ik wil jullie iets vertellen over de Join-up.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

ik wil jullie iets vertellen over de Join-up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:25

hoi iedereen ,

ik hoor heel vaak om mij heen kinderen zeggen dat ze een join-up gaan doen om redenen waarvoor de join-up eigenlijk helemaal niet bedoeld is .
daarom wil ik er graag iets over vertellen .

de informatie komt van mijn eigen site www.webklik.nl/yefebra ( bitloos ridjen , vrijheidsdressuur , gedragsproblemen , horsemanship etc) sorry als sommige dingen niet 100% kloppen.

join-up.

Join-up kan een hele handige manier zijn om in de toekomst beter met je paard te kunnen werken , maar helaas ontstaan er zo af en toe ook wel eens misverstanden over.

Ik lees wel eens boeken waarin wordt verteld dat de join-up met name bedoelt is voor angstige , en getraumatiseerde paarden , om zo vertrouwen te krijgen . Maar dit is eigenlijk niet het principe achter de join-up.

Het is je waarschijnlijk wel bekend dat in een wilde kudde paarden altijd een hengst de leiding heeft en een oudere merrie . De merrie beslist waar de kudde gaat eten drinken op die dag . Nou zitten er regelmatig (jonge) paarden in de kudde , die nog wel eens over de grens van de leider geen willen gaan . Die worden dan als straf uit de kudde gezet . Wat daar zo erg aan is ? Een paard alleen in het echte wild , kun je vergelijken met de doodstraf. Omdat het alleen in het wild gewoon enorm gevaarlijk is . Daarom smeekt het jonge paard om terug te mogen in de kudde . Een join-up wordt vaak gewoon uitgevoerd in een paddock of iets dergelijks , dus écht gevaarlijk is het niet voor een paard , maar wel heel naar, als de mens hem onnodig straft door hem op te jagen en dus alleen te laten voelen .

hoe voeren wij de join-up uit ?

* stap 1; We jagen het paard weg door met een lijn naar hem toe te zwiepen

*Je neemt een dominante houding aan

* Als het paard wil stoppen jaag je hem ruw verder

* Je wacht op het teken van het paard waarbij hij aangeeft terug te willen komen ( kauwen en likken)

* Dan draai je je langzaam van hem weg en nodigt hem daarbij uit om bij je te komen .

* Om te testen of de join up gelukt is loop je een stukje weg en kijk je of het paard je volgt . ( en jou dus als leider ziet )

wanneer is het écht nodig om de join-up uit te voeren ?

* Als je een paard hebt dat contenu over je grenzen heen gaat en geen respect voor je heeft.

*Als je al meerdere , minder harde, manieren hebt geprobeert om respect te krijgen .

WAT IS BELANGRIJK NA EEN GESLAAGDE JOIN-UP?

* Het is belangrijk dat je de leidende houding die je bij de join-up had , ook blijft houden . Om een terugval te voorkomen .

* wat vaak gezegt wordt is dat je de join-up steeds moet blijven herhalen en herhalen , dit is niet goed , het hoort een eenmalige actie te zijn . behalve als het niet is gelukt , maar als je goed weet wat je doet , lukt het altijd !

Jolliegirl

Re: ik wil jullie iets vertellen over de Join-up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:27

Er zijn echt al tig topics over een join up. Dit voegt weinig meer toe denk ik... :)

Ik heb nog nooit een JU hoeven gebruiken, maar een paard heeft zeker respect voor me.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:29

oei oke, sorry daarvoor.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:54