Wie heeft er ervaring met de schriktraining?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katara

Wie heeft er ervaring met de schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 22:50

Mijn paardje is soms erg schrikkerig. Ze was niet gewent om in een binnenbak te lopen en schrok van ieder geluidje. Gelukkig is ze daar nu wel aan gewent geraakt.
Maar als er ineens mensen in de kantine lopen of iemand zijn voeten veegt of een deur dicht laat vallen, dan wil ze nog wel eens opzij springen. Echt opzij springen en als ik het niet verwacht, springt ze onder me vandaan. Dus ik op de grond.
Nu is mij aangeraden om een schriktraining te gaan volgen en op 4 december word er in de buurt een gegeven.
Bij mij is de schrik er al om er naar toe te moeten, in een vreemde binnenbak enzo.

Heeft iemand ervaring met de schriktraining? Op de site heb ik wel wat kunnen lezen en foto's bekeken maar ik zou graag de verhalen willen lezen van iemand die de schriktraining heeft gevolgd.

EmptyWords

Re: Wie heeft er ervaring met de schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:49

schriktraining is heel leuk om te doen, je bent met meerdere paarden en je paard krijgt alle ruimte om zelf op onjderzoek te gaan.

je komt de bak in zonder sporen en zweep en je laat je teugels gewoon helemaal lang. Op de een of andere manier blijven alle paarden gewoon rustig. je rijd gewoon stapvoets langs alles wat ze hebben klaargezet, je laat je paard snuffelen en kijken. Tijdens de training die ik had zaten ook wat paarden die neits gewent waren, maar ook die hebben niets bijzonders gedaan, hooguit de hakken een keer in het zand.

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:30

Je kunt ook zelf je paard laten wennen aan vreemde dingen.
Daar hoef je niet per se voor op je paard te zitten.
Denk aan het meenemen van vreemde voorwerpen (paraplu's, plastic zakken). Laat haar er aan ruiken. Mijn paard steeds het liefst alles in zijn mond, daar moet je dus een beetje mee uitkijken! Kijk of je je paard met het enge voorwerp op haar lijf mag aanraken. Met mijn eigen paard zocht ik altijd even de grens op, om daarna het enge voorwerp weer even weg te halen, zodat de situatie weer veilig werd (in zijn ogen). Hij heeft geleerd dat ik soms maffe dingen met hem doe, maar dat er eigenlijk nooit wat ergs met hem gebeurt. Dat besef is in meerdere opzichten handig!
Je kunt onder het zadel ook vreemde voorwerpen in de bak leggen. Of bijv. een kleed waar je haar overheen laat lopen. Het belangrijkst is dat je paard leert dat als jij iets aan haar vraagt, ze erop kan vertrouwen dat er niets ergs met haar gebeurt.
Heel veel succes.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:01

Ik heb een paar jaar geleden schriktraining gedaan met mijn oudste ruin. Het is van zichzelf geen held, maar het ging super. Heel erg leuk en leerzaam, en het geeft je samen weer veel vertrouwen. Wij hadden zo'n echte georganiseerde schriktraining die door mensen met veel ervaring door het hele land wordt gegeven. Het voordeel is dat zij goede instructie geven voor en tijdens de training. Nog een voordeel is dat je met meerdere paarden bent, als jouw paard iets eng vind en het echt niet lukt kun je hem even achter een wat dapperder paard zetten. Ook was er bij ons een soort "veilige zone",
als je paard of jij het echt even heel spannend vind, kun je hier even rustig gaan stappen zonder "enge" dingen. Er werd met een rookmachine, geluiden, opblaasdieren, vlaggen, parapluus, zeilen, machine die pluchen balletjes rondschiet :D. Alles wordt zorgvuldig opgebouwd, en op de houten wip na heeft mijn held op sokken alles keurig gedaan. Ik vond het heel leerzaam, en hoop met mijn jonkie dit nog eens te kunnen doen.
Ik zou zeggen, lekker mee gaan doen ;).

Anoniem

Re: Wie heeft er ervaring met de schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:16

Het grote voordeel is, het geeft je zelf vertrouwen. De meest voorkomende oorzaak bij schrikkende paarden, is meestal dat de ruiter zelf te zenuwachtig is, of het paard niet vertrouwt, ook al voel je dat zelf anders. Een schriktraining zou dus absoluut zin hebben, zo wel voor paard en ruiter.

jinxygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:57

bij ons hebben we schrioktraining gedaan met zijltjes balonnen klappende kinderen paraplu's, enz ow niet te vergeten bio vuilisbakken hahaha heel eng ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:47

Schriktraining is niet zozeer bedoelt om paarden aan objecten te wennen.
Het is de bedoeling om ze in 'spannende' situaties te leren dat ze zich op jouw focussen.
Dus dat ze eerst leren denken, in plaats van eerst rennen.

Je kunt veel informatie vinden hierover als je googlet op 'sacking out'.
Of stel je vraag eens op het westerndeel; dit is namelijk heel gebruikelijk om te doen binnen de western.
Die paarden zijn niet voor niks zo lekker 'koel' :D

Let er bij schriktraining wel op dat het een gecertificeerde/professionele/ erkende instructeur is!
Want als je het verkeerd doet, gaat het averechts werken en kun je je paard alleen maar banger maken.
Voor meer info kun je me altijd ff pb-en.

Groetjes en succes!