Wat is de oorzaak van stalnijd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Wat is de oorzaak van stalnijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:50

Begin dit jaar heb ik een 8-jarige merrie gekocht mét de wetenschap dat zij
stal-en voernijd heeft, wat ik mij afvraag is wat de oorzaak van dit gedrag
kan zijn.
De grootste hobby van mijn overleden merrie was eten, maar zij heeft nooit
ook maar een keer dreigend gedrag vertoond, Yf kon ik zo van haar oh zo
geliefde eten weghalen en ze bleef vriendelijk.

Amalarab

Re: Wat is de oorzaak van stalnijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:54

Lange periodes van nèt te weinig voer krijgen waarschijnlijk? Of de voerbak(vroeger) moeten delen met andere paarden?
Kan ze op onbeperkt hooi? Dan komt er vanzelf rust in het paard.

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:02

heeft ze eerder alleen gestaan of in een koppel, dan zou het best wel een kunnen zijn dat ze altijd weg gejaagd werd bij het eten en daardoor nu zo agressief is bij het eten, dat ze eerder altijd net wat te weinig kreeg.
En dat ze nu denkt dat als ze boos reageert dat het eten van haar is en blijft
En met stal nijd kan het wel zo zijn. dat het altijd erg onrustig was voor haar stal, en dat niet prettig vind/vond en dat dan probeerde weg te jagen en als een paard dat lang doet kan het een gewoonte worden.

jijenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:47

te weinig beweging kan ook een oorzaak zijn en inderdaad wat de ander meiden ook zeggen vaak vroeger moeten delen sucses verder

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:26

En onrust heb ik gemerkt bij mijn eigen paard. Als je bijvoorbeeld op maneges kijkt is het voermoment altijd zo onrustig en dan komt er vaak iemand voorbij gelopen met een paard etc. Daar reageren veel paarden ook op. Bij de mijne merk ik duidelijk verschil qua verschil met drukte van waar ze staat :)

randasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:16

Ik ben het met de voorgaande bokkers eens dat voernijd vaak onstaat als er voer gedeeld moet worden. Dat is er moeilijk uit te krijgen. Plaats in ieder geval de voerbak zo dat ze zoveel mogelijk "prive" kan eten.
Met stalnijd bedoel je dat ze lelijk doet tegen de buren en voorbij lopende paarden?
Als dat zo is kan dat te maken hebben met behoefte aan "personal space". Niet ieder paard vind de afstand die ze in een stal hebben van de andere paarden prettig. Mijn paard had gesloten zijkanten aan haar box en een ruime gang aan de voorkant. Dat scheelde enorm veel geram, gebijt en chagrijn. In een 3 bij 3 box met tralies stond ze vaak in het midden, ongelukkig te zijn.
Ook op het land kon je zien dat ze behoefte had aan ruimte om haar heen.
Ik hoop dat je wat met deze informatie kan, en je paard een beetje vrolijker wordt.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 22:37

De stalnijd uit zich niet alleen tegen haar buren........ook tegen mensen,
de ene keer erger dan de andere

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:11

Mijn oude pony was gewoon gevaarlijk... Als je de stal in kwam draaide ze je de kont toe of ze kwam met open mond op je af gestormd tegen etenstijd.
Ik ging ermee naar de boer waar ze stond en zoals een echte boer betaamt zei hij dat zal wel mee vallen, hij erheen en ook bij hemprecies hetzelfde, zelf de boer schrok ervan terug...
Hier had ze een open stal dwz dat ze kon neuzen met de andere paarden en de stal was aan 3 kanten open (zat een soort van hekwerk tegen 1 muur aan) Toen ging ik verhuizen naar een andere stal daar stond ze in een hele dichte stal zonder dat ze contact kon maken met andere paardjes 3 kanten volledig dicht en alleen 1 kant het bovenste deurtje vd stal open. Binnen 1 dag was ze volledig van de voernijd af!! Iedereen kon er met een gerust hart de stal in zonder dat ze wat deed!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:13

yfande schreef:
De stalnijd uit zich niet alleen tegen haar buren........ook tegen mensen,
de ene keer erger dan de andere

Krijgt ze onbeperkt hooi? Dan is ze vast een stuk tevredener! ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:32

pesterijen met betrekking tot voer of puur verveling

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:48

Verveling en (te) lang op stal staan, dat is doorgaans de oorzaak van allerlei zogenoemde stal"ondeugden".

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:48

PP --> OPG

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:52

DE STAL
een paard is niet gemaakt om op stal te staan . Ik vindt dat je een paard veel meer plezier doet met het op een weide te zetten ! 't komt nog goedkoper uit ook . :)

voor voorneid op stal kan het niet zijn dat ze weinig voer kreeg en alle pony's behalve haar voer kregen voor haar neus en zei niet ?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:03

Hallo,

Mijn paard had ook stalnijd (geen voernijd).
Mijn paard stond in een dichte box (dichte wanden) met aan de voorkant een deur met bovenluik wat altijd open was. Als er mensen in zijn buurt liepen gingen altijd zijn oren naar achteren, en helaas heeft ie hierbij ook 3 mensen gebeten. Tevens kon je met andere paarden echt niet in de buurt komen. Dan werd ie ronduit gemeen. Hij mocht ie iedere dag een paar uur zijn benen strekken in de paddock.

Nu staat mijn paard op een boerderij/pensionstal. Hij staat wederom in een dichte box. De voorzijde is voorzien van traliewerk, en hij kan nu ook met zijn hoofd buiten de stal (halve deur).
Het verschil met mijn vorige stal is dat mijn paard nu de hele dag (van 9 tot 18) op het land staat met 4 vriendjes in de wei. Er is veel sociaal contact tussen de paarden.

Mijn paard is echt totaal verander op deze stal. Zijn boze gedrag is over, zijn bijtgedrag is over. Hij is zo ontzettend lief en kalm en braaf geworden. Ik denk dat dit komt omdat ie nu veel minder op stal staat en veel sociale contacten heeft.

Ik denk dat veel gedragsproblemen ontstaan bij paarden, omdat ze
- te weinig beweging krijgen
- te lang op stal moeten staan
- verveling
- te weinig sociaal contact met soortgenoten

Voernijd ontstaat m.i. inderdaad, zoals hier boven geschreven, als het paard heeft geleerd dat het nodig is om zijn voer af te schermen voor mee-eters, of door andere slechte ervaringen.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 15:57

De merrie loopt elke dag, dus ook zondags overdag met weidemaatjes buiten.
Zij heeft oog- en neuscontact met haar stalmaatjes.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:09

Het kan zijn dat ze op stal meer wil dan alleen oog- en neuscontact: dat ze echt meer fysiek contact wil, zoals bijvoorbeeld het schurken. Het kan best frustrerend zijn voor paarden dat ze wel willen schurken, maar dit door hekwerk/tralies niet kunnen. ;) Ook is het mogelijk dat zij zelf de leider van de groep is en het niet accepteert dat zij als laatste of middelste gevoerd wordt. Grote kans dat als je haar als eerste voert, de nijd vanzelf verdwijnt. ;)

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:12

Dat lijkt mij zeer sterk, zodra ook maar een paard richting haar stal kijkt dan
wordt ze al boos, en schurken kan ze de hele dag, ik heb eer die indruk dat
zij haar stal verdedigt, het is haar domein !

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:13

Mijn paardje heeft ook stalnijd. Ik had al gehoord van iemand dat ze een tijd op een manege heeft gestaan (in penson dan) en daar had ze ook wel eens gebeten. Toen ze bij de eigenaresse kwam te staan werd het een stuk beter. Zolang ze nu van mij is is het wel zo dat haar oren in de nek doet zodra je langs loopt of bij haar stal staat maar ze valt je niet aan. ZOdra de deur open gaat gaan haar oortjes weer naar voren.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:15

Mijn merrie heeft ook stalnijd. Doet altijd chagrijnig als je haar aan wil halen terwijl ze in de box staat. Ik denk dat het te maken heeft met personal space. Buiten de box is ze vriendelijk (al is het sowieso geen paard dat van knuffelen houdt).

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:32

EllenB schreef:
Mijn merrie heeft ook stalnijd. Doet altijd chagrijnig als je haar aan wil halen terwijl ze in de box staat. Ik denk dat het te maken heeft met personal space. Buiten de box is ze vriendelijk (al is het sowieso geen paard dat van knuffelen houdt).

Precies als die van mij.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:43

Dit gedrag leren ze meestal van de moeder.
Gelukkig kan je er rekening mee houden. Dus als ze eet, lekker met rust laten.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:08

Ik denk dat je jouw paardje doodongelukkig is op stal. En tevens erg dominant! Ze verdedigt inderdaad haar domein en ziet anderen als een bedreiging. Ik denk dat als je haar uit de stal zal halen en voor een inloopstal of iets regelt je een heel ander paardje terugkrijgt. En dat weet ik uit ervaring.

Mijn volwassen merrie heeft ook en voerdernijd en was tot vorig jaar heel chago op haar stukje land met inloop stal. Omdat iedereen altijd maar heen en weer liep op 'haar' terrein. Dus dat is ook een vorm van dominantie! Ik ben met haar aan de slag gegaan met parelli nadat zij meerdere mensen had getrapt. Heeft ze bij mij nooit gedaan maar ook naar mij toe was toch dominant! En door middel van de parelli heb ik onze bassis weer rechtgetrokken. Ik ben de leider, zij niet! Daarnaast heeft ze nu achter bij ons een lap grond met een tent waar ze naar binnen en naar buiten kan samen met haar kindje. En iedereen zegt het en ziet het het is een vrolijker paard! Verveling is weg, en de chaos van het iedereen continu heen en weer lopen en ze weet haar plek.

Ik denk dat jouw paardje ok ongelukkig is op stal, miss kun je een inloopstal voor haar regelen of dat ze iig overdag naar buiten kan? Succes iig!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 14:22

Zij heeft eerder in een wei met inloopstal gestaan en was daar doodongelukkig,
als ze nu in de wei loopt is ze happy, socialized met haar kuddegenoten,
rolt en doet alles wat een gelukkig paard doet.
Als ze uit de stal is is er ook geen vuiltje aan de lucht. Wij zijn toen zij bij mij
kwam meteen begonnen met Parelli en dat blijf ik ook doen.

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:36

Mijn paardje heeft gelukkig alleen voedernijd. Toen ik haar kreeg was ze een jaar of 7 en was er niks aan de hand. Nadat ik haar wegens te groot geworden moest verkopen, ben ik haar uit het oog verloren. Jaren later toevallig (en gelukkig!) terug gevonden op haar 16e. En nu mét voedernijd. A.d.h.v. haar geschiedenisverhalen weet ik zo goed als zeker dat dit door honger is gekomen. De vorige eigenaren hebben haar destijds mager en met een hele dikke wintervacht gekocht.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:26

Voernijd ontstaat als de spanning te hoog oploopt: je paard is gemaakt om 14 uur per dag te kauwen. Reken eens na hoeveel uur hij nu kauwt, ik denk dat je daar bij lange na niet aan komt. Als je paard gedurende een etmaal wel voldoende ruw voer( hooi stro en kuil) krijgt waardoor hij aan die kauwbehoefte kan voldoen zal het al een stuk minder zijn met dit gedrag omdat zijn frustratie dan een stuk minder is. Een deel is ook aangeleerd: altijd als het hij doet komt er eten, dus heeft hij succes met het gedrag in zijn ogen. Kun je hem ook op andere tijdstippen voeren, of is dit centraal bepaald op je stal?
Stalnijd heeft weer te maken met een andere associatie: altijd als het paard uit de box wordt gehaald gebeurt er uiteindelijk iets wat hij niet leuk vindt. Wat dat is: dat is per paard verschillend, en kan ook best ver verwijderd zijn van het eerste wegjaaggedrag. Puzzeltje om op te lossen dus. Het kan ook zijn dat die oorzaak er allang niet meer is, maar in het verleden gespeeld heeft bij een vorige eigenaar, maar dat je paard het gedrag nog steeds vertoont omdat hij nu eenmaal ooit succes heeft gehad met dit gedrag en nooit heeft geleerd ermee op te houden. Als je zeker weet dat het niet aan een huidige oorzaak (pijn, vervelende of saaie training enz) ligt kun je er ander gedrag voor in de plaats trainen.