schrikpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Horse

schrikpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:47

Staat dit goed ?
Hoii,
Ik heb een verzorgpaard dat van alles schrik heeft ! (bv. ze loopt netjes naar beneden, hoort iets , vliegt met haar hoofd omhoog en bokt ervandoor ) Weet er iemand hoe je schrik gedrag kan "afleren" of verbeteren fz ?
2e vraagje maar toch een beetje i.v.m. schrikgedrag ;
Ik zou heel graag eens op een rustige manier mijn merrie hr staart wassen of borstelen of vlechten , of maar gewoon achter haar langs lopen , maar ze laat dat helemaal niet toe , ze trapt soms bokt ze zelfs ... Enja dat is nu niet echt mensvriendelijk.
Iemand tips ?

groetjes Laura

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:58

Laura_Horse schreef:
Staat dit goed ?
Hoii,
Ik heb een verzorgpaard dat van alles schrik heeft ! (bv. ze loopt netjes naar beneden, hoort iets , vliegt met haar hoofd omhoog en bokt ervandoor ) Weet er iemand hoe je schrik gedrag kan "afleren" of verbeteren fz ?
Ik zou heel graag eens op een rustige manier mijn merrie hr staart wassen of borstelen of vlechten , of maar gewoon achter haar langs lopen , maar ze laat dat helemaal niet toe , ze trapt soms bokt ze zelfs ... Enja dat is nu niet echt mensvriendelijk.
Iemand tips ?

groetjes Laura

misschien kan iemand je op www.animalreadings.nl helpen?
of misschien kan je bach rescue gebruiken?

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 20:24

fresco1234 schreef:
Laura_Horse schreef:
Staat dit goed ?
Hoii,
Iemand tips ?

groetjes Laura

misschien kan iemand je op http://www.animalreadings.nl helpen?
of misschien kan je bach rescue gebruiken?

Wat is Bach Rescue ? ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:28

Zijn al die quotes nodig?

Laura, ik zie dat je nog vrij jong bent. Misschien kun je eens met een volwassen persoon erbij kijken wat er misgaat. Een paard moet natuurlijk respect voor je hebben en dat respect moet je ook verdienen, een paard moet jou ook leider-waardig vinden. Een paard ziet jou ook als paard, en als deze merrie erg dominant is, zal ze proberen om jou in een lagere rang te zetten. Jij moet haar dus laten merken dat jij ook een sterk persoon bent. Dat kun je op verschillende manieren bereiken, maar het is goed om eens te gaan grondwerken met dit paard, maar nogmaals, ga dus eerst doen met een ervaren volwassen persoon. Je zult merken dat als je naast je paard meer respect krijgt, het rijden ook beter zal gaan, je paard kan dat op jou vertrouwen en dat doet ze nu niet.
Succes!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:31

Moet je imo niet met supplementendingetjes oplossen.
Gedrag is gewoon vervelend.

Heb hier ook zo'n paard. Het is er nu na 2 jaar uit aan het gaan, dat schrik gedrag.
Maar bij mijn paard is het wel heel anders hoor, als ik dit zo lees!
Als ze bang is wilt ze het liefst alleen maar heel heel heel hard wegrennen, ze heeft nog nóóit gebokt, ze wilt alleen maar vluchten. (Dat was toen het vertrouwen nog op een erg laag pitje stond)
Als ik haar onverwachts op haar billen aanraakte of als het ware spontaan met mn armen zou zwaaien springt ze opzij. Ze trapt niet of iets.
Het is een onwijs lieve merrie die dat nooit zou doen! Weet je zeker dat het bij jou geen dominantie is?

In dat geval ga ik namelijk helemaal met Storm mee! Grondwerken heeft bij mij zóóó veel geholpen _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 24-10-10 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:35

Mooi geschreven Suus.
Maar ik blijf erbij dat ook bij angst jij jezelf naar voor moet schuiven als een 'ware leider'. Het is net zoals in de kudde, als de leider van de kudde bang is en deze gaat rennen, gaat de hele kudde mee. Als de leider juist laat zien dat er niks engs is, zal de kudde bij de leider blijven.
De kunst is dus dat de TS een leider moet worden, of het nu dominantie of angst is.

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 20:42

Storm schreef:

Laura, ik zie dat je nog vrij jong bent. Misschien kun je eens met een volwassen persoon erbij kijken wat er misgaat. Een paard moet natuurlijk respect voor je hebben en dat respect moet je ook verdienen, een paard moet jou ook leider-waardig vinden. Een paard ziet jou ook als paard, en als deze merrie erg dominant is, zal ze proberen om jou in een lagere rang te zetten. Jij moet haar dus laten merken dat jij ook een sterk persoon bent. Dat kun je op verschillende manieren bereiken, maar het is goed om eens te gaan grondwerken met dit paard, maar nogmaals, ga dus eerst doen met een ervaren volwassen persoon. Je zult merken dat als je naast je paard meer respect krijgt, het rijden ook beter zal gaan, je paard kan dat op jou vertrouwen en dat doet ze nu niet.
Succes!

Ze is een verzorg paard , de medeverzorger/eigenaar is een ervaren volwassen persoon . En die heeft ook moeilijkheden .
:) Misschien had iemand gewoon hetzelfde en heeft die het op een of andere manier opgelost.
Ik weet het niet maar bij andere paarden in de wei doet ze dit niet , dus ik denk niet dat het dominatie is .
Ik wou trouwens al lang met grondwerk beginnen maar weet niet goed hoe of wat , kzal nog wat verder lezen op bokt ;)
Bedankt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:19

Het is leuk dat je zegt ik zal nog wat verder gaan lezen hier op "Bokt" , maar denk niet dat je hier de oplossing moet van verwachten, je hebt niet de ervaring en kennis om het te kunnen gaan oplossen via een paar tips die men je hier kan geven, echt niet.
En het gaat hier wel heel degelijk wel om een dominantie probleem, jouw paardje ziet jou niet als leider das heel duidelijk, een paard trapt echt niet naar zijn leider hoor, ook al ga je er achter staan.
Neem privé les en liefst specifiek naar dit probleem toe.

Laura_Horse schreef:
Storm schreef:

Succes!

Ze is een verzorg paard , de medeverzorger/eigenaar is een ervaren volwassen persoon . En die heeft ook moeilijkheden .
:) Misschien had iemand gewoon hetzelfde en heeft die het op een of andere manier opgelost.
Ik weet het niet maar bij andere paarden in de wei doet ze dit niet , dus ik denk niet dat het dominatie is .
Ik wou trouwens al lang met grondwerk beginnen maar weet niet goed hoe of wat , kzal nog wat verder lezen op bokt ;)
Bedankt

_rosalinda_1

Re: schrikpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:21

Misschien wordt het schrikgedrag wel minder als je vaak wat engere dingen met je paard oefent. Dus bijvoorbeeld een schrikparcours.

JoyceLa

Re: schrikpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:03

Ik denk dat het schrikgedrag komt omdat ze onzeker is. En ze is inderdaad erg dominant :s. Misschien kunnen jullie het oplossen met grondwerk? Op internet is er heel veel over te vinden. Het heeft zoiezo met gedrag te maken wat je ook enkel met je eigen gedrag kan verbeteren. Zo kun je de bassis weer rechtrekken, en op het moment dat jij en de eigenaresse weer de leiders zijn en zij jullie vertrouwt, zal ze niet meer gevaarlijk en waarschijnlijk ook minder schrikerig zijn. het heeft allemaal verband met elkaar.

Succes!