Niet alleen buiten rijden.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Niet alleen buiten rijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:56

Hallo allemaal,
Dit zal wel een heel voorkomend probleem zijn denk ik maar:
Ik kan niet met mijn paard alleen buiten rijden omdat ze alles eng vind en dan stil gaat staan en ik haar niet verder krijg, ook niet met een zweepje, been en stem. En zo wel, dan gaat ze 2 meter verderop weer stil staan....
Ik wil zo graag een heerlijk uurtje rustig buiten rijden, maar dat lukt niet als ze om de 2 meter stil gaat staan. EN ook als ik haar mee neem (aan het haster of met hoofdstel) en met haar ga wandelen is ze niet vooruit te krijgen. Normaal rij ik altijd met een vriendin, en die rijd op de moeder van dit paardje..... Maar kan ik nou nooit alleen rijden??

Groetjes.... Alvast bedankt...

8nnemiek

Re: Niet alleen buiten rijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:02

Misschien kun je iemand meenemen die naast haar loopt, en dan zelf erop gaan zitten, en zo proberen om dr aan te moedigen. Heel veel belonen bij elke pas, en ook laten horen dat stilstaan niet mag (bv door "nee!" of "heey!" te zeggen met een tikje)
En dan ga je de eerste keer maar 5 minuten een klein rondje. En de keer daarna een klein stukje verder. En daarna weer een beetje verder. Na een tijdje zal ze er vast aan gewend raken :) Maar het kost wel tijd en een beetje moeite om een bange pony goed voorwaarts te krijgen.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:10

Toen ik mijn merrie net had, vond ze het ook niet fijn om alleen naar buiten te gaan. Terwijl ik wist dat ze het bij haar vorige eigenaresse wel gewend was, denk dat ze misschien nog moest wennen aan d'r nieuwe plek, ze was er net. Toen ben ik eerst begonnen met een klein stukje aan de hand wandelen, al was het maar 100m het pad af. De eerste paar keren werd er dan steevast gemest, was ze zenuwachtig en hinnikte ze keihard naar de achtergebleven kudde, maar ze liep mee. En als ze dat deed, belonen en terug naar stal. Dat heb ik steeds uitgebouwd, eerst aan de hand. Daarna ben ik erop gegaan en ging mijn vriend te voet mee, toen ging het eigenlijk vrij snel heel goed (hele proces duurde misschien maar een paar weken).
Gewoon oefenen, met een beetje geduld kom je er wel :)

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 11:13

Ja, maar als ik lopend mee ga doet ze het ook niet.
En als er al iemand met mij mee wil (mijn moeder of vriendin) gaan die op het andere paard omdat ze liever rijden dan fietsen.... Dus er is eigenlijk niemand die mee kan fietsen.... :(:)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:15

Is er dan niemand die even te voet mee wil gaan? Je gaat toch niet meteen uren wandelen? Al gaat je paard maar 5 stappen buiten de poort, meteen belonen en terug. Keer daarna probeer je weer wat verder te komen.
Heb je geen instructrice die je evt. met dit probleem kan helpen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:16

Dan moeten moeder en vriendin niet zo lui zijn en gewoon eens met de fiets mee gaan voor jou en je pony :Y)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:26

8nnemiek schreef:
Dan moeten moeder en vriendin niet zo lui zijn en gewoon eens met de fiets mee gaan voor jou en je pony :Y)

denk niet dat je het het probleem moet maken van je vriendin. jij hebt er een probleem mee. laat anders je vriendin op jouw paard en ga zelf mee fietsen/lopen? :)

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:54

Ja ik weet het ze zijn niet lui hoor!! Maar het is gewoon ook leuker om met z'n 2en paard te rijden. En ik maak het niet hun probleem... Maar mmijn vriendin kan niet op mijn paardje want daar luistert ze niet naar...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:57

Ik denk dat de basis bij jullie nog niet bevestigd is en ze je nog niet helemaal vertrouwd buiten. Ik zou wat grondwerk gaan doen en zorgen dat je paard jou als leider ziet. Hierdoor zou ze eerder geneigd zijn je te volgen in enge omstandigheden

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:06

Ja dat dacht ik ook, maar ik weet niet hoe ik haar kan leren mij meer te vertrouwen, want ze volgt me overal, als ik over een hindernis spring rent ze achter me aan en springt ze er ook over. Af en toe lijkt ze net mijn schaduw...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:07

Je kunt natuurlijk gaan oefenen en een poging wagen om het voor elkaar te krijgen. Maar besef ook dat er paarden zijn waar je nooit veilig alleen mee weg zult kunnen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:08

rhanasasja schreef:
Ja dat dacht ik ook, maar ik weet niet hoe ik haar kan leren mij meer te vertrouwen, want ze volgt me overal, als ik over een hindernis spring rent ze achter me aan en springt ze er ook over. Af en toe lijkt ze net mijn schaduw...

Maar dan zou je haar ook gewoon mee uit wandelen moeten kunnen nemen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:10

De mijne vind het ook niet echt leuk om alleen weg te gaan, maar ik probeer het wel elke week een keer te doen.
Helemaal alleen doe ik dan ook niet, maar ik zorg dat m'n vriend ernaast loopt met een touwtje.
Voelt ook wat veiliger voor mezelf, en m'n paard durft dan ook beter langs 'enge' dingen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:17

Toen ik mijn Arabier net had, stond hij ook om de haverklap stil, schrok overal, wilde steeds omdraaien van en hinnikte hardverscheurend naar zijn maatjes. Dit is zo langzamerhand overgegaan nu hij mij beter kent (en dus waarschijnlijk ook beter vertrouwt), hoewel hij nog steeds veel kijkeriger is dan mijn merrie.

Ik denk dus dat je geduld moet hebben, en gewoon met je pony naar buiten moet. Steeds een stukje verder en belonen als het goed gaat. Je zult zien dat dit een tijd kost, maar dat het uiteindelijk beter gaat als je doorzet (maar niet met bruut geweld natuurlijk, omdat dat alleen maar averechts werkt als je pony bang is alleen!).

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:24

Misschien is het leuk om eerst wat grondwerk met je paard te doen? dan leerd ze dat jij de leider bent, en dat het bij jou veilig is. Misschien dat ze dan wat gemakkelijker met jou mee wil lopen. Het is ook nog leuk om te doen ook.

Succes!

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:59

Dankje =) Ik ga toch jullie advies eens proberen op te volgen, maar nog meer advies is altijd welkom!!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:08

Hoi,
misschien is hij je aan het uitproberen misschien kan je een keer gaan proberen om met sporen te rijden ik vind het soms wel zielig maar misschien luisterd hij dan wel beter naar je en doet hij het volgende keer niet weer.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:13

Ik zie in je profiel dat je pony ook nog heel jong is, geen wonder dat het niet zo één-twee-drie gaat! Het is ontzettend spannend voor een onervaren paard om van zijn of haar kudde weg te moeten (want die kudde, ook al bestaat die maar uit een ander paard, geeft een gevoel van veiligheid) ; ze moet echt leren dat ze weer veilig thuis komt - en dat doe je niet door met sporen te gaan rijden, of door je pony 'hard' aan te pakken, zoals soms gesuggereerd wordt!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:39

xmarlies96 schreef:
Hoi,
misschien is hij je aan het uitproberen misschien kan je een keer gaan proberen om met sporen te rijden ik vind het soms wel zielig maar misschien luisterd hij dan wel beter naar je en doet hij het volgende keer niet weer.

Als een zweep nit helpt, helpen sporen ook niet.

Gewoon engelen geduld hebben bij zo'n broekie. Elk pasje is goe al doe je er een uur over. Niet teveel belonen want daarmee suggereer je dat het idd eng is. Gewoon lekker neutraal blijven (al hebben meer ruiters daar veel moeite mee hoor).

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:44

hoi,
okee dan weet ik ook niet misschien rond googlen?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:50

xmarlies96 schreef:
hoi,
okee dan weet ik ook niet misschien rond googlen?

:o?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:50

ik bedoelde rond googlen wat je kan doen

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:52

Okee dat is best wel een domme vraag maar waar kan je een forum plaatsen ik zit nog maar net op bokt maar ik kan het niet vinden weet iemand het misschien? :#

groetjes marlies

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:15

bokt ís een forum. Je wilt een topic plaatsen begrijp ik hieruit. Dat doe je door naar het sub forum te gaan waar je vraag over gaat en dan klik je op nieuw onderwerp.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:22

okeee dan is alleen nog me vraag waar staat sub forum ? *bloospoppetje*