gestrest/nerveus paard in winter en herfst wat aan te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

gestrest/nerveus paard in winter en herfst wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:44

Hoi allemaal,

Ik heb een erg gestrest en nerveus paard in de winter.

Een paar voorbeelden:
- erg schrikachtig en gespannen al haal je haar uit de wei of stal.
- Oortjes in de nek al haal je haar uit de wei
- Mee worden gesleept tijdens het longeren(vaak kan ik haar nog wel houden)
- Opeens een bokbui tijdens het rijden(blijft niet altijd even makkelijk zitten

Dit gebeurt allemaal als de temperatuur ‘s nachts onder de ongv.3/4 graden is.

Wat kan je er aan doen:
- ik dacht zelf misschien iets van lavendelolie dit schijnt toch wel eens te werken bij nerveusen paarden??

Het valt mijn stalgenoten ook op dat zij dit vooral in de winter en herfst doet.
In de stal is ze ook niet zo heel vrolijk.

De ene keer is het wel erger dan de andere keer, bijvoorbeeld vandaag was het echt wel extreem..

Dit kan niet komen door te weinig afwisseling
Ik doe vaak buitenritten, of crossen door het weiland, of af en toe eens een sprongetje, of leuke kunstjes
Maar minstens 2 keer in de week wordt ze ook hardt aan het werk gezet.

Hebben jullie nog tips wat ik er aan kan doen?
Of speciale middeltjes?? (wel zo natuurlijk mogelijk)

Amalarab

Re: gestrest/nerveus paard in winter en herfst wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:52

Staat je paard veel meer op stal? Dan lijkt het me logisch aangezien ze in de stal niet zo vrolijk is?
Hoe is haar eet/leefpatroon veranderd sinds de zomer?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:55

Amalarab schreef:
Staat je paard veel meer op stal? Dan lijkt het me logisch aangezien ze in de stal niet zo vrolijk is?
Hoe is haar eet/leefpatroon veranderd sinds de zomer?

Heeft heel de week in de wei gestaan..
In de winter komt ze dagelijks een paar uur buiten, soms van 8 tot 6 en soms alleen de middag, zou meer willen maar dat gaat niet altijdt

Ze werd 5x in week bereden maar nu 6x de andere dag is de poets en rustdag.
Het eetpatroon is nog precies hetzelfde, in de wei onbeperkt gras, en in winter 4x per dag gevoerd worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:59

CrossHorse schreef:
Wat is hier de bedoeling van? :P

Troll of andere lastpak. Is al voor getemt.

Paard klinkt als fris door de lager wordende temperaturen. Proberen om toch rust en ontspanning te blijven vragen. Ik weet niet of je scheert/dekens gebruikt, maar misschien is een uitrijdeken handig?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 19:01

tamary schreef:
CrossHorse schreef:
Wat is hier de bedoeling van? :P

Troll of andere lastpak. Is al voor getemt.

Paard klinkt als fris door de lager wordende temperaturen. Proberen om toch rust en ontspanning te blijven vragen. Ik weet niet of je scheert/dekens gebruikt, maar misschien is een uitrijdeken handig?

Ik gebruik alleen na het rijden/longeren etc. een zweetdeken, en wat is het voordeel van een uitrijdeken, als ze vervelend is tijdens het rijden??? ;) (misschien begrijp ik het weer eens verkeerd :o

Als het heel koud is doe ik wel eens een licht winterdeken op, kan dat niet helpen tijdens het longeren, als een uitrijdeken ook helpt??

Ik blijf altijd rustig ga alijd gewoon weer verder als er iets is gebeurt, ook als dat niet altijd heel makkelijk is. :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:40

Alle paarden worden frisser in de winter, dat is sowieso normaal.
Wat je zou kunnen proberen is wat minder energie te voeren, dus meer hooi en minder brok. En ik zou voor het rijden even losgooien, even lekker los longeren zodat ze even alle teveel aan energie eruit kan gooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:54

CrossHorse schreef:
tamary schreef:

Ik gebruik alleen na het rijden/longeren etc. een zweetdeken, en wat is het voordeel van een uitrijdeken, als ze vervelend is tijdens het rijden??? ;) (misschien begrijp ik het weer eens verkeerd :o

Als het heel koud is doe ik wel eens een licht winterdeken op, kan dat niet helpen tijdens het longeren, als een uitrijdeken ook helpt??

Ik blijf altijd rustig ga alijd gewoon weer verder als er iets is gebeurt, ook als dat niet altijd heel makkelijk is. :P

Het frisse is ook een manier om warm te worden, daarvoor een deken gebruiken kan dan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:30

Als ze echt gestresst is, raad ik het anti stress middel van Primeval aan! Dat werkt erg goed.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 08:17

8nnemiek schreef:
Alle paarden worden frisser in de winter, dat is sowieso normaal.
Wat je zou kunnen proberen is wat minder energie te voeren, dus meer hooi en minder brok. En ik zou voor het rijden even losgooien, even lekker los longeren zodat ze even alle teveel aan energie eruit kan gooien.

Ze krijgt alleen 'sochtends een schep biks, maar daar beginnen we pas mee als ze echt de wei niet meer ingaan dus eind oktober.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:34

heeft je paard buiten een deken op?

zo nee dan kan het zijn dat je paard het toch koud heeft en daardoor zo druk is
ze krijgen buiten wel voldoende eten?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:26

Ga ook eens kritisch bij jezelf na of ze niet chagrijnig wordt van jouw reactie op haar frisheid. Ben je zelf een beetje bang of hou je haar extra kort als ze wat heftiger doet? Probeer er eens mee te lachen, laat het touw wat langer als je haar uit de wei haalt. Is maar een overweging, je zult zelf weten of dit op jou van toepassing is.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 09:25

ellepel schreef:

Ze krijgen zat eten buiten, hebben een wei die helemaal vol staat met gras, dus daar licht het niet aan.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 09:26

TJolieke schreef:
Ga ook eens kritisch bij jezelf na of ze niet chagrijnig wordt van jouw reactie op haar frisheid. Ben je zelf een beetje bang of hou je haar extra kort als ze wat heftiger doet? Probeer er eens mee te lachen, laat het touw wat langer als je haar uit de wei haalt. Is maar een overweging, je zult zelf weten of dit op jou van toepassing is.

Ik ga gewoon door met wat ik aan het doen was.
En gisteren was er opeens niets aan de hand, ze staat nu al wel een paar nachten binnen, misschien dat ze de nachten gewoon wat koud vond?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:48

Vervelend probleem is het. Mijn paard is sinds een paar weken ook erg nerveus en kijkerig en ik ben er vorige week afgevallen door een heftige schrikreactie. 's zomers is hij zoveel makkelijker te rijden en soms op het slome af. In de herfst en winter kan ik hem bijna alleen met gevaar voor eigen leven rijden lijkt wel.... Bij het minste of geringste draait hij 180 graden en probeert weg te rennen. Het lijkt wel of ik op een bom rijd. Ik rijd overigens alleen buitenritten.
Nu zit ik zelf te denken aan het voeren van magnesiumchelaat. Dat schijnt ook te helpen bij nerveuze paarden. Verder inderdaad losgooien of longeren voor het rijden.
Veel succes!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:51

CrossHorse schreef:
ellepel schreef:

Ze krijgen zat eten buiten, hebben een wei die helemaal vol staat met gras, dus daar licht het niet aan.

Maar heeft je paard een deken op of niet?
Want daar zou het idd aan kunnen liggen, de meeste paarden kunnen erg goed tegen kou maar sommigen zijn er erg gevoelig voor..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:52

Zou het kunnen dat ze door de kou erg stijf word en de spieren bij het rijden etc. wat pijn doen? Misschien is het slim voor het trainen wat te maseren en los te werken aan de hand voor je erop gaat.