensjaren en wat ze nu allemaaal doet, kan het best zijn dat haar hoofd even volzit.

Ze heeft een goede ander halve week rust gehad, ze gaat trouwens maar 1 keer per week op buitenrit, de rest lekker longeren en poetsen. De anderhalve week heeft ze dus echt compleet rust gehad maar dit had totaal geen resultaat, het gedrag is nu nog erger.
Het rare is dat ze tijdens het rijden mooi ontspannen aan een lang teugeltje rondloopt met de oortjes na voren.
Laatst bijgewerkt door LSignora op 31-10-10 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:57

Uitkijken met het woord dominant. Hier is wellicht sprake van verdediging en frustratie. Niet elke uiting van "aanval" is een teken van dominantie.
Dit gedrag past bij pijn en angst uiting. Het kan zijn dat ze geen echte pijn(meer) heeft, maar daar wel bang van is (dat aanraking dat zal veroorzaken).
Nu, wat te doen? Als er echt niks aanwijsbaar mis is:
Consequent wel gewoon de buik en benen meenemen met poetsen zonder er teveel aandacht aan te besteden. Hoe minder je er aandacht aan besteedt hoe minder ze zelf er een punt van blijft maken.
Je kunt best elke keer wat meer, je hoeft niet meteen alles te poetsen. Zie het als een proces naar verbetering, verwacht geen wonder oplossing die in een keer werkt.