shetlander onbehandelbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bornie97

shetlander onbehandelbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:31

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik verzorg de 5 shetlanders van mijn opa. Een merrie heeft vorig jaar een hengsteveulen gekregen. Vanaf de eerste dag was hij al bijterig en bokkerig, maar we dachten dat gewoon speelsheid was. Na scheiden van zijn moeder, kregen we hem echt niet meer te pakken. Als de hoefsmid komt, hebben we 5 man nodig! Zijn moeder was ook vaak kribbig, maar dat is nu oer. Mijn opa heeft reuma en het zou veel makkelijker zijn als we Boy gewoon konden pakken.

Hopelijk hebben jullie tips!

capopjekop

Re: shetlander onbehandelbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:34

Klinkt als een gevalletje onopgevoede pony. Is hij nog hengst? Anders zou ik overwegen om hem te laten castreren, vaak worden ze daar rustiger van. Is er veel met hem geoefend? Anders kun je natuurlijk ook niet van een pony verwachten dat hij rustig is bij de smid en dat hij makkelijk te pakken is in de wei. Wat meer achtergrondinfo is denk ik wel handig om wat tips te kunnen geven.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:38

We hebben hem geprobeerd op te voeden, maar we krijgen hem niet te pakken. Hij eet uit onze hand, maar hef je je hand op om hem te pakken sjeest hij ervan door. We hebben ook niet echt de mogelijkheden om echt goed op te voeden. Oude stal enz... Wel grote weides. Maar ik moet alles zelf kopen. De shetlanders zijn ook erg op zichzelf, ik heb ze nog maar 1,5 jaar als verzorgpony's. Mijn opa wil hem niet laten castreren, is ie niet waard zegt hij. En van mijn opa hangt alles af |(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:40

Maar gaat hij de rest niet dekken dan? Of staat hij apart of met andere hengsten en ruinen? Voor opvoeden heb je geen luxe stal nodig, maar wel veel geduld en consequent handelen :)

Hoe wordt hij gehouden verder? Hoe vaak ga je naar hem toe enz?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:41

Denk dat het enige dat gaat helpen is om hem een tijdje op stal te zetten!!
Wij hadden afgelopen jaar 2 van zulk soort dames :P Een tijdje op stal gezet. Steeds even gepakt, eruit en weer terug. Beentjes geven (was ook echt een ramp :D ) En het gaat nu echt een heel stuk beter!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:41

Moet hij hengst blijven? Anders is ruinen misschien een optie?
En bij het pakken wat lekkers meenemen, goed gedrag belonen en stout gedrag afstraffen met stem of eventueel een tik als hij echt bijt.

Hij is overigens niet te jong gespeend? En er zijn geen medische redenen?

Succes!

Edit: zag dat ruinen al genoemd werd. Maar gaat hij dan idd anderen niet dekken?
En w.b.t het niet laten pakken; pakken jullie hem alleen als hij "wat naars moet" zoals smid? Of ook wel gewoon? Misschien een klein stukje touw aan halster laten, zodat je hem beter kunt pakken?

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:25

ik denk dat ruinen wel een goede optie is.
dat zou wel alles kunnen veroorzaken
omdat shetjes al eigenwijs van zichzelf
zijn, ik hoop voor je dat dit snel ophoud

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 13:17

ja dat denk ik ook, ik zal het wel nog een keer aan mijn opa vragen. Hij heeft een half jaar op stal gestaan, we dachten dat het over was, totdat hij ontsnapte en de volle laag van de merrie's kreeg! We gaan ook weer met hem bezig, bedankt voor de tips!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:33

Wat is de bedoeling met dit hengstje?
Wil je opa hier later mee gaan fokken? Of loopt het hengstje in het land omdat een groep shetjes er gewoon leuk uitziet?
Ruinen is te duur zeg je al, dus tja..

Wij hebben dit vroeger ook een keer aan de hand gehad, en bij ons is de shetlander in kwestie nog eenmaal gevangen om met de trailer naar Bifiland te gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:07

Maar staat hij nu met andere paarden of alleen? Een jong dier heeft contact en opvoeding van oudere dieren nodig om tot een sociaal dier op te groeien.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:11

Achterstallige opvoeding.
Zou hem van de moeder halen en op stal zetten. En iedere dag mee aan de slag gaan . Begin met eenvoudige ,leuke dingen, zoals grazen aan de hand , wandelen, poetsen............. maar geef hem geen kans meer om op de loop te gaan.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 18:05

hij is van zijn moeder, heeft een half jaar op stal gestaan en als hij bij zijn moeder komt, krijgt hij een trap!:(

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:03

Dat hij een trap van zijn moeder krijgt is heel normaal. Maar zoals al eerder gevraagd is, staat hij gewoon tussen de merries? Of apart met andere ruinen/hengsten?
Ik zou hem eerst nog niet afstraffen voor het bijten. Eerst moet je zijn vertrouwen winnen, dat lijkt hier nog niet aanwezig te zijn als je 5 man nodig hebt voor een bekapbeurt!

En inderdaad pleiten voor castratie. Als dit langer doorgaat, kan het echt uit de hand gaan lopen. Ik heb een shetlander gekend die echt super agressief was geworden doordat hij door had gekregen dat de mensen hem eng vonden als hij naar ze uit viel. Gevolg was een aantal mensen richting ziekenhuis en een pony die door niets of niemand gevangen kon worden, hij draaide zich dan vliegensvlug om en trapte gericht met 2 benen.

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:10

ik denk dat het handig is hem gewoon een tijdje op stal te zetten, en er dan gewoon af en toe uithalen. als hij eenzaam word op stal kan je er een andere shet bijzetten. ;)
ik hoop dat het snel word opgelost voor je !

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:14

TS heeft al gezegd dat hij al een half jaar op stal is geweest. Heeft dus niks geholpen.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 17:44

hij staat ook alleen. we hebben hem nu wel een halster omgekregen, maar daarna ging hij ervandoor. we kunnen hem wel gewoon aaien, wil je hem pakken, is hij weg!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:50

Ik zou hem bij andere pony's zetten. Negeer hem dan gewoon en ga met de andere pony's aan de gang. Hij zal dan waarschijnlijk uit zich zelf toenadering gaan zoeken als hij merkt dat de andere niet van jou wegrennen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:05

Inderdaad, dat is ook nog een hele goede oplossing. Heb ik zelf ook ooit toegepast, met een zeer goed resultaat! Negeer hem echt compleet, kijk niet eens naar hem, doe alsof hij lucht is. Dan voelt hij zich toch wel een beetje alleen, vooral als je veel met de anderen bezig bent waar hij bij staat. Als hij naar je toekomt, ook nog niks doen, blijf hem negeren. Na een tijdje heel voorzichtig aaien, en dan weglopen. Zo steeds uitbouwen.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:25

Ik mag hem niet zomaar in een andere wei zetten, omdat we hem er niet meer uit kunnen halen en de merrie's dan uitbreken! :(

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:02

Toen we onze shetlander van anderhalf net kregen, liet ze zich ook niet pakken. Uiteindelijk hebben we haar toch te pakken gekregen door haar in een hoekje te drijven. Toen hebben we een stukje touw van ong. 10 cm aan haar halster laten hangen. Dan gelokt met voer, met 2 handen bij elkaar, met de ene hand voeren en de andere het touwtje pakken. Dan zo snel mogelijk het halstertouw eraan, maar niet aan trekken. Goed belonen. Binnn een paar dagen kon het touwtje eraf en liet ze zich zo pakken. Nu zijn we een paar weken verder en kunnen we haar rustig het halster om en af doen. De truc is natuurlijk dat ze leuke dingen gaat doen als je haar pakt. Dus touwtje eraan: we gaan naar de wei. Moet ze weer uit de wei? Ze krijgt op dit moment geen water in de wei, ze staat er maar een paar uur, dus als ze terug gaat krijgt ze water.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 16:34

nynke55 schreef:
Toen we onze shetlander van anderhalf net kregen, liet ze zich ook niet pakken. Uiteindelijk hebben we haar toch te pakken gekregen door haar in een hoekje te drijven. Toen hebben we een stukje touw van ong. 10 cm aan haar halster laten hangen. Dan gelokt met voer, met 2 handen bij elkaar, met de ene hand voeren en de andere het touwtje pakken. Dan zo snel mogelijk het halstertouw eraan, maar niet aan trekken. Goed belonen. Binnn een paar dagen kon het touwtje eraf en liet ze zich zo pakken. Nu zijn we een paar weken verder en kunnen we haar rustig het halster om en af doen. De truc is natuurlijk dat ze leuke dingen gaat doen als je haar pakt. Dus touwtje eraan: we gaan naar de wei. Moet ze weer uit de wei? Ze krijgt op dit moment geen water in de wei, ze staat er maar een paar uur, dus als ze terug gaat krijgt ze water.

Dat is een goed idee!!! :))
Die ga ik zeker proberen!
Jullie horen nog of het lukt!!!