jaarling dominant bij voeren in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cleo_

jaarling dominant bij voeren in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:45

Wanneer wij onze paarden voeren (het is een paard van 2,5 jaar, 2 d pony's 16 en 10 en de jaarling) is de jaarling altijd erg dominant.
Zodra we met de kruiwagen met hooi het weiland inkomen staan eerst de 16 jarige voor je, dit is de leider van de groep dus die krijg altijd eerst. De jaarling doet alsof de 10 jarige merrie haar moeder is en loopt hier dan ook constant achteraan. Deze krijgen als tweede gevoerd.
Zodra ik naar de plek loop waar ik dan het hooi wil neerleggen komt ze met haar oren plat in haar nek naar je toegelopen en probeerd ze je GERICHT te trappen. Mij heeft ze nooit geraakt maar mijn vader dus al 2 keer. Mijn zusje durft al amper het weiland meer in!

Nu loop ik dus zo nu en dan met een zweep het weiland in, maar goed dit is natuurlijk niet echt een oplossing voor het probleem. Ze heeft nu al een keer of 5, 6 een mep gehad (niet extreem hard maar puur als waarschuwing) nu blijft ze bij mij wel redelijk op afstand maar bij een ander flikt ze gewoon precies het zelfde.

Dus nu mijn vraag hoe dit op te lossen?

Grondwerk e.d. vindt ik nog wat vroeg, borstelen vindt ze vreselijk en dan heb ik haar gedrag bij de hoefsmid nog niet genoemd.

LiVetime

Re: jaarling dominant bij voeren in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:02

Ik ben helemaal geen voorstander van grondwerk bij veulens, maar ik denk dat je er toch niet helemaal aan ontkomt in dit geval hoor.
Even goed op dr plek zetten, zodat ze respect leert te hebben.
Met veulen apart in de bak gaan werken aan de leadrope met zweep om voldoende afstand te kunnen creeëren en niks anders doen dan lopen aan de lijn, waarbij je duidelijk je eigen ruimte wilt behouden.
Niet boos worden, maar in alle rust consequent zijn :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:04

Borstelen een ramp? Dat zou ik dus niet kunnen. Bij mij gingen ze meteen aan het grondwerken. Althans, ik zou meteen leren borstelen. Stel je voor dat hij straks ouder is, en hij kan het dan nog niet :) Dat is ook niet heel handig denk ik :)

Ik zou toch maar een zweep meegeven aan iedereen die de wei in gaat. Dat moet hij gewoon laten. Inderdaad wat hier gezegd wordt, consequentie en geduld is belangrijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:15

Ik zou dan toch maar 'es met de opvoeding beginnen.
Zich laten borstelen, voetjes geven en afstand houden zijn basisdingen die een jaarling toch echt wel moet kunnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:24

Opvoeden die hap. De theorie dat een jong dier eerst en vooral paard moet leren zijn is erg mooi MITS je als mens er fatsoenlijk mee om kan gaan. Krijgen ze teveel praatjes en wordt het gevaarlijk dan is het pecht gehad en aan het werk ermee. Niet te hard en vooral ook niet te lang per keer. Maar accepteren dat ze overal aangeraakt worden en onderdanig opstellen naar de mens is toch wel het minste. In dit geval zou ik zelfs les nemen want dit klinkt als een pittig portret.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 06:20

kan zijn dat het dier wat aan de hongerige kant is en zo snel mogelijk bij het eten wil en jullie dus weg jaagt.
zou in elk geval meer gaan voeren,zodat dit niet doorzet.
lijkt namelijk heel erg op voernijd.

verder moet je niet bang worden en de jaarling wegjagen.
als je vader bang is kan hij beter niet meer voeren tot het die manieren heeft geleerd

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:50

ellepel schreef:
kan zijn dat het dier wat aan de hongerige kant is en zo snel mogelijk bij het eten wil en jullie dus weg jaagt.
zou in elk geval meer gaan voeren,zodat dit niet doorzet.
lijkt namelijk heel erg op voernijd.

verder moet je niet bang worden en de jaarling wegjagen.
als je vader bang is kan hij beter niet meer voeren tot het die manieren heeft geleerd

Mijn vader is echt niet bang, die neemt nu ook de zweep mee, voernijd dat ik ook aan maar honger kan het echt niet zijn.. voor een 1 jarige is ze zelfs tegen het "vette" aan. Dus daar zou het niet aan liggen.

Denk dat ik toch maar met grondwerk moet beginnen, als is het maar een paar rondjes op de wei lopen. Misschien daarna opbouwen met borstelen en voetjes geven. Denk dat ik dan al aardig wat gewonnen heb.
Zodra ze het eten heeft is ze opzich redelijk vriendelijk, maar daar is ook geen peil op te trekken.

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:25

troi schreef:
Opvoeden die hap. De theorie dat een jong dier eerst en vooral paard moet leren zijn is erg mooi MITS je als mens er fatsoenlijk mee om kan gaan. Krijgen ze teveel praatjes en wordt het gevaarlijk dan is het pecht gehad en aan het werk ermee. Niet te hard en vooral ook niet te lang per keer. Maar accepteren dat ze overal aangeraakt worden en onderdanig opstellen naar de mens is toch wel het minste. In dit geval zou ik zelfs les nemen want dit klinkt als een pittig portret.

Ik ga hier helemaal in mee.
Is hij nou helemaal bedonderd. Meteen opvoeden en meteen zijn plek duidelijk maken!
En doe dit ook samen met je vader en je zusje.

Consequent zijn is hier de truc!