aandacht= knarsetanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

aandacht= knarsetanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:46

Mijn veulen is gek op aandacht, maar zo ineens toen de fokker hem uit de wei haalde ging hij knarzen met zijn tanden, hij gaf toen een rukje aan het halster en daarmee houd hij gelijk op, maar sinds kort toen hij het ook als je hem "aandacht geeft"

hij doet het sinds kort dat knarzen + zijn tong er uitsteken.

Hij is gek op aandacht, en die meiden opstal zijn helemaal dol met hem, en krijgt dus veel aandacht.

Hij weet van alle gekkigheid niet wat hij moet doen met al die aandacht, en gaat dus knarzen en steek zijn tong schuin uit zijn mond!..

hij doet het niet vaak, maar als hij doet wil ik er wel wat mee kunnen!
Ik dacht gewoon negeren, niet zo zeer weg lopen maar gewoon geen aandacht aangeven.
Of heeft iemand anders een tip? :D

Ik druk zijn tong nu elke keer terug in zijn mond, maar het is wel weer aandacht...
Hij doet het overgens alleen als er mensen bij zijn stal staan, of je ineens met hem bezig gaat.

Afbeelding

ChefsSpecial

Re: aandacht= knarsetanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:49

Ik zou het negeren. De beste manier bij paarden (eigenlijk alle dieren) is slecht gedrag negeren en goed gedrag belonen...

Mijn merrie schraapte heel vaak als ze aandacnt wilde. Ik ging we dan bij staan en als ze begon, draaide ik me gewoon om (rug naar haar toekeren) Als ze dan stopte, draaide ik weer om en beloonde haar.... Dat heeft voor mij prima gewerkt...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:52

Denise04: Ja dat doe ik nu ook, niet zo zeer rug toekeren maar ik liep dan weg, en als ik terug kwam dacht hij JEEJ, en begon weer ben bij 10 x heen en weer lopen maar gestopt..
Ik moest naar huis en wou hem even een knuffel geven, is zijn eerste dag op stal gisteren!,. en bij zijn moeder weg!.

Ik zou het negeren en wat zou je doen als hij het deed onder het wandelen of bezig zijn met hem?

Wandelen en zijn tong er uit+knarzen gewoon een rukje aan het halstertouw?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:54

Is een teken van onderdanigheid en dus niet afstraffen!!
Dit doen veulens naar volwassen paarden ook en is een teken van onderdanigheid en dus normaal (kudde) veulen gedrag.
Ik zou de aandacht iets beperken, het is misschien allemaal wat overweldigend voor hem al die mensen en daarom kan hij dit doen.
Maar dus absoluut niet afstraffen laat je paard paard zijn!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:57

MiniMouse, ik zie het als knarsetanden....
Als een veulen echt kauwbewegingen maakt (maar dat maakt in principe weinig tot geen geluid) dan is het inderdaad onderdanigheid en dat moet je inderdaad niet afstraffen.... Maar TS heeft het echt over knarsetanden....

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:04

Minimouse: Ja dat afkouwen is inderdaad onderdanig, maar hij doet zijn mond niet open en je hoort echt knarzen.

En dat aandacht had ik zelf ook al in gedachten, gisteren was het ook overdreven hoor, Moeders & vaders kwam, fokker was er+vader, een vriendin, stal meiden, stal eigennaar! allemaal even bewonderen.

Nu is iedereen aan het werk, en komt alleen Opa om te voeren, en voor de rest is het mooi rustig!.
Als hij kalm is en wat meer gewent is gaat hij de weides op!..En dan begint echt zijn dag ritme!..

Maar in het begin mag hij extra aandacht krijgen denk ik juist omdat hij nog niks kent, en ik het liefst heb dat hij zo snel mogelijk de weide op mag, moet hij wel handtam zijn, en dat is hij nu nog niet!.

En iedereen die er nu langs komt geeft hem even een knuffel aai over zn bol, en loopt weer verder, dat is 1 op 1, en niet zo als gisteren een hele groep voor zijn stal!.
Misschien was het ook te veel allemaal, zal het even aankijken, en ik zal het negeren in mijn achterhoofd houden

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:12

Toch zou ik het niet afstraffen...ik heb namelijk wel paarden/veulens meegemaakt die knarsen/kauwen omdat ze onzeker oftewel onderdanig zijn.
Zodra je verder niets weet zou ik niet afstraffen, je belemmert het paard dan in zijn natuurlijke gedrag.
Hij is nog jong zat, groeit er vanzelf overheen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:30

Mijn merrie van 4,5 knarsetand ook als ik niet reageer op dr geschraap of andere manieren om mijn aandacht te krijgen. Dan wordt ze boos en gaat ze dus knarsetanden. Lekker laten gaan :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:06

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG omdat dit met gedrag te maken heeft.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:40

Hij doet het steeds meer,

Ik dacht eerst dat het spanning was, maar hij doet het vooral als je met hem bezig gaat! wie kan mij een rukje leren zo dat hij er mee ophoud! een ruk aan het halstertouw geeft hij niet om.. :Y)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:44

Citaat:
Ik zou het negeren. De beste manier bij paarden (eigenlijk alle dieren) is slecht gedrag negeren en goed gedrag belonen...

Hetzelfde dus als bij het schrapen in je andere topic ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:45

Denise: Ik heb het genegeerd! hij blijft het doen, en het word erger! en nu?
Schrapen is geen topic van mij!..Dat Doet hij niet hij heeft 2 x gemaait! maar dat is nu over.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:47

Dan lijkt het mij dat hij er op de een of andere manier toch aandacht krijgt.... Heb je al gepolst bij je stalgenoten?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:50

Ja, hij doet het ook in de wei, stal, etc!

Maar het is helemaal erg als hij al aandacht krijgt, gebeurd het, als hij geen aandacht krijgt hoor je hem bijna niet!..
Maar juist op momenten dat je met hem bezig gaat!.

Dacht eerst dat het zou zijn "Nieuwe dingen"soort van verwerking stress etc?.
Maar als ik zn stal uitmest, en zet hem daarom in de bak, dan loopt hij gewoon beetje te snuffelen, en dan doet hij het ook..

En laatst met buiten wandelen had hij ontzettend veel nieuwe dingen"dus stress etc en toen deed hij het niet! het is niet de heletijd

Dus weet niet zo goed wat ik het beste kan doen

Ik negeer het eigenlijk al weken maar het word erger..

Het is niet bij 1 standaard ding dat hij het doet! maar bij verschillende dingen, en elke dag dus weer anders.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:53

Hmmm vreemd.... Dan weet ik het ook even niet....

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:57

Haha nee zo zit ik dus net zo!..

Ik heb het tegen iedereen gezegt negeren! en het is eigenlijk een kleine stal, waar niet veel mensen komen, en overdag staat hij in de wei,
hij staat in een hoekje met paarden van de eigenaar dus pensionklanten komen niet echt voor hem langs, het is echt als je warmwater wilt pakken of zo.

Het is daarom zo apart!.

Vraag mij het ook af, en vind het erg moeilijk, en baal der wel van!..
Hij is nou nog jong en het zijn zn melk tandjes maar straks met zn grote paarden tanden ben ik erg bang dat zn tandjes er aan gaan..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:06

Ik dacht dat wanneer een veulen veelvuldig tandenknarst het te maken kan hebben met maagzweer of andere narigheden.
Ik zou daar toch es een d.a. over raadplegen.
Tandenknarsen is een uiting van ongenoegen,kan pijn,stress,angst end.zijn.
Gezien een jong veulen nog niet veel narigheden heeft meegemaakt in zn leven(daar ga ik nu even vanuit) kan het wellicht iets lichamelijks zijn.
Dit zal geen aandachtstrekkerij zijn,beestje toont dat er iets niet helemaal lekker zit.

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:54

het shetlandertje van me zusje die doet heel erg knarse tanden , deed ze al toen we haar kregen(ze is nu 20)!
deze zomer at ze wat raar dus dachten we dat ze haken had , toen de tandarts er was zei hij dat ze geen haken had maar dat haar tanden zijn weg geknarst , ze zijn korter geworden door de jaren heen...bij mij op stal zeg iedereen daar wat anders over maarja my shetje eet steeds langzamer en moeilijker..en aangezien de tandarts zei dat ze dit waarschijnlijk deed vanaf veulen af aanzeg ik het maar ff :D !

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:48

ja, maar ja ik kan daar verder niks mee,
Ben ook benieuwd hij heeft nu nog zijn puppy tanden!..

Misschien gaat het uiteindelijk over!..

HOOP HOOP