mijn paard bijt altijd overal in, het halstertouw, de teugels , mijn jas. zolang die maar ergens op kan sabbelen. is dit speelsheid of heeft het een oorzaak?
Lambiekske
Geplaatst: 29-10-10 10:33
Geef je 'm vaak snoepjes? Je kunt het hem afleren om opeens je hand omhoog te doen zodat ie schrikt. Laat je hand z'n eigen leven lijden en doe net of je zelf niks in de gaten hebt en gewoon door gaan met wat je aan het doen bent als je hand omhoog gaat als ie weer ergens in bijt. Snap je het een beetje? Is moeilijk om uit te leggen eigenlijk.....
miiprincess
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-10 10:38
Ja ik heb dat al geprobeert, want de gaven op stal ookal die tip. Maar het werkt niet, als ik dat doe gaat hij hapbewegingen naar mijn hand maken haha, maffe pony
xjesssicaa
Geplaatst: 30-10-10 21:16
misschien moet je even langs de tandarts gaan met je paard misschien heeft hij te lange tanden probeert hij hierdoor zijn tanden te laten afslijten. ik hoop dat je er iets aan hebt.
nujaro
Geplaatst: 01-11-10 13:38
Ik heb afgelopen jaar een 3 jarige gehad die ook steeds alles vastpakt. Zeker het hoofdstel en alle riempjes die je aan het vastmaken bent, natuurlijk de teugels en lijntjes. Ik heb het toen als speelsheid opgevat. Iedere keer als hij het pakt, weer zijn mond open halen en hem eruit halen. Gewoon constant volhouden, de enige afstraffing was even met de stem. Ergens is er een omslag geweest, want nu doet hij het niet meer Weet niet hoe oud je paardje is? Maar bij jonge paarden is het wel hoe meer je erop reageert, hoe leuker het is. Dan blijven ze met je aan de haal.
Mijn draver pakte altijd het touw in de mond zodra ik hem uit t land wilde halen. Hij maakte zichzelf ook vaak los als ik hem vast had gemaakt aan de stal. Bleef vervolgens wel keurig netjes staan.
Mijn jonge merrie die heeft er een behoorlijk handje van om bij anderen in de jas te bijten, te trekken enz enz.. Bij mij doet ze dit niet, omdat ze weet dat ze dit bij mij niet mag. Maar de hoefsmid hapt de altijd in de kont en zweepjes en handschoenen e.d. pakt ze ook zo vast. Bij haar is het echt speelsheid, maar wél met het gevaar dat degenen die het pikken om zich in de jas te laten bijten bv daarna een dreun krijgen van haar als ze niet consequent genoeg zijn. Ze weet dondersgoed bij wie ze wat kan maken en bij wie niet.
Antje1989
Geplaatst: 01-11-10 15:13
Mijn paard zit ook altijd aan mijn jas en z'n touw te knagen Maar bij hem is het gewoon speelsheid, of uit verveling. Het lijkt mij geen (medische) oorzaak hebben
Ik heb dit ook heel vaal bij diverse paarden en pony's gezien. Bij de een is het inderdaad speelsheid, bij een ander was het vaak uit kribbigheid of verveling. En inderdaad kan het ook een gebitskwestie zijn. Mijn pony had dit in zijn kleuterjaren ook maar dat was echt een leer verslaving, vond ie gewoon lekker bleek want hij deed het echt alleen bij mijn zadel en hoofdstel en mijn leren rijlaarzen likte ie ook altijd helemaal af hahaha.
Mijn pony doet het idd uit verveling. Door het ophangen van een zoutblok doet ze het minder (hoewel ze wel steeds het touwtje van het zoutblok doorbijt)....
is het een ruin die lang hengst is geweest? ik heb zelf een ruin die nu 2 maanden gecastreerd is, maar die bijt ook in veel dingen. Het was toen ie hengst was nog 10x zo erg (oa in mij bijten). M'n instructrice zegt dat dit typisch hengstengedrag is, wat je heel streng moet corrigeren