Drie is teveel? Nieuweling mikpunt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjappie

Drie is teveel? Nieuweling mikpunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 09:02

Ik kon het niet zo snel vinden en wil graag jullie kennis over het volgende.

Bij mij op stal stonden ze voorheen met z'n tweeën. Een 14-jarige en een 6-jarige. Afgelopen zaterdag is de volle zus van de 6-jarige uit de opfok gehaald en op stal gekomen. De 6-jarige staat naast de twenter maar moet niets van haar hebben, in de bak valt ze haar aan (jaagt) en zelfs met rijden begint ze te zwiepen zodra we richting gaan van de paddock waar haar zusje in staat. Ook op stal is ze duidelijk not amused.

Duidelijk een probleem van het opnieuw bepalen van de positie in de groep, de 14-jarige is duidelijk de baas en heeft geen moeite met de nieuweling (en geeft af en toe eens een knal naar achteren, niet echt dreigend). De andere is duidelijk geïntimideerd. Wat is de beste manier om hiermee om te gaan? Gaat dit vanzelf over en moeten ze wat tijd hebben? Beide zussen naast elkaar laten staan op stal, apart buiten? Of altijd samen? Of juist ook omwisselen in stal?

Dank!

Anoniem

Re: Drie is teveel? Nieuweling mikpunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:08

Lekker laten knokken. Ze vechten het wel uit.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 09:14

Het is wel zo dat de twenter de ander niet echt opzoekt. Ze gaat d'er gangetje, zodra ze wat dichter in de buurt van de 14-jarige komt vliegt de ander er op af. Dat is wat haar het meeste steekt.

Het zijn dus allemaal merries...vrouwen hè? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:18

Geen man in de buurt en het gaat fout ;)
Ik zou ze gewoon lekker hun gang laten gaan. Je kan ze uit elkaar halen, maar besef wel dat je ze dan altijd gescheiden moet houden, nooit meer bij elkaar in paddock of wei.
Bij ons duurde het flink langer als een maand totdat de rust weer was wedergekeerd nadat er gevechten waren uitgebroken over de leidende merrie. Paarden hebben het nu geaccepteerd, en alles is goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:06

de 14 jarige is de baas, de 6 jarige is dus de nr 2 van de kudde en ziet haar positie in het gedrang komen door de nieuweling.
Je kunt ze op stal naast elkaar zetten zodat ze wennen en in het land genoeg ruimte geven om weg te kunnen.
Duurt even maar komt waarschijnlijk vanzelf goed zolang de twenter zich maar ondergeschikt gedraagt.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:09

Wij hebben vanaf morgen hetzelfde.

Morgen komt onze 2.5 jarige ruin naar huis. Dit is een zoon van mijn merrie. Mijn merrie is de baas. Ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen en of moeders haar zoon nog herkent en accepteert. Zij is erg dominant dus ben er wel een beetje huiverig voor.
Daarnaast hebben we nog een ruin die over het algemeen een echte lieverd is maar goed, je weet maar nooit als er een nieuwe in de groep komt.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:21

Dank voor jullie reacties!

Ze staan inderdaad al naast elkaar in de box, dus dat hebben we dan in ieder geval gedekt. Ik vind het alleen zo sneu voor de 6-jarige, die is duidelijk in de war. De twenter is niet dominant, lief rustig beest, die leert het snel genoeg denk ik. Geduld hebben dus.

Er is eerder een ruintje (kleine dartmoor) bij geweest, dat was geen probleem natuurlijk.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:14

dit is gewoon typisch rangorde bepalen.
je moet het ze gewoon een tijdje
laten uitknokken dan wten de paarden
na een tijdje ook wie de baas is.

dravertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 01:00

Wij hadden dat zelfde ook gehad.

Gewoon zelf laten uitzoeken, en je er vooral niet mee bemoeien.
En ze wel gewoon bij elkaar late'n staan.

En bij ons is 't helemaal goed gekomen :D

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:22

geef ze even de tijd. hier was het ook roorlog toen er een jaarling bij in het land komt. mijn ruin is een dominante meneer. Hij vloog zowat door het draad heen naar de nieuwe. Jaarling stond nog apart ivm hengst zijn. Ik had er een hard hoofd in dat het ooit nog eens weer gezellig zou worden in het land. Maar nu, na 4 weken, renne ze samen al bokkend door het land en eten ze met zn drieen van het hooi wat ik op 1 bult geef. Jaarling is ondertussen geruind en loopt er nu bij in.