Wanneer groot paard inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitershopon

Wanneer groot paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 21:09

Wanneer (Leeftijd)zouden jullie een paard wat vrij groot is (1.73) en nog overbouwd is,dus nog volop in de groei
gaan inrijden?

tamary

Re: Wanneer groot paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:15

6 of 7 jaar. Lange, slappe slungel heeft al genoeg aan zichzelf op de benen te houden en overbouwd loopt makkelijker op de voorhand. Als je die gewoonte onder het zadel kan voorkomen scheelt dat een hoop trainen en frustratie. Ondertussen aan de hand voorbereidend werk doen is aan te raden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:18

Hangt er vanaf wanneer ze in balans komen (dus de overbouwdheid eruit).

Als hij/zij niet meer overbouwd is zou ik beginnen met flink spieren opbouwen door longeren en wandelen, en pas daarna in gaan rijden. Zeker met zo'n slungel is het wel lekker als ze al een beetje bespiering hebben voor je erop stapt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:24

RT-->OPG

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:27

Wij hebben hier ook twee vrij grootte paarden op stal staan. Wij wachten tot ze er zelf aan toe zijn. Ze moeten niet meer overbouwd zijn en op eigen benen kunnen lopen.

Is per paard verschillend. Eéntje is nu 3 en half en er wel aan toe en de ander is 3 en zetten we nog een jaar op het land want, die is er totaal nog niet aan toe.

Twinkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:33

afhankelijk van het paard. Je hebt sterke, compacte grote paarden en grote onhandige slungels. ;) probeer dus aan te kijken hoe de jouwe is. Je kan altijd al voorzichtig met hem aan de slag als hij sterk genoeg lijkt, als het dan tegenvalt onder het zadel zet je hem gewoon nog een tijdje de weide op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:25

Inderdaad afhankelijk per paard, als het paard wat meer in balans komt, begin je rustig aan met opbouwen, denk aan longeren, wandelen, losgooien etc. Zodra je lange slungel dan ook bespiert is, kan je dr aan werken om m in te rijden (:

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:44

Yttel schreef:
Wij hebben hier ook twee vrij grootte paarden op stal staan. Wij wachten tot ze er zelf aan toe zijn. Ze moeten niet meer overbouwd zijn en op eigen benen kunnen lopen.

Is per paard verschillend. Eéntje is nu 3 en half en er wel aan toe en de ander is 3 en zetten we nog een jaar op het land want, die is er totaal nog niet aan toe.

Op wiens benen lopen ze nu dan? :D

3,5 jaar en dan eventueel nog een zomer erop het land op. Niet te hard sporten met ze, maar 3 keer per week 20 minuutjes. Liefst veel in het bos en veel rechte lijnen.

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:24

Moeni11 schreef:
Yttel schreef:

Op wiens benen lopen ze nu dan? :D

3,5 jaar en dan eventueel nog een zomer erop het land op. Niet te hard sporten met ze, maar 3 keer per week 20 minuutjes. Liefst veel in het bos en veel rechte lijnen.

Ze hebben er nu een paar te leen van een paar koeien hier uit de buurt. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:28

ik zou sowieso wachten tot ze 4 zijn en dan eerst een tijdje aan de hand trainen om alvast wat spieren op te bouwen. Daarna inderdaad zo snel mogelijk het bos in; lange rechte lijnen om balans te krijgen.

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:36

je kunt val veulen af aan al voorbereidend werk doen... Zolang het geen belasting is?
Het grootste werk aan inrijden is het vertrouwen, zorgen dat een paard niet bang en gestresst is! Daarmee kun je al jong beginnen!

En vooral goed naar je individuele paard kijken! Is hij er al klaar voor, ook al wil jjijzelf graag, wachten tot je merkt aan je paardje: hij is er klaar voor!

Mijn KWPN'er is nu 4 en we zijn begonnen met inrijden! Gaat ideaal, langzaam maar zeker komen we er wel! Niet overhaastten

Heel veel succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:37

tamary schreef:
6 of 7 jaar. Lange, slappe slungel heeft al genoeg aan zichzelf op de benen te houden en overbouwd loopt makkelijker op de voorhand. Als je die gewoonte onder het zadel kan voorkomen scheelt dat een hoop trainen en frustratie. Ondertussen aan de hand voorbereidend werk doen is aan te raden.

6 of 7 jaar, wat een kul.

Als je met een groot paard niks doet is het op die leeftijd nog een slappe slungel.
Bovendien moet je het lichaam voorbereiden op zwaarder werk onder het zadel op latere leeftijd en dat kan best door ze ook onder het zadel in te zetten. En doet hoeft dan echt niet iedere dag een uur.
Zadelmak maken zou ik aankijken, het ene grote paard kan dat best aan als 3,5 jarige en de andere pas als 4 jarige, als ze overbouwd zijn had ik nog even geduld. Maar van niks doen worden ze ook niet sterker! En longeren wordt hier geopperd ipv rijden, maar 2 a 3 keer in de week wat basiswerk onder het zadel is minder belastend dan 3 keer in de week longeren, dat is namelijk best zwaar! En wandelen schiet je weinig mee op, dat is iets voor de afwisseling of op een rustdag maar dat kan je geen training noemen om het lichaam sterk te maken.

En vaak merk je het wel als een jong paard er aan toe is. Krijgen ze meer praatjes dan zijn ze vaak toe aan een volgende stap of wat meer werk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:26

zoals "janne " het hier beschrijft zou ik het ook gezegt hebben.

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:29

hey meiden,

bedankt voor jullie advies.

Hij komt eind van de maand binnen uit de wei,en ga lekker met hem aan het werk(met grondwerk en freestyl)
Ik denk idd. dat als je een goede basis in vertrouwen hebt,het inrijden ook makkelijker zal gaan.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:35

[***] schreef:
tamary schreef:

6 of 7 jaar, wat een kul.

Als je met een groot paard niks doet is het op die leeftijd nog een slappe slungel.
Bovendien moet je het lichaam voorbereiden op zwaarder werk onder het zadel op latere leeftijd en dat kan best door ze ook onder het zadel in te zetten. En doet hoeft dan echt niet iedere dag een uur.
Zadelmak maken zou ik aankijken, het ene grote paard kan dat best aan als 3,5 jarige en de andere pas als 4 jarige, als ze overbouwd zijn had ik nog even geduld. Maar van niks doen worden ze ook niet sterker! En longeren wordt hier geopperd ipv rijden, maar 2 a 3 keer in de week wat basiswerk onder het zadel is minder belastend dan 3 keer in de week longeren, dat is namelijk best zwaar! En wandelen schiet je weinig mee op, dat is iets voor de afwisseling of op een rustdag maar dat kan je geen training noemen om het lichaam sterk te maken.

En vaak merk je het wel als een jong paard er aan toe is. Krijgen ze meer praatjes dan zijn ze vaak toe aan een volgende stap of wat meer werk.

Zeker geen kul, bij ons heeft ook een groot paard gestaan, maar had veel moeite om een beetje te lopen, wist gewoon niet waar die zijn benen moest laten. Lekker een jaartje weggezet in het weiland, dat wordt hij vanzelf wel sterker en dit jaar is hij nu wel opgepakt. En is nu ruim 5 jaar oud. Je ziet vanzelf aan hun houding of het de tijd is. Veel succes.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:39

bij 3.5- 4,5 jaar en dan weer lekker wegzetten als ze lekker zadelmak zijn (opstappen zonder longeren, stap draf gelop en stuur). Ik heb zeer slechte ervaringen met pas bij 6-7 jaar zadelmak maken.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:44

Ik rij een paardje wat 5 is en 1.73... zijn begonnen met inrijden toen die 5 was en toen hij voor de wagen werd beleerd was hij 4 jaar en paar maanden.

Denk dat je dit per paard moet aankijken.. maar liever wat langer wachten en goed uit laten groeien dan later problemen krijgen.. Toch? En natuurlijk kan je wel lekker grondwerk doen.. is erg fjin om ook een band op te bouwen. Desnoods aan de lange lijnen ofzo...

Trisca: Wat zie jij in zadelmak maken? meerdere mensen zien dat als ze t zadel op hun rug accepteren... maar jij bedoeld meer ook doorrijden in mijn ogen.. De basis beginselen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:55

Als iemand een paard zadelmak aanbied, verwachten ruiters dat ze het paard ook kunnen proberen. Enkel het zadel accepteren is voor mij iets anders, misschien moeten we ruitermak introdiceren :+

Ik heb nu een merrie staan waarin ik het vertrouwen heb dat als ik haar de winter wegzet ik er in de lente weer op weg kan rijden. Geen spanning meer en rijden is de gewoonste zaak van de wereld. Heb er nu een keer of 10-15 op gezeten. Zover rij ik ze dan "door" voor ik ze vakantie geef.