paardje uit de wei halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iwannn

paardje uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:36

heeei,
ik heb sinds de laatse week van de zomervakentie een verzorgpony.
nou gaat sinds toen het uit de wei halen steeds slechter.
eerst kon ik met wat eten heel makkelijk zijn halster opdoen.
laatst was het eten op en had ik zijn broer er eerst maar uitgehaald en toen hem zelf gepakt en zijn broer weer in de wei gedaan.
dat werkte wel, want hij gaat dan helemaal hinkenen enzo en dan wil hij wel mee.
maar tegenwoordig lukt zelfs dat niet meer en met eten wil het ook niet echt meer lukken.
ik heb wel eens gepprobeert om hem nieuwsgierig te maken maar ook dat werkt niet.
ik kan wel de wie in en hem eten geven maar als hij ziet dat ik halsterpak dan rent hij weer weg.
weet iemand miss hoe het kan?? en heeft iemand tips??
ik hoor ze graag! kusjees

opisop_shop

Re: paardje uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:39

ga je er iedere keer mee werken als je hem ophaalt?
zoja, misschien wat meer afwisselen dan?

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:46

jaa ik ga bijna altijd met hem rijden. :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:49

dan zou ik hem wat vaker eruit halen om leuke dingen te doen.
en daarnaast gewoon wat vaker de wei ingaan om een appeltje of een aai over de bol te geven :)

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 20:25

haha jaa dat kan wel denk.
alleen is dat een beetje onhandig om een kwartier erheen te fietsen een aai geven en dan weggaen....
en hij mag ook eigenlijk geen appel. hij krijgt daar een soort eczeem van.
maar wat zou ik dan als afwisseling kunnen doen?? :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:28

Een kwartier? Schat ik fiets drie kwartier. :+

Tja je gaat er idd naar toe, pakt 'm (eventueel door in een smal gedeelte of hoek van de wei te jagen) en laat weer los. En dan ga je 'm opnieuw vangen, net zo lang tot de lol ervanaf is. Ik heb het ergenst uitgebreider beschreven, soortgelijk topic, even zoeken.

Edit:
Zelf jaag ik ik mevrouw naar een kleiner gedeelte van de wei (smal stukje waar ze net kan draaie), daar is de lol ervanaf en kan ik haar gewoon pakken. Staat ze met haar kont naar me toe, prima, ik blijf haar aandacht vragen net zo lang tot ze omdraait of tot ik weet dat ik er veilig langs kan.
Dit maakt het spelletje een stuk minder leuk. Zeker toen ik dit eens een hele middag heb gedaan (ja echt) was de lol er zo vanaf. Dus echt benaderen in de wei, bij aggresie of weglopen oké ga jij maar naar dat kleine stukje rennen, ik jou daar insluiten en vangen. Ik jou dan weer loslaten, doen we het spelletje nog een keer. Net zo lang tot je ze gewoon normaal kunt pakken, dan loslaten en met rust laten. Volgende dag bevestigen, door bv enkel even te gaan lopen/poetsen. Dan weer normaal verder net als anders, maar wel af en toe voor een aai naar de wei blijven komen.

Dus longeerzweep mee en je niet laten kennen. Als ze het bij de eigenaar niet doet is het gewoon uitproberen. Biks laten voor wat het is, krijg je alleen voernijd van.

Succes!

Ging hier wel om een paard met voernijd, maar idee blijft hetzelfde.
Je paard leert ervan dat je beter meteen mee kunt komen, want vangen betekend niet altijd werken. Moet je dat wel bevestigen!
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 24-10-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:30

je zou in plaats van rijden ook een keer grondwerk kunnen doen, als je altijd dresuurmatig rijdt een keer springen of een buitenritje , longeren, een uitgebreide poetsbeurt geven noem maar op

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:08

@Miss_Malfoy
super bedankt voor die tip! dat vin ik echt een briljant idee!
ineens valt het fietsen bij mij wel mee :P .
maar je hebt wel gelijk! er is niet echt een klein hoekje bij mij in de wei maar ik verzin daar wel wat op!

@ zincy_f
sorry :o maar wat is gronwerk? ik heb die term al best vaak gehoord maar ik zou eigenlijk niet weten wat het is...
Laatst bijgewerkt door Iwannn op 24-10-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:09

Eventueel iets met een touw afzetten, als 'ie maar weet dat het er staat en er niet in verstrikt raakt!

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:10

Miss_Malfoy schreef:
Eventueel iets met een touw afzetten, als 'ie maar weet dat het er staat en er niet in verstrikt raakt!

daar zat ik ook al aan te denken vandaag. maar echt super bedankt voor je tip!

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:26

op bokt heb je ook een forum over grondwerk.
ik heb zelf een cursus erin gedaan (alleen de basis geen "kunstjes") en het heeft me erg geholpen (mijn paard was af en toe kwijt wie nou de "leider'" was :o ) het was ook leuk om te doen.

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:43

okeeei was dat heel duur?? :o
want anders lijkt dat mij ook wel leuk! :+

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:51

Er zijn echt zoveel topics op bokt ivm een paard uit de wei halen.. Ik heb echt nooit problemen ermee, ik hou gewoon ieder keer één pietluttig snoepje bij me, en ik krijg ze dan altijd te pakken.. of ze komen vanzelf :)

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:53

dat had ik in het begin ook wel. en het grappige is dat ik bij die mensen eerst ook altijd dacht van.. ik heb der gelukkig geen problemen mee hahaa.
maar nu dus wel...

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:06

Neem je je paard er voornamelijk uit om te rijden/werken? Hier neem ik de paardjes ook heel vaak gewoon voor eens te borstelen, af en toe beetje biks, enz. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:08

Wat ik me nog bedenkt, tip van westernlesgeefmens..
Paard pakken, opzadelen, 5 min zo neerzetten, iets anders gaan doen en als je terugkomt afzadelen en weer in de wei gooien.
Je moet die blikken zien als je dat doet! :D

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:15

hahaa die vin ik best wel geniaal eigenlijk.
maar als ik vragen mag? behalve die blik dan, wat heeft het voor zin??
gewoon een vraagje hoor :P

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:16

Oefenen in een longeer bak bijv. En als hij het braaf doet dan hellemaal belonen. Zodat hij weet van oh ik doe iets goed. :P

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:19

jaaa allleen een probleempje. dat longeren heeft hij bijna nog nooit gedaan. en hij wil maar een kantje op... die ander is een beetje lastig...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:21

Oké, dat zal die wel niet zo leuk vinden dan, dat zou ik niet als beloning gebruiken.

Maar dan is grondwerk wel weer interessant, kun je niet les nemen bij iemand in de buurt? Een goede basis op de grond betaald zich driedubbel uit in een fijnere relatie met je paard!

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:28

jaa ik zat al te denken aan vrijheidsdressuur.
heeft iemand daar ervaring mee ofzo??

leey91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:39

Zoals in het begin is gezegd,
niet alleen elke keer dat je haar haalt rijden!
Dan is een x lopen of poetsen ed.

En als het met longeren niet goed lukt,
kun je dat toch oefenen enzo? :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:42

Loezz schreef:
Er zijn echt zoveel topics op bokt ivm een paard uit de wei halen.. Ik heb echt nooit problemen ermee, ik hou gewoon ieder keer één pietluttig snoepje bij me, en ik krijg ze dan altijd te pakken.. of ze komen vanzelf :)

Ik snap het ook niet. Ik neem nooit snoep mee, daar wordt Mone veel te lebberig van, maar ze komt altijd. Als ze de graaskorf omheeft heeft ze wat meer haast dan wanneer ze hem niet omheeft, maar ze is nog nooit van me weggelopen.

Ik denk dat je inderdaad meer lol in het werken moet proberen te krijgen. Ga eens lekker wandelen en laat hem dan grazen, alleen even poetsen oid. Niet altijd maar rijden.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:58

Je verzorgpownie ziet het vast niet als een spelletje. Hij staat gewoon boven jou en dat zal hij je laten zien ook... Je zult hem moeten laten zien dat jij boven hem staat.. Er zijn verschillende manieren voor maar om nou met een zweep de wei rond te rennen wordt niemand vrolijk van :s.. En zo jaag je je pownie weg. ipv dat hij komt. En je eten afstaan doen ook de paardjes in de lagere rangorde. Eigenlijk zou je een beetje meoten gaan denken als een paard.

Je moet ook niet vergeten dat jullie elkaar nog moeten kennen. Jij moet je nog bewijzen. Ik zou eens wat oefeneningen op internet zoeken voor grondwerk als ik jou was. En inderdaad veel afwisselen wat je doet. Ga soms lekker met hem grazen, verder niks alleen grazen of een stukje wandelen. of poets hem even lekker en zet hem weer terug. Hou de variatie erin. Succes!

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:32

Mijn merrie is ook altijd moeilijk te vangen op het land, rond etenstijd komt ze netjes aangelopen maar wil ik haar eens pakken om wat te gaan doen... vergeet het maar.
Ik heb haar nu alweer 4 jaar en heb het opgegeven, ik hou gewoon altijd haar halster om (let wel op dat ze nergens aan kan blijven hangen) en dan hoef ik haar alleen maar vast te klikken, dat gaat prima!