ik wil graag iets vertellen over leiderschap bij een paard. de informatie komt van mijn eigen site ; http://www.webklik.nl/yefebra
opmerkingen en kritiek mag natuurlijk ,maar houd het netjes .
Ik vind het toch wel belangrijk om ook een stukje hierover op mijn site schrijven . Ik krijg namelijk af en toe wel berichtjes van kinderen waarvan het paard over hen heen loopt , letterlijk en figuurlijk. Vaak wordt het probleem bij het paard gezocht , terwijl vaak de eigenlijke reden is dat de verzorger of eigenaar niet genoeg leiding geeft aan het paard . Dat kan ik me helemaal voorstellen,want dat is ook best wel lastig ! Velen willen vrienden zijn met het paard en gelijk zijn . Maar eigenlijk is dat onmogelijk bij een paard , gelijk bestaat niet , dat gaat tegen de natuur in .En omdat de eigenaar de leiding niet neemt , gaat het paard de leiding nemen . Dat is heel natuurlijk gedrag . Eigenlijk het gedrag om te kunnen overleven . Want als er geen leider is in de kudde .. wie zorgt er dan dat de paarden veilig zijn , en dat hen niets overkomt ? Leidersschap is de mooiste vriendschap.
Er onstaan geweldige vriendschappen tussen paard en mens , als de mens de leiding neemt . Het paard zal zich veilig voelen bij jou , en weten dat hij je kan vertrouwen , en daarnaast vind hij het ook nog eens geweldig om met je te werken ! zo zie je maar hoe belangrijk het is om leiding te nemen .
Dat is wel heel mooi zo'n site en ik vind het heel goed dat je dit doet, helaas is er ook een stukje gevoel voor nodig en missen veel mensen dit. dit is helaas niet te leren...
Wat ik bijv. bedoel; laatst had een meisje hier een nieuw paard die ze in de bak even los liet, toen kreeg ze m dus niet meer te pakken. Merrie liep net steeds even voor haar uit. Ik doe zelf altijd stilstaan, toe lopen, stilstaan, toe lopen. Dus ik ook dat meisje dit uitleggen en wanneer ze moest stilstaan en wanneer toe lopen. Maar nog lukte het haar niet. Toen heb ik de merrie even van me afgejaagd en daarna het zelf gedaan en toen had ik haar binnen 20 sec. Toen weer meisje laten doen maar weer kreeg ze het niet voor elkaar. Echt, het is een bepaald gevoel cq. uitstraling die je over moet brengen en er zijn zoveel mensen die dat niet aanvoelen of zien.
oke, ik begrijp het . want ookal loop je nog zo zelfverzekerd op hem af , als je van binnen niet helemaal zeker bent van je zaak , wordt het meteen lastiger .
is dit een beetje wat je bedoelt ?
Esther43
Geplaatst: 31-10-10 17:28
Ik denk dat je dat gevoel krijgt als je speelender wijs met paarden leert omgaan. Toen ik 7 was lag ik al in de wei naar paarden te kijken, mischien dat je omdat je zo jong bent die taal wat sneller oppakt?
amsterdam_30
Geplaatst: 31-10-10 17:28
Je maakt hier reclame voor web... dat lijkt mij niet de bedoeling.
delerium
Geplaatst: 31-10-10 17:29
voor reviews over je site kun je op LN terecht. Hier een slotje.