tinker bang voor stro aan zijn voeten na het scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angieone

tinker bang voor stro aan zijn voeten na het scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:40

Heb voor het eerst mijn tinkie zijn sokken afgeschoren niks aan de hand zoals altijd was mijn trissie heel braaf en cool, hij raakt niet zo snel in paniek(eigenlijk nog nooit geweest)

Na het scheren in de paddock niks aan het handje savonds wil ik hem in zijn stal zetten en hij raakt compleet in paniek van het gekriebel aan zijn voeten (bleek achteraf) sprong zo dwars door de deur naar buiten????????

Zo ken ik mijn paardje niet... is nergens bang voor en als hij wel bang is met een beetje grondwerk er zooo door heen.....
Maar hij stond echt te trillen...=(

Heb zijn benen af gewreven met stro dat laat hij uiteindelijk wel toe! Uiteindelijk met 3 man sterk en veel geduld en bandages om heeft hij 2 rondjes weer in zijn stal gelopen... nu maar even een rust en een nachtje in de wei(helaas een beetje koud)
Morgen poging 2, hopelijk is hij dan gewend aan zijn blote voetjes??, heeft iemand dit ooit weleens mee gemaakt??? Tips alles is welkom??

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:45

Hallo,

Ik heb op een stal gestaan waar een Friese merrie geschoren was. Ook d'r sokken waren eraf. Merrie raakte ook totaal over de floss. Na 5 minuten kalmeerde ze wat, en daarna is ze er eigenlijk heel snel aan gewend. Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om even met het stro over de benen te strijken.
Is er iets wat je tink heeeeeel erg lekker vindt?
Dan zou ik hem op stal zetten en zorgen dat meteen die bak slobber/appel/wortel of weet ik wat onder zijn neus geduwd wordt.
Hij zal er toch aan moeten wennen tenslotte.
Probeer in ieder geval zelf zo rustig mogelijk te blijven. Zal misschien niet meevallen met zo'n stuiterbak, maar hopelijk trekt ie zich dan een beetje aan jouw rust op.

Wens je heel veel sterkte hiermee!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:46

Edit: zit eraan te denken dat het misschien ook wel een idee is om de benen in te smeren met iets vets, bv uierzalf vaseline, of misschien heb je speciale klei? Prikt het denk ik ook wat minder hard en misschien went ie er dan makkelijker aan.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:50

Ik was er bij....
Met snoepjes en grondwerk kregen we m wel de stal in maal als hij dan al dat geprik voelde ging hij als een dolle de stal uit( Zelfs een keer door de stal deur heen die dicht zat!!).....
Als de staldeur m niet tegen houdt dat lukt dat met het lekkerste voer ook niet ben ik bang. maar hopelijk went hij vanacht een beetje aan het blote gevoel en dan proberen we het morgen weer

Beli

Re: tinker bang voor stro aan zijn voeten na het scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:51

Dat ging met bandages ook al beter misschien voor morgen wel een idee....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:52

Wow, dit heb ik echt nog nooit gehoord/gelezen. Misschien even tijdelijk op zaagsel/vlas zetten?

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:37

Woow Angie, ik weet niet wat ik lees :? Tris in paniek? Dat heb ik nog nooit meegemaakt... Wel vervelend dat hij zo moeilijk doet over zijn kale benen... Hij is ook een tinker he, die horen geen kale benen te hebben, is hij niet gewent :+ Ik hoop dat hij snel went en dat het goed komt!
Spreek je snel weer!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:46

Heb je geschoren vanwege mok? Ik kan me namelijk voorstellen dat het stro dan in de wondjes prikt.
Sokken dienen als bescherming tegen vuil, dus je had ze er eigenlijk beter aan kunnen laten zitten, en eventueel alleen de haren in de kootholte wegknippen.
Maargoed, nu ze eraf zijn zou ik gewoon zaagsel gaan gebruiken totdat ze weer zijn teruggegroeid, want dat stro blijft toch in die gevoelige huid prikken, ook al raakt ze er aan gewend, en dan kan de huid ook niet goed genezen..

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:35

Ik heb hem vanochtend gevoerd op stal.
Hij stond heel rustig als of er niets gebeurd was.......
Gekke tinker

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:39

Die van mij moest ook hel erg wennen aan z'n sokloze benen, alleen bij hem uitte het zich tijdens het werk, hij ging belachelijk korte pasjes maken. De volgende dag was het over. Denk dat ze idd gewoon even moeten wennen aan dat gevoel, voor mij is het ook raar om ineens met blote benen door het hoge gras te lopen als ik lange broeken gewend ben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:54

tristan in paniek? dat zal wel wat zijn geweest!
ben wel benieuwd hoe ie er uitziet met blote benen...