Tanden schrapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annaaube

Tanden schrapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 17:06

Serieus, mijn paard is knetter :P
en ik zou wel eens weten wat het betekend:
Altijd als ik hem wat te eten heb gegeven, of lekker heb geaaid, gaat hij zn tanden heen en weer schuren op het ijzer van zijn stal, of eraan likken.
Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen? of hoe het komt?

xx

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:00

Zou niet weten waardoor het komt, maar ik heb het wel vaker paarden zien doen. Gewoon even met de tanden over een metalen voorwerp of de boxdeur even vastpakken.
Inderdaad misschien wel vreemd gedrag, maar heb me ook nooit afgevraagd waarom ze het doen, ben benieuwd of iemand er ideeën over heeft.

mvn

Re: Tanden schrapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:10

likken van het ijzer kan verschillende oorzaken hebben.
Simpele oplossing om te proberen leg een liksteen neer. sommige paarden hebben zout tekort en gaan daarom ijzer likken.

tanden op het ijzer is vaak een teken van boosheid. het paard is ergens niet mee eens en uit dit in een stalondeugd. aangezien het met eten te maken heeft zou het voedernijd kunnen zijn. maar om echt goed te analyseren iemand het moeten observeren in de praktijk!

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:18

Ik denk niet dat het voernijd is, want hij is super rustig, en niet agressief, hij ontspant helemaal als hij dat doet :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:19

Mijn verzorgpaard doet dat ook. :) Teken van boosheid kan simpelweg niet want ik ben hem aan het poetsen en vind hij normaal heerlijk.. :') Volgens mij is het gewoon deels verveling.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:24

mvn schreef:
likken van het ijzer kan verschillende oorzaken hebben.
Simpele oplossing om te proberen leg een liksteen neer. sommige paarden hebben zout tekort en gaan daarom ijzer likken.

tanden op het ijzer is vaak een teken van boosheid. het paard is ergens niet mee eens en uit dit in een stalondeugd. aangezien het met eten te maken heeft zou het voedernijd kunnen zijn. maar om echt goed te analyseren iemand het moeten observeren in de praktijk!

Nou dan was mijn paard zeker altijd boos, die deed dat als hij op stal stond echt extreem, altijd gedacht dat hij het een leuk spelletje vond, pakte echt van onder of van boven de tralie beet en rak. Was soms wel eens bang dat het slecht voor zijn tanden zou zijn,maar hij heeft nooit last gehad.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:52

daarom zei ik ook je moet het paard observeren en goed kijken hoe de rest van het lichaam is. een aantal paarden die ik ken doen het tijden aansingelen en dan is het wel boosheid en ongenoegen en een aantal tijdens voeren en die staan dan ook te bijten en bokken... maar het hoeft dus echt niet bij elk paard zo te zijn

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:54

onze pony doet het ook.... Alleen als ze iets lekkers heeft gekregen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:00

Mijn ene pony doet het ook. 1 of twee keer met zijn tanden langs de tralies als het eten er aan komt. Oortjes rechtop, geen voernijd. geen idee waarom.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:05

Napie schreef:
Mijn ene pony doet het ook. 1 of twee keer met zijn tanden langs de tralies als het eten er aan komt. Oortjes rechtop, geen voernijd. geen idee waarom.

Ja echt precies hetzelfde ;P