Paarden angstig in automatisch voersysteem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paarden angstig in automatisch voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 18:52

Bij os op stal is een automatisch voersysteem gebouwd. Dat betekent, dat een paard zelf in een smalle box van ca 80cm breed loopt. Systeem herkent paard en dan sluit achter het paard een zweepje (vergelijkbaar met deurtje) en uit de automaat stroomt voer in de bak. Het dichtslaan van het zweepje en dat voer uit de automaat rolt maakt geluid. We hebben de paarden al een aantal dagen zonder automaat met de hand in de box gevoerd. Geen probleem. Vandaag heb ik bij elk paard geprobeerd de machine te laten lopen. Ze geven daarop een enorme schrikreactie en rennen heel hard paniekerig naar achteren het systeem uit, terwijl er dus voer in de voerbak komt (zweepje gaat automatisch omhoog als paard achteruit de box uit gaat). Daarna willen ze e rook niet meer in. Dit gaat dus niet werken. Hoe kan ik mijn paarden nu laten wennen aan het systeem? Dit is vergelijkbaar met het HIT systeem. Alle advies welkom

Nibbit

Re: Paarden angstig in automatisch voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:56

Ik denk dat ze zodra ze doorhebben dat er voer te krijgen is, heel gauw wennen aan het geluid.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 18:58

Probleem is dat ze zo snel wegzijn door het geluid, dat ze iet zien, dat er voer komt. Vasthouden heeft geen zin, want dan trekken ze me mee naar achteren door hun angst.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:00

misschien zelf wat voer erin gooien zonder dat het systeem aan staat en het dus geen geluid maakt. en dan pas als volgende stap het systeem aan zetten ?

*edit* ik moet beter lezen , dat heb je dus ook al gedaan. Tsja dan lijkt het me gewoon een kwestie van blijven proberen.
Laatst bijgewerkt door VillaNeusjes op 16-10-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:01

Kun je niet alleen het voer laten lopen, en het 'zweepje' nog openhouden?

Of mischien zorgen dat ze er terug op nieuw in kunnen lopen zodat ze kunnen kijken dat er voer ligt?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:01

misschien er naast zetten zodat ze aan het geluid wennen met wat lekkers, en dat een paar keer per dag, en gewoon vaak aanzetten per dag, en ze met lekkers paaien als je erinstaat met ze met dat geluid erbij
Laatst bijgewerkt door franka75 op 16-10-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:02

Dan moet je dus een extra tussenstap inlassen. Paard erin, voer in gooien en dan het geluid. Zo leren ze de associatie tussen het voer en het geluid waardoor het een positieve betekenis krijgt.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:03

Zelf wat voer in de bak leggen, laten eten als ze erin staan en dan apparaat aan? zullen ze waarschijnlijk nog wle wegrennen, maar ze weten wel dat er voer te halen is.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 08:57

Bedakt vppr al jullie tips. De paarden inleiden, en voer met de hand in de bak doen, gaat prima. Terwijl ze eten, heb ik dus geprobeerd de machine heel kort te laten draaien en dan rennen ze schrikachtig naar achteren en willen er ook niet meer in, terwijl er dus veel voer in de bak ligt. Ik kom dus niet tot het moment, dat geluid voer betekent. Misschien moet ik het systeem langer laten lopen, paard niet in, maar voor het systeem zetten en dan kijken of ze het inzien? Denk inderdaad, dat ik ze misschien er eerst voor moet zetten en dan wat lekker en geluid moet laten lopen en voer uit de hand laten eten. Als geluid dan ophoudt, in het voersysteem gaan en laten eten. Ieder, die nog andere tips heeft graag.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:00

Machine aan zetten en stapje voor stapje dichterbij de machine proberen te komen? Met veel geduld wennen ze er uit eindelijkt vast aan :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:04

ik denk ook dat het veel meer tijd nodig heeft, is het een eenpaardsvoersysteem of kunnen ze er met zijn tweeen in ?

bellen met eigenaren van zo.n systeem en voerleggen hoe het bij hun wel ging
Laatst bijgewerkt door garny95 op 17-10-10 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:08

daar word je ook niet vrolijk van.....koop je een duur apparaat......gaan ze het niet gebruiken :(:)
Misschien is het een optie om een paard er bij te nemen (tijdelijk) die zo een voersysteem al kent?
Die kan de anderen laten zien hoe het werkt.

mar ja......hoe kom je aan zo een leen paard.....