Band met veulen er is alleen een probleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndiBokt

Band met veulen er is alleen een probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 20:32

Ik ben indi en heb sinds kort 4 verzorg pony´s waarvan 1 veulen met moeder (SHETLANDER) en nog een shet en een grote haflinger. <3
ik rij op een shetlander(niet de moeder van het veulen).
Ik heb nu een probleem het veulen is een paar maanden oud en en erg eigenwijs,
Ik wil natuurlijk een band opbouwen maar dat gaat erg moeilijk
Het is namelijk zo dat als ik bij het veulen ben de moeder er ook bij is en dat is vaak lastig..
Freekje de moeder van Bink is namelijk heel bijterig en trapperig en ik ben ook vaak bang voorhem. %)
Wat kan ik nou het beste doen moeder in andere wei??
of juist er bij..
Hij vind alles nog eng en is daarom vaak gestrest enzo.
Wie kan mij helpen??
Xxx indi
(bedankt voor u tijd) :o

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:53

Hoi Indi.

Durf je de moeder wel een halster om te doen? Het mooiste zou zijn als je toch ook met de moeder iets gaat opbouwen. Al is het in het begin maar even vastzetten en een paar veilige plekjes borstelen. Het veulen kan dan ook aan jou wennen en je kunt hem af en toe buiten bereik van de moeder even kriebelen.
Als het veulen een paar maanden oud is kun je ze best af en toe even uit elkaar halen. Maar het moet natuurlijk wel veilig gebeuren en dat is in de wei soms lastig. Hoe reageren moeder en veulen als ze uit elkaar zijn? Willen ze koste wat kost naar elkaar toe, of trekken ze zich er niet zoveel van aan? Als ze rustig blijven zet je de moeder lekker in een andere wei, of je gaat met het veulen naar de andere wei. Dan kun je eerst in de wei het veulen een beetje borstelen en leren netjes met je mee te lopen. Als dat goed gaat is het natuurlijk helemaal goed om een band op te bouwen als je samen buiten kunt gaan wandelen.
Als je een stalletje hebt kun je ze wat veiliger voor korte tijd van elkaar scheiden.
Als ze erg onrustig zijn als ze uit elkaar zijn en mogelijk door het draad van het hek gaan of zich helemaal in het zweet lopen kun je ze beter nog even niet uit elkaar halen (zonder hulp). Laat ze maar lekker met rust tot het veulen wat ouder is of tot je er hulp bij hebt. Je kunt het veulen kriebelen als het naar je toekomt en jaag de merrie maar weg als je haar eng vind. Bijvoorbeeld door een touwtje rond te zwaaien. Probeer te vermijden dat het veulen ziet dat je bang bent voor de merrie, dan gaat hij dat gedrag normaal vinden. Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Band met veulen er is alleen een probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:55

Ik denk dat je het best iemand met veel ervaring (dus niet zomaar een vriendin met een grote mond) je kunt laten helpen. Gezellig en leerzaam!

IndiBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:12

Hey, leuk dat je hebt gereageerd ik heb er veel aan. Ik heb vandaag bijvoorbeeld met het halster gelopen enzo het ging goed in de regen hij regeerd ook wel goed op doorlopen en HO! enzo. De moeder reageerd niet echt alleen als je langs komt is het een hinnekje maar meer niet :)
Motje11 schreef:
Hoi Indi.

Durf je de moeder wel een halster om te doen? Het mooiste zou zijn als je toch ook met de moeder iets gaat opbouwen. Al is het in het begin maar even vastzetten en een paar veilige plekjes borstelen. Het veulen kan dan ook aan jou wennen en je kunt hem af en toe buiten bereik van de moeder even kriebelen.
Als het veulen een paar maanden oud is kun je ze best af en toe even uit elkaar halen. Maar het moet natuurlijk wel veilig gebeuren en dat is in de wei soms lastig. Hoe reageren moeder en veulen als ze uit elkaar zijn? Willen ze koste wat kost naar elkaar toe, of trekken ze zich er niet zoveel van aan? Als ze rustig blijven zet je de moeder lekker in een andere wei, of je gaat met het veulen naar de andere wei. Dan kun je eerst in de wei het veulen een beetje borstelen en leren netjes met je mee te lopen. Als dat goed gaat is het natuurlijk helemaal goed om een band op te bouwen als je samen buiten kunt gaan wandelen.
Als je een stalletje hebt kun je ze wat veiliger voor korte tijd van elkaar scheiden.
Als ze erg onrustig zijn als ze uit elkaar zijn en mogelijk door het draad van het hek gaan of zich helemaal in het zweet lopen kun je ze beter nog even niet uit elkaar halen (zonder hulp). Laat ze maar lekker met rust tot het veulen wat ouder is of tot je er hulp bij hebt. Je kunt het veulen kriebelen als het naar je toekomt en jaag de merrie maar weg als je haar eng vind. Bijvoorbeeld door een touwtje rond te zwaaien. Probeer te vermijden dat het veulen ziet dat je bang bent voor de merrie, dan gaat hij dat gedrag normaal vinden. Succes!