In de aanval tijdens longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balance2006

In de aanval tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:11

Sinds 2 maanden heb ik een nieuw paard. In het begin was hij erg nerveus en leunde heel sterk op mij, zocht echt een leider. Het gaat inmiddels stukken beter en hij is behoorlijk relaxed geworden.
Omdat zijn zadel niet meer past (gelukkig komt de zadelmaker morgen) ben ik hem de afgelopen week regelmatig aan het longeren. Los en op stem. Hij kent de commando's goed en luistert er ook naar.
Maar vanmiddag gebeurde er iets raars. Toen ik hem van stap naar draf wilde laten gaan, kwam hij met zijn hoofd helemaal naar binnen gedraaid, oren plat in de nek. Ik heb hem direct op zn donder gegeven maar daarna heeft hij het nog 3x gedaan. Uiteindelijk was het wel weer over en luisterde hij, maar ik snap niet waar dit nu ineens vandaan kan komen. Is dit een teken dat hij nu zijn dominatie uit wil proberen (hij is 4,5), of wilde hij mij vertellen dat hij ergens pijn had? Het zag er echt uit alsof hij van plan was om in de aanval te gaan.

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:16

Ik weet niet gebruik je een zweep?
als dat zo is kan het zijn dat hij die niet zo prettig vind.
Een paard van mijn vriendin heeft dat ook.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:19

Ik wou zo graag dat ik er iets van kan zeggen, maar het is haast onmogelijk om hier een goed antwoord op te geven omdat het verhaal te 'oppervlakkig' is. Het zou allebei kunnen zijn. Helaas is het natuurlijk onmogelijk om precies te omschrijven hoe hoog hij hoofd houdt, hoe zijn oren staan, hoe zijn ogen staan, hoe groot ie ze open heeft, hoe zijn mond staat en zo zijn er nog wel 20 dingen.

Mocht het nou vaker voorkomen, zou je er dan eens een filmpje van kunnen maken? Daar kunnen we vast meer aan zien.

TJolieke

Re: In de aanval tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:26

Heb je blijkbaar goed opgelost als hij daarna weer normaal deed. Dan zal het ook geen uiting van pijn zijn geweest maar inderdaad jou uitproberen. Zal hij vast nog wel vaker doen. Niet boos worden maar gewoon weer duidelijk corrigeren en vrolijk verder gaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:29

Paarden die pijn hebben kunnen het ook zeker wel 'niet meer tonen' op het moment dat ze op hun oren krijgen ervoor.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:31

Volgens mij is het wel een vorm van dominatie. Hengsten jagen zo hun merries voor hun uit. Mijn ruin [met hengstengedrag] doet dat ook in de wei als hij zijn vriendin een andere kant wil hebben.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:32

Mijn paard doet het ook. Meestal negeer ik het de eerste keer door gewoon op mijn plaats te blijven staan en door te gaan met waar ik mee bezig was. Als ze het daarna nog een keer probeert val ik zelf ook aan door ineens naar haar toe te rennen (niet te dichtbij natuurlijk) meestal schrikt mijn paard hier zo van dat ze zich een tijdje gedeist houd

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:38

Wat ik vooral zo apart vind is dat hij dit nog nooit eerder heeft gedaan. Misschien heeft hij wel een hekel aan dat gelongeer...?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:45

Ja daaag, dan past hij zich maar even lekker aan. Moet je in dit stadium echt boven staan hoor. Fijn dat je aan je paard denkt maar hij hoort wel te weten en volledig te accepteren dat jij het voor het zeggen hebt.

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:07

Dank je voor het mij weer met 2 benen op de grond zetten:)
Je hebt gelijk! Maar ik dacht dat t misschien de oorzaak kon zijn. Merk dat ik daar naar op zoek ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:19

Deed hij dit op één kant of op beide kanten?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:10

hoe lang is ie al onder het zadel/aan het werk gezet?

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:37

Hij deed het aan allebei de kanten en is sinds 6 maanden onder het zadel...
Ik ben inmiddels wel zijn derde eigenaar, hij is zwaar verwaarloosd geweest. Hoewel ik mij afvraag of dat er iets mee te maken heeft...

miiprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:41

ik denk dat het een vorm van dominatie is, mijn paard heeft het inderdaad ook wel is gedaan, maar na verloop van tijd is hij er mee opgehouden omdat hij zag dat het geen infect op mij had, gewoon rustig blijven en door trainen.

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:00

Volgens mij klopt dat, hij heeft het niet meer geprobeerd :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:23

Balance2006 schreef:
Hij deed het aan allebei de kanten en is sinds 6 maanden onder het zadel...
Ik ben inmiddels wel zijn derde eigenaar, hij is zwaar verwaarloosd geweest. Hoewel ik mij afvraag of dat er iets mee te maken heeft...

Mogelijk. Hij heeft mogelijk geen erg goed beeld van de mens en dus geen reden om erop te vertrouwen.

Het is heel normaal voor een paard om een nieuwe eigenaar te testen, en die reden is nog sterker bij een paard met slechte ervaringen.
Uiteindelijk zegt het instinct van een paard dat de leider iemand moet zijn die sterk in de schoenen staat en vooral weet wat hij doet en een paard zal zeker een keer checke of jij wel een geschikte kandidaat bent,
Hij begint nu gewend te raken aan zijn nieuwe huis en daar sta jij, commando's uit te delen...
En dan wil een paard nog wel eens controleren of je daar wel de juiste persoon voor bent.
Alleen... het signaaltje daartoe wordt vaak van te voren gegeven en als je dat opmerkt, voorkom je dat het zover komt
Erg moeilijk... weet ik. Wel een uitdaging. :D

Overigens is het natuurlijk altijd verstandig om jezelf te verdedigen, maar ook slim om daarna ff te gaan zitten en na te gaan of je het gedrag ergens hebt getriggerd. Dat kan zijn geweest door een moment van afleiding of verlies van concentratie, door iets andere lichaamstaal en daarmee teveel druk of wellicht door een te fors gebruik van signalen... kan vanalles zijn.
Erg leerzaam om daarbij stil te staan en de volgende keer extra geconcentreerd, ook op eigen lichaamstaal, te werken.