Compleet gestoord uit de wei, toch doorzetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Compleet gestoord uit de wei, toch doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:59

Ik, of eigenlijk wij, hebben een probleem........ :(

Situatie
Ik heb onlangs mijn haflingervriendje verplaatst naar een nieuwe pensionstalling. Mijn pony heeft in het verleden altijd in de zomer 8-10 uur op de weide gestaan. Nadat wij verhuisd zijn in maart van dit jaar (2010) bleek dit bij de nieuwe pensionstalling (achteraf) niet mogelijk waardoor hij bijna de hele zomer op stal op het (zand)padock heeft gestaan aan huis. Aan zijn houding en humeur kon ik merken dat hij zich verveelde en graag naar buiten wilde, aangezien ik zijn welzijn zeer belangrijk vind (en dit boven het gemak van aan huis staan zet) heb ik hem verplaatst zijn een zeer kleine pensionstalling.

Pensionhouder heeft zelf twee pony's, één volwassen merrie en een 2,5 jarige en een koppel shetters. Daarnaast staat er nog een oudje en een jonge pony van particulieren welke een stal huren net als ik. Pensionhouders zijn hele fijne lieve mensen, maar nog zeer groen op het gebied van paarden houden.

Het weiland is opgedeeld in 5/6 zeer grote kavels. Op 1 stuk staat de oude merrie, op het andere stuk de twee pony's van de pensionhouder en het derde stuk de koppel shetters. Na enkele dagen wordt het gerouleerd naar de leeg staande stukken. Prima geregeld. De pony's staan gemiddeld 12 uur buiten (shetters dag en nacht), maar nu moet ik ook eerlijk zeggen dat al hun pony's 'tonnetjetonnetje' rond zijn en het mij niet zal verbazen als ze eerdaags bevangen zijn.

Mijn haf mag ook naar buiten, maar ik wil absoluut geen bevangenheid oid riskeren en aangezien hij de gehele zomer niet buiten is geweest durf ik hem ook niet 12 uur mee naar buiten te sturen het gras in. Hij staat samen met de 2 merries, die hem tollereren of eigenlijk negeren. (Haf wil er graag bij horen en loopt er een beetje als een mak schaap achteraan, als hij te dicht bij komt wil de jongeste merrie (welke ook drachtig is) nog wel een paar tikken uitdelen).

Probleem
Pensionhouder zet zijn merrie om 7 uur 's morgens buiten, ik zet de mijne nadat ik 's morgens gereden heb er rond een uurtje of 13.00h bij. Samen staan ze dan tot ongeveer 18.00h. buiten. Helaas wil mijn werkschema nu dat ik 's morgens werk, waardoor ik 's middags vrij heb. Oftewel hij gaat 's morgens mee naar buiten en ik haal hem om een uur of 2 binnen, tenminste dat was de bedoeling...........

De merrie's, welke hem doorgaans negeren, pikken niet dat wanneer ik hem roep hij naar mij toekomt om de weide te verlaten (zoals hij eigenlijk altijd deed op voorgaande stallen). Jongste merrie durft gerust in volle galop op me af te stieren. Mijn haf reageert verdedigend, waardoor er dus chaos ontstaat in de weide en mijn haf als een idioot als bruisend en tierend heel hard de weide door rent gevold door twee dames met de oren plat in de nek. Vangen is hiermee vrijwel onmogelijk. Bij poging 2 heb ik hem met een brokje gelokt en weer weten te vangen en uiteindelijk op stal kunnen zetten. Dames in kwestie graasde na enig tramelant rustig verder, mijn mijn haf staat als een idioot de hele stal bij elkaar te hinneken en rondjes te draaien. (Jonge pony staat aan aangrenzende box, dus hij staat niet alleen. Paarden in het land kan hij niet zien).

Moet ik deze situaties zelf niet veroozaken en hem maar buiten laten staan (voor het groepsverband) of moet ik door dit gedrag/rumoer heen kijken en gewoon m'n eigen plan trekken? Pensionhouder in dit geval wil zijn paarden het liefst de hele dag buiten, dus deze zal geen weidegang minderen. Daarnaast wordt zijn merrie hooguit 1 keer per week/ 2 weken gereden en heeft hij niet heel veel belang bij zijn paarden op stal (behalve als er straks één bevangen is).

Wellicht extra info:
5 dagen per week rijden
2 keer per dag goed droog hooi
0,5 kg onderhoudsbrok v. Hippostar Polo ('s morgens een handje en 's avonds)

Dit gedrag heeft hij in de 6 jaar dat ik hem heb nooit vertoond, hoe moet ik hier mee om gaan?

8nnemiek

Re: Compleet gestoord uit de wei, toch doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:04

Waarom wil je hem zo vroeg binnen hebben? Kun je hem niet lekker tot 6 uur op wei laten staan? Eventueel met een graasmasker als het gras te lang is?

_Pleasure_

Re: Compleet gestoord uit de wei, toch doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:07

Ik twijfel een beetje, maar volgens mij kun je je paardje nu geust de hele dag buiten in de wei laten! Er zit nu bijna niks meer in het gras...dacht ik zo! Het hooiseizoen is zo goed als voorbij...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:07

Ik zou opbouwen om op die manier je pony straks ook zoveel mogelijk buiten te kunnen laten staan. Mocht je zien dat je pony te dik wordt (wat wel mee zal vallen gezien het seizoen) dan kun je hem eventueel een graasmasker omdoen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:10

Lijkt mij gewoon een kwestie van gewenning. Voorheen vond je paard het ook prima, dat hij 's morgens na het rijden pas naar buiten ging. Dus mijn advies, gewoon even volhouden. Paarden zijn gewoontedieren, dus zowel de jouwe, als de achtergebleven merrie's zullen echt wel wennen aan de veranderde situatie, ook al is het nu nog even stressvol ;)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:11

Graasmasker lijkt me idd de oplossing, en anders kun je hem niet ipv 's ochtends buiten zetten en 'smiddags binnen zetten gewoon rond een uur of 2 buiten zetten? Dat die met de andere paarden mee naar binnen gaat.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:12

De kans op bevangenheid is nu wel een stuk kleiner dan in het voorjaar, maar ik kan begrijpen dat je hem niet tonnetje rond wilt hebben. Grasmasker vind ik zelf niet fijn: ze kunnen niet 'kroelen' met elkaar en als je automatische drinkbakken hebt staan in de wei is het ook geen succes.

Bij ons zijn ze zaterdag voor het eerst sinds start van het weideseizoen weer voor de nachten naar binnen gegaan en dat geeft altijd een hoop kabaal op stal, zeker als er mensen rondlopen. Na een dag of 2 is dit over :) Die van mij stond vrijdagavond steigerend in stal toen hij mij zag en toen ik om de hoek (uit zijn zicht) een kwartiertje bleef wachten was de rust wedergekeerd. Ze reageren op jouw aanwezigheid. En ze wennen echt aan de routine van weer op stal komen, het duurt alleen even.

Wat betreft uit de wei halen: Kan je niet zelf naar je pony toelopen ipv roepen? En hem dan aan het halster meenemen? Dan voorkom je misschien dat heel de groep vrolijk meecrosst naar het hek :) En de eerste tijd in een nieuwe groep is altijd even wennen, knokken en routine vinden. Dat komt ook vanzelf :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 23:20

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties

@ 8nnemiek Ik wil hem geen 12 uur op de weide hebben ivm van niets naar alles. Hij groeit bij wijze van nog van water. Een graasmasker vind ik niet eerlijk tegenover hem. De jongste merrie kan heel lelijk naar hem uithalen (trappen/bijten) als hij te dicht in de buurt komt. Aangezien hij toch al een beetje het vijfde wiel in aan de wagen is, wil ik hem niet de mogelijkheid ontnemen zich zelf niet te kunnen verdedigen. Dan heb ik hem liever 'heel' eerder op stal.

@ Magicday, er is niet gehooid/gemaaid op de stukken land. De shetters fungeren als grasmaaier, maar zelfs die krijgen het niet kaal. Dus ik vind het moeilijk te beoordelen 'hoeveel' eiwit het gras nog bevat. Kan me inderdaad indenken dat het nu wel veel minder is als in het voorjaar.

@Chubby, Het is inderdaad de bedoeling dat hij straks zoveel mogelijk met de dames met naar buiten kan. Ik blijf alleen met het euvel zitten dat meneer toch aan het werk moet. Ik heb overdag de tijd en aangezien het 's avond erg vroeg donker is, rij ik liever overdag. De dames doen niets, dus er is geen moment behalve 's avonds wanneer ze op stal staan. In de zomer is het natuurlijk een ander verhaal, dan kan ik gerust 's avonds rijden.

@Setteke & Kiim, dankje voor je reactie. Ik hoop het ook, blijf het dan toch maar volhouden :). Hoop dat ik mijn werkdagen naar middag/avond kan verplaatsen, dat is voor alle partijen het prettigst.

@ Marieke_K, ik heb het ook uiteindelijk geprobeerd met naar hem toe lopen. Maar zodra ik één been in de wei zet komt en naar hem toe loop vliegt de jongste merrie op hem af en dan sta ik er tussen..... :(

Ik hoop inderdaad dat het een kwestie van gewenning is en dan komt het vast goed!