Vervelende Shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maurent

Vervelende Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:08

Hee,
sinds vandaag hebben een vriendin en ik 2 verzorgshetlanders.
De een is ongeveer 80cm en de anders is ongeveer 1.06m.
Info:

Rossie
Ruin
80cm

Roosie
Merrie
1.06

We gingen ze uit de weihalen en Rossie kwam meteen, Roosie daarintegen die liep weg steeds verder en verder.. Rossie en Roosie kunnen niet zonder elkaar dus ze kwam vrijsnel aan lopen voorzichtig stapje voor stapje want ze wou niet dat Rossie weg ging. We hadden ze vastgezet en wouden gaan poetsen Rossie probeert in de holte van je knie te bijten en Roosie wil bij het eerste contact wegvluchten. Roosie ontspande, en we deden een poging tot hoeven krabben. Roosie tilde gewoon haar voetje voorzichtig op Rossie daarintegen.
Ik tilde zijn voetje op waardoor hij zijn andere voorbeen liet vallen en dus letterlijk omviel. Toen kwam de vrouw(eigenaresse van Rossie) en zij deed het maar even voor waardoor Rossie ging bokken aan het tauwtje...
De vrouw ging weg en wij moesten maar bedenken wat we wilden doen.
Naar het bos(staat naast de stal) durfden we niet omdat we ze niet kenden en alleen maar een halster+touwtje hadden.
We wouden gaan longeren alleen die vrouw had maar één touwtje.
Het meisje dus op een gedeelte van de wei stappen en ik proberen om te longeren. Rossie staakte en wou niet vooruit(hij is niet bang voor de zweep),
ik ernaast maar het lukte niet. Eindelijk hij begon te draven.. al was het maar voor 20 sec. hij deed het, het meisje die met Roosie aan het wandelen was ging te ver(het lijken op 4 weidjes van 20X60 omdat er steeds in het midden een klein plasje zit. dus Rossie in volle galop helemaal naar achter gerend(ik nog aan het touwtje hangend) naar Roosie toe. Toen probeerde het meisje Rossie te doen waardoor ik met Roosie ging wandelen, ze was als de dood voor het touwtje waardoor ik het voorzichtig op haar rug legde om haar te laten wenen.
Ze draaide zich om en ging steeds naar achter als ik naar voren wou het touwtje zat verkeerd dus ze schrok zich de pleures.

Daarna hebben we nog gepoetst en ze even laten grazen.
Heeft er iemand tips om ze mak te maken?
Even kort samengevat

Rossie
Ruin
80cm
Shetlander streken en is heel gemeen(woorden van de eigenaar)

Roosie
merrie
1.06m
Kopschuw maar is wel heel lief.

Groetjes Vincent

MarlindeRooz

Re: Vervelende Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:39

Ik herken het, shetlanders doen gewoon wat ze zelf willen en in wat ik lees concludeer ik dat Rossie totaal geen respect voor je heeft, verdiep je in de join-up / dominantiespel dat zorgt ervoor dat je paard je als leider ziet en dan zul je merken dat je veel meer met je paard kan dan ervoor.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:48

oehoehoe... kijk uit als je join-ups aan onervaren kinderen gaat adviseren! Voor je t weet heb je een rel-topic ;)

Maar ff serieus, Vincent, hebben jullie hulp? Misschien wil de eigenaresse wel iets meer helpen tot jullie de pony's wat beter kennen? Dan kunnen de eigenaresse en jullie samen de pony's een beetje meer opvoeden. Want het klinkt inderdaad alsof ze dat nog niet echt meegemaakt hebben...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:50

Shetlanders zijn niet zo vervelend omdat ze shetlanders zijn, maar omdat shets juist de dieren zijn die heel veel in handen van kinderen komen.
En kinderen vinden alles lief, leuk en aardig totdat het zover komt dat ze een trap krijgen van het dier. Dan is ineens alles niet meer zo leuk en wordt het een 'vervelend' of 'onhandelbaar' dier.
In mijn ogen krijgen teveel shetlanders niet het respect wat ze verdienen.
Maar dat dus even terzijde ;)

Je zegt zelf dat jullie pas vandaag begonnen zijn met deze dieren. Laat ze even lekker wennen. Die dieren weten vast ook niet wat hun overkomt. Bouw alles rustig op. Dus mijn enige tip: Herhaling, veeeel herhaling.
Dan komt het vertrouwen van de pony's vanzelf.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:52

precies :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:52

MarlindeRooz schreef:
Ik herken het, shetlanders doen gewoon wat ze zelf willen en in wat ik lees concludeer ik dat Rossie totaal geen respect voor je heeft, verdiep je in de join-up / dominantiespel dat zorgt ervoor dat je paard je als leider ziet en dan zul je merken dat je veel meer met je paard kan dan ervoor.

Alsjeblieft.... hier verzorgen twee meisjes met nog , zo te horen, erg weinig paardenervaring shetten en dan adviseer je een join up????

TS een paard is nooit gemeen. Het is gewoon een paard met instinctief en aangeleerd gedrag en doet dat wat een paard doet of wat hem in het verleden iets heeft opgeleverd.

Een poging om de shet meteen te longeren en dan ook nog in draf is niet zo goed.

De pony's moeten eerst de kans krijgen om jullie te leren kennen.
Mijn advies?
Ga naar de bieb, haal een lading boeken over paardengedrag, ga daarmee in de wei zitten, koekjes en thee mee (buiten bereik van de ponys) en verdiep je in paardengedrag.
Ondertussen krijgen de pony's de kans om jullie te leren kennen, dus je vangt twee vliegen in een klap.

Pas als de pony's jullie kennen en vertrouwen, begin je met grondwerk. Simpele leidoefeningen in stap, halt, stapje achterwaarts etc. Werken aan vertrouwen en aan gehanteerd worden
En vandaaruit werk je verder

Wat zijn jullie uiteindelijke plannen met de pony's??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:55

Onzin imo. Hier een shetlander die kan ik zonder een touwtje meenemen terwijl een heleboel groen gras is. En nee hier is geen NH, oorgefluister, omkopen met snoepjes of andere praktijken aan de pas gekomen, gewoon simpel nee = nee. Join up voor zo iets simpels? Grondwerk? :? Wat is er gebeurd met het oude opvoeden? Gras eten doe je in de wei, en niet in de hand of onder het zadel. Veels te vaak word er gewoon gezegt 'tis een shetlander, die mag eigenwijs zijn'.

Vervelende paarden worden gemaakt, niet geboren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-10 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:55

Gemeen niet, maar ze hebben het mega eigenwijze wel uitgevonden :+ :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:57

Asyaa schreef:
Onzin imo. Hier een shetlander die kan ik zonder een touwtje meenemen terwijl een heleboel groen gras is. En nee hier is geen NH, oorgefluister, omkopen met snoepjes of andere praktijken aan de pas gekomen, gewoon simpel nee = nee. Join up voor zo iets simpels? Grondwerk? :? Wat is er gebeurd met het oude opvoeden? Gras eten doe je in de wei, en niet in de hand of onder het zadel. Veels te vaak word er gewoon gezegt 'tis een shetlander, die mag eigenwijs zijn'.

Vervelende paarden worden gemaakt, niet geboren.

Gewone leidoefeningen, hanteren etc = grondwerk. Niets geen gefluister ed.
En het zijn niet de pony's die het moeten leren, maar de meisjes.
En die hebben nu eenmaal meer tijd nodig dan een pony ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:06

Ik ben zelf ook een kind haha (15)
heb het zelf geleerd, van iemand die er verstand van heeft en me er goed in verdiept, eergister met een vriendin een join up gedaan met haar superdrukke dominante nrps merrie, het hiep super goed vroeger kreeg dat beest een zenuwinzingking (Zo ongeveer) als ze een zadel zag, en het meisje durfde niet meer te rijden behalve bij de les, en het paard was ineens een heel ander paard, dus ik vind dat ik best kan zeggen dat een join-up een goede manier is om een paard te laten zien wie de leider is, ik heb het ook al vaker gedaan met paarden die bijv dominant waren, (gewoon naar je toe lopen en je trappen als het hun uit kwam < was een shetlander die dat deed> )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:09

Ik bedoel niet dat hun een join-up moeten doen maar dat de eigenaresse/ een andere volwassene hun ermee kan helpen, want als deze shetlander ook nadat ze aan jullie gewend zijn "gemeen" blijft doen en dominant doet, moet je hulp vragen aan iemand, en is noemde de join-up omdat dat er voor zorgt dat het paard zijn plek kent, wat hier niet het geval is.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:52

Een join-up pas je alleen toe in échte noodsituaties met levensgevaarlijk gedrag. Ben absoluut geen voorstander van een join-up.

Het gaat hier niet om gevaarlijk en/of sterk dominant gedrag, maar gewoon simpel om een paar paardjes die blijkbaar nog bijna nooit in handen zijn geweest en erg onzeker zijn over wat er allemaal ineens met ze gebeurd. Moet je ze daar voor afstraffen? Lijkt me niet de bedoeling.
Het enige wat je daarmee bereikt is dat je angstige paarden creeërt, terwijl je juist op zoek bent naar vertrouwen.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:31

liljebo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Alsjeblieft.... hier verzorgen twee meisjes met nog , zo te horen, erg weinig paardenervaring shetten en dan adviseer je een join up????

TS een paard is nooit gemeen. Het is gewoon een paard met instinctief en aangeleerd gedrag en doet dat wat een paard doet of wat hem in het verleden iets heeft opgeleverd.

Een poging om de shet meteen te longeren en dan ook nog in draf is niet zo goed.

De pony's moeten eerst de kans krijgen om jullie te leren kennen.
Mijn advies?
Ga naar de bieb, haal een lading boeken over paardengedrag, ga daarmee in de wei zitten, koekjes en thee mee (buiten bereik van de ponys) en verdiep je in paardengedrag.
Ondertussen krijgen de pony's de kans om jullie te leren kennen, dus je vangt twee vliegen in een klap.

Pas als de pony's jullie kennen en vertrouwen, begin je met grondwerk. Simpele leidoefeningen in stap, halt, stapje achterwaarts etc. Werken aan vertrouwen en aan gehanteerd worden
En vandaaruit werk je verder

Wat zijn jullie uiteindelijke plannen met de pony's??

Ten 1e onthoud jongens kunnen ook van paarden houden!(ik ben namelijk een jongen :+ )
Waarom worden alle mensen die van paarden houden voor meisjes aangezien?
Waarom zou ik een shetlander niet kunnen longeren?(een beetje afwisseling is juist goed toch?)
Boeken lezen heb ik al genoeg gedaan en ik rijd al 7 jaar paard.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:31

ik begreep dat het paardje echt gemeen is en daaronder versta ik bijten, trappen etc.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:36

Het ging gisteren stukken beter, Roosie kwam naar ons toe lopen ze vind de aandacht geweldig ze geniet er ook gewoon van.
Rossie tilde gewoon zijn hoefjes op, hij beet alleen op plekken waar hij niet hoort te bijten:+
Verder zijn we naar het bos geweest en hebben we lekker gewandeld en het is juist de bedoeling om ze meer beweging te geven door consequente kinderen die niet bang worden en ze aankunnen.
We weten nu waarom Roosie zo koppig is ze is waarscheinlijk een ShetlanderXEzel ze heeft alle ezel kenmerken alleen de eigenaar geven het niet toe, voorderest vertoond Rossie gewoon verveeldminieshetland gedrag.
Het enige wat hij nog doet is bijten/schoppen en niet luisteren tijdens het longeren.
Het is iig heel grappig en we hebben veel lol samen dat is het belangrijkste.
Ons doel is gewoon ze wat trucjes te leren en veel lol te maken en ze aandacht geven + ze heel veel laten afvallen wat toch niet gaat lukken.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:37

MarlindeRooz schreef:
ik begreep dat het paardje echt gemeen is en daaronder versta ik bijten, trappen etc.

Dat doet hij ook nog steeds maar het ergste is dat hij ook richt. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:43

Meiden..ga op zoek naar een ander verzorg paard/pony.
Deze eigenares is in elk geval geen paard waard als ze jullie alleen laat aan modderen!
En hou er rekening mee dat een EZEL vele malen slimmer is dan een pony!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:46

Ik denk dat deze JONGEN het niet zo leuk vindt om steeds als meisje aangesproken te worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:49

LiVetime schreef:
Ik denk dat deze JONGEN het niet zo leuk vindt om steeds als meisje aangesproken te worden :)

Na een tijdje word je het wel gewend hoor ;) Toch een hopeloze zaak :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:49

OEPS...sorrie kerel!!!! Maar denk dat 90 % van bokt uit meiden bestaat.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:50

Lees gewoon eerst het topic rustig door zoals LiVetime doet,
Ik vroeg alleen om tips en geen verzoek om naar een andere verzorgpony te zoeken!
En voor de 2e x ik ben een jongen ik heet toch Purraboy?

Edit:
Dat kan wel zo zijn maar dan kan je het eerst checken?
Er staat toch nergens dat ik een meisje ben! :(

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:54

Weet je ik kijk niet altijd in het profiel, vandaar en JA ik heb het topic doorgelezen meneer!
O...ook verkeerd denk ik....JONGEN???
Zo goed??

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:28

Hahahaha, jullie doen het geweldig hoor JONGENS :D

Gewoon van onder af aan beginnen, stapje voor stapje en dan komt het vast wel goed met de shettepets ;)

Als ze iets goed doen flink belonen met stem en niet teveel in 1 keer willen.

Ga zo door en jullie hebben straks voorbeeldige eigenwijze shetjes 8-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:31

Oeps... sorry... had ook niet in het profiel gekeken.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:22

aerdenhout1 schreef:
Weet je ik kijk niet altijd in het profiel, vandaar en JA ik heb het topic doorgelezen meneer!
O...ook verkeerd denk ik....JONGEN???
Zo goed??

Ik reageerde zo omdat ik niet naar een andere verzorgpony opzoek ga.
Ik vraag toch alleen maar om tips!?