Paard heeft teek: krijg hem er niet uit ivm angstige reactie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophieanne17

Paard heeft teek: krijg hem er niet uit ivm angstige reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:46

Hoi,

Ik zit dus met bovenstaand probleem.
Vond onlangs een teek in de hals van mijn paard maar toen ik mijn hand richting het desbetreffende bloedzuigertje bracht en mijn paard dit opmerkte sprong hij een halve meter omhoog. Bij de daaropvolgende pogingen werkt het nog lastiger (bleef non-stop met zn hoofd en hals schudden, wat hij altijd doet als hij iets eng vind), draaide rondjes in zn stal (bij vasthouden gebruikte hij al zijn kracht om weer los te komen, met succes), en plette bij half tegen de muur aan.. Wil vervolgens helemaal niet meer dat ik uberhaupt bij zijn hals in de buurt kom..
Heb eerst al heel lang sussend tegen heb gepraat ("tis niet eng, braaaaf hoor" :D ) , werd toen ongedudig en een tikkeltje boos waarna het helemaal niet meer lukte :o
Ik wil het morgen zelf nog graag een paar keer proberen, heeft iemand praktische tips of kent iemand het probleem?
Als het mij morgen niet lukt haal ik er wel wat meer ervaren mensen bij! ;)

Sabin_e

Re: Paard heeft teek: krijg hem er niet uit ivm angstige reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:48

Mijn enige tip is: Probeer het niet alleen, maar haal er even iemand bij. Vervelend dat je paard een teek heeft - rótbeesten dat het zijn! :\ Heel veel succes!

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:48

als je hem gaat borstelen gewoon nonchalant doen of er niks aan de hand is. of langzaam naar die plek toe aaien.
misschien vastzetten?
succes!

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:49

Grote kans dat de teek er morgen vanzelf afgevallen is.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:51

laResidence schreef:
Grote kans dat de teek er morgen vanzelf afgevallen is.

bij mijn hond duurt dit altijd een paar dagen.

fokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:53

Gewoon met zijn 2 poetsen en dan ongemerkt met een tekentang eruit halen. Ooit gehad bij de mijne en die bleef ook niet staan, ben ik een half uur gaan poetsen en toen kon ik zonder dat ie het merkt hem eruit halen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:56

zorgen dat iemand anders hem vasthoud op een open plek waar hij je iig niet kan pletten?

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:59

als je paard zo slim is dat poetsen niet helpt,zou ik samen met iemand samen eventjes een praam omdoen.
Ik zou de teek niet telang laten zitten

soes1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:00

Er zijn ook speciale spuitbusjes te koop, die de teek bevriezen, zodat hij er vanzelf uitvalt...

sophieanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 20:28

soes1234 schreef:
Er zijn ook speciale spuitbusjes te koop, die de teek bevriezen, zodat hij er vanzelf uitvalt...

oké, dat klinkt handig! gewoon even kijken bij de paardendrogist neem ik aan.
Nonchalant doen alsof je poetst werkt niet, hij heeft het gelijk door :P
vastzetten is ook niet zo handig want dan doet hij er alles aan om los te komen (lees steigeren en trekken tot dat het touwtje - of mijn arm - knapt :+
Nouja, morgen haal ik er een paar mensen bij, dan kunnen we hem met zn allen in de houdgreep nemen. misschien dat het daarna over zn "trauma" heen is en begrijpt dat het allemaal wel meevalt..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:04

ik zou ook even overleggen/ bellen met je da voor de ziekte van Lyme, paarden kunnen daar doodziek van worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:06

Dikke klodder vaseline op je vinger nemen, en die gewoon tijdens het aaien even snel op de teek drukken zodat het beest helemaal in de vaseline zit. Dan kan 'ie geen adem meer halen door z'n achterlijf en laat 'ie vanzelf binnen een uurtje los.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:07

Lastig raar dat je paard er zoveel "last" van heeft mijne heeft al zoveel teken gehad maar geeft nooit aan dat het pijnlijk of vervelend is meestal voelen ze het zelf bijna niet. Maar inderdaad proberen zo snel mogelijk eruit te halen en voortaan goed controleren op warme plekken bij je paard daar zitten ze het liefst en kan het best wat vaker voorkomen.
Voor de rest heb ik geen bruikbare tips voor je helaas.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:08

of het bevriezen zo'n goed idee is weet ik niet...... de beste manier om een teek te verwijderen is met een tang, omdat ie dan niet net opgezogen bloed weer terug spuugt zodra je ook maar iets op het diertje druppelt of sprayt wordt ie misselijk en zal ie t uitbraken wat een veel groter risico op besmetting met zich meebrengt. of ie daar met bevriezen de kans voor krijgt weet ik niet maar ik zou het risico niet nemen... kan je m dr ook niet gewoon snel aftrekken met he vingers? in tegenstelling tot alle fabels groeit er geen nieuw lijfje uit de kop als deze wel blijft zitten... ideaal is het niet het kán gaan ontsteken als er iets van de teek blijft zitten maar in de regel zweert dit eruit zoals je met een splinter zou zien....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 06:23

whaha.zo'n groot paard bang voor zo'n kleine teek? _O-
ik vind het wel een goeie eigenlijk.
heb nog nooit meegemaakt dat een paard daar bang voor kon zijn . :P

weet het paard wel wat ie in zijn hals heeft?
zou niet boos worden, dan maak je het nog erger,lach hem eerder uit omdat nie zich zo aanstelt?
een teek kan verder geen kwaad,valt er vanzelf uit als ie vol zit.
als je gaat trekken aan een paard wat niet wil kun je het juist nog erger maken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 06:34

Mjay schreef:
of het bevriezen zo'n goed idee is weet ik niet...... de beste manier om een teek te verwijderen is met een tang, omdat ie dan niet net opgezogen bloed weer terug spuugt zodra je ook maar iets op het diertje druppelt of sprayt wordt ie misselijk en zal ie t uitbraken wat een veel groter risico op besmetting met zich meebrengt. of ie daar met bevriezen de kans voor krijgt weet ik niet maar ik zou het risico niet nemen... kan je m dr ook niet gewoon snel aftrekken met he vingers? in tegenstelling tot alle fabels groeit er geen nieuw lijfje uit de kop als deze wel blijft zitten... ideaal is het niet het kán gaan ontsteken als er iets van de teek blijft zitten maar in de regel zweert dit eruit zoals je met een splinter zou zien....

Inderdaad!! Heel belangrijk de teek op de enige juiste manier te verwijderen. Door hem in te smeren, sprayen met wat dan ook spuugt hij het bloed met daarin mogelijk gift terug in het paardenlijf en juist dat veroorzaakt de ziekte van Lyme. Ook is het belangrijk teken het liefst binnen 24 te verwijderen om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden.

Met een tekentang of gewoon met je vingers er uittrekken dus, vraag eventueel even de hulp van iemand die je paard kan vasthouden.

sophieanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 20:00

ellepel schreef:
whaha.zo'n groot paard bang voor zo'n kleine teek? _O-
ik vind het wel een goeie eigenlijk.
heb nog nooit meegemaakt dat een paard daar bang voor kon zijn . :P

Hij is ook niet zo zeer bang voor de teek zelf - dat dat ie niet eens doorheeft dat er iets op zn hals zit - maar hij strest zodra ik mijn hand richting die plek beweeg. Hij heeft een keer een gigantische pijn-stiller-spuit in zn hals gehad - dikke naald zeg ! :n - en nu denkt hij steeds dat hij die pijn weer gaat beleven omdat de situatie er een beetje op lijkt ofzo..

Maargoed, meneer teek is inmiddels (met tekentang, jawel :)) uit zn hals verwijderd zonder enig probleem dankzij een handige, vingervlugge stalgenoot :D

alsnog bedankt voor alle tips!